Įvykiai: Skaityti visus Rašyti
Numerio straipsniai
Numerio rubrikos
Pokalbis su Romualdu Kondrotu
Konstantinas Borkovskis: Furijoms įkandin?(2)
Lietuvos nacionalinio dramos teatro sezono pradžia: „Fundamentalistai“
Daiva Šabasevičienė: Visi vaidmenys svarbūs(3)
Aktoriaus Remigijaus Bučiaus jubiliejus
Aistė Paulina Virbickaitė : Menininkai baltose lankose (3)
Albumo „Metai“ iliustracijų paroda galerijoje „Kairė–dešinė“
Paroda „Gerardas Bagdonavičius. Gyvenimas – tarsi teatras...“ Šiaulių „Aušros“ muziejaus Ch. Frenkelio viloje
XX Vilniaus aukcionas
Artėja Vilniaus dokumentinių filmų festivalis
Nauji filmai
Lechas Majewskis apie „Malūną ir kryžių“
Krėsle prie televizoriaus
Rugsėjo 16-22
Rugsėjo 16–22
Rugsėjo 16–25
Rugsėjo 16–25
Rugsėjo 16–25
Skulptorių Vladą Urbanavičių kalbina Laima Kreivytė

Laima Kreivytė

Sveiki, Vladai, norėčiau užduoti keletą klausimų apie naujausią jūsų skulptūrą „Špūlė“ ir kartu pakalbėti apie tai, kaip suvokiate skulptūros viešojoje erdvėje paskirtį. Kaip atsirado šio kūrinio idėja, ar svarbus buvo kontekstas – Liepiškių technologijų parkas?

 

Labas, Laima, gaila, kad nesusitiksime ir į tavo klausimus turiu atsakinėti raštu.

 

Tokių skulptūrų kaip „Špūlė“ niekas neužsako. Tai mano „išmislas“. Nuo „Krantinės arkos“ buvo likę du vamzdžio gabalai. Medžiaga nulėmė ir darbo dydį. Tarpą tarp vamzdžiagalių sumaniau užpildyti geležies strypais – taip gerokai pigiau nei ištisinis gabalas. Net ir strypams pinigų neturėjau. Pasigaminau skulptūros modelį ir pastačiau lentynoje.

 

Su kokiais dar sunkumais susidūrėte įgyvendindamas kūrinį? Juk „Špūlė“ – didelio mastelio skulptūra. Tokie darbai kaip ledkalniai – žiūrovas mato tik pačią viršūnę, o sudėtingi technologiniai apskaičiavimai, giliausi pamatai, landšafto tyrimas dažnai nė neįsivaizduojamas.

 

„Špūlės“ reikalas pajudėjo, kai Elona Lubytė pasiūlė skulptūrą pagaminti ir dalyvauti jos sumanytame projekte Smiltynėje. Elona ir rėmėją surado. Ėmiausi darbo. Konstruktorė Jūratė Vašeikienė patikslino mano skaičiavimus ir davė vertingų techninių patarimų. „Špūlę“ pagamino ir surinko Prano Rutkausko įmonė Širvintų rajone. Buvo išlietas ir kilnojamas betoninis pagrindas (Smiltynėje gruntą kasti draudžiama), kuris leidžia skulptūrą pastatyti ant smėlio, asfalto, netgi pievoje.

 

Elonos projektui įgyvendinti pritrūko pinigų, ir pajūris tapo nepasiekiamas. Dairėmės „Špūlei“ vietos arčiau Vilniaus. Liepiškių technologijų parko vadovas Vidmantas Tomkus sutiko priimti „Špūlę“ į savo valdas. Vieta buvo nuostabi.

 

Ar kuriant skulptūrą viešojoje erdvėje svarbu suvaldyti aplinką? Ar esate linkęs ją užkariauti, ar prisitaikyti prie esamos situacijos?

 

Tavo keltas skulptūros konteksto klausimas išsisprendė savaime. Man jis labai svarbus, bet ne visada lemiamas. „Špūlė“ sumanyta kaip keliaujantis darbas. Vietos pasikeitimas keičia ir skulptūrą. Neketinu erdvės nei užvaldyti, nei užkariauti ar taikiai prie duotos vietos prisitaikyti. Kai statau darbą viešoje erdvėje, tikiuosi bendradarbiauti su aplinka ją papildydamas ir keisdamas.

 

Iš kur ateina įkvėpimas? Gal tai nuskambės romantiškai, bet net ironiškiausi menininkai tiki savo misija – kitaip nieko nedarytų. Ar pirma gimsta mintis, ar ją sužadina gamtinės, kultūrinės formos, o gal knyga ar filmas?

 

Dažnai juokauju, kad skulptūras darau iš atliekų, nes jos skatina naujus sumanymus. Štai tau atsakymas apie įkvėpimą. Banalu, ar ne?

 

Jūsų didieji darbai paprastai išprovokuoja diskusijas. Net mažai apie skulptūrą girdėję žmonės žino jūsų „Krantinės arką“ – ir dažniausiai turi apie ją labai aiškią nuomonę. Kaip į šį darbą ir aplink virusias politikų ir žiniasklaidos batalijas žiūrite dabar?

 

Turbūt labiausiai diskusijas provokuoja erdvės papildymas ją keičiant. Taip, manau, atsitiko „Krantinės arkai“. Aktyvi ir nuoga industrinė forma nesuteikia tariamo komforto akiai. Daugelis žiūrovų jaučiasi tiesiog užgauti ar įžeisti. Dėl „Krantinės arkos“ kilusios batalijos labai nenuliūdino, nes išgirsti neformaliai ir be apsimetinėjimo ištartus žodžius – didelis lobis. Taip pat sužinojau, kad mane ir tokius vertintojus skiria bedugnė. Kartėlio nėra, į viską žiūriu pozityviai – „Krantinės arka“ stovi.

 

Žiūrint tik į jūsų skulptūras, jos neatrodo politiškai ar socialiai angažuotos – sprendžiami pirmiausia meniniai, inžinieriniai, estetiniai uždaviniai. Atsidūrusios viešojoje erdvėje jos įgauna tarsi papildomą matmenį. Ar apie tai galvojate, kai renkate skulptūrai vietą? Ką apskritai jums reiškia viešoji erdvė, miestas, aikštė?

 

Mane mažai domina atviras politikavimas ar sociologizavimas, man tai neesminiai dalykai. Domina viskas, kas vyksta mūsų gyvenime, – nieko neišskiriu. Man visada įdomu ką nors keisti aplinkoje. Gal tai yra minėtasis papildomas matmuo, kuris neduoda ramybės, ir tam reikalinga miesto viešoji erdvė. Čia laukia didžiausi iššūkiai – mastelio, medžiagos ir esamos erdvės.

 

Suprantu, kad mene nėra receptų, bet norėčiau paklausti, kokios yra gero meno viešumoje sudedamosios dalys? Kitaip tariant – kas svarbu, kai kuri skulptūrą, tampsiančią miesto peizažo dalimi?

 

Kas yra geras menas viešumoje – tai klausimas, į kurį neįmanoma atsakyti. Nutarei mane nokautuoti. Negalėčiau atsakyti, kas yra menas, juo labiau geras ir dar viešumoje. Nenoriu būti tas, kuris žino, kokios skulptūros turi stovėti Vilniuje ar kitoje Lietuvos vietoje. Tiksliai žinantys, ką ir kaip daryti, man neįdomūs. Kiekvienas bandymas atsistoti viešoje erdvėje – kelias nežinomybėn. Aš už tokius rizikingus bandymus.

 

Ačiū už atsakymus.

 

Naują skulptūrą „Špūlė“ galima pamatyti Liepiškių technologijų parke (Liepiškių kaimas, Vilniaus r.)


 

...

Laisvoji tribūna
Kam prenumeruoti, kai galima pasiskaityti internete? Tikra tiesa – visus straipsnius, naudingą informaciją ir net daugiau nei spausdintame savaitraštyje, galima nemokamai skaityti internetinėje laikraščio versijoje. Tą patį penktadienį. Tad iš tiesų – kam prenumeruoti?
Tapkite mūsų rėmėjais:
Ankstesni 7MD numeriai
Žurnalas "KINAS"
Archyvas

2012-03-22
Živilė Pipinytė: Viskas prasideda nuo Prousto


2012-03-16
Živilė Pipinytė: Iš ko juokiamės?


2011-11-21
Živilė Pipinytė: Sveikas kinas


Populiaru