Įvykiai: Skaityti visus Rašyti

Iš ko juokiamės?

2012-03-16
Share |

Vakar atidarytas „Kino pavasaris“

Iškilmingas „Kino pavasario“ atidarymas baigėsi netikėtu rengėjų pasiūlymu. Šventiškai nusiteikusiai puošniai publikai buvo pakištas veidrodis. Juokas kino salėje liudijo, kad žiūrovai „Kivirče“ atpažino save. Paradoksas, bet tai nuteikia optimistiškai, nors Romano Polanskio filmas, ko gero, nepalieka jokios vilties.

 

Pagal populiarios dramaturgės Yasminos Reza (jos pjesės statytos ir Lietuvoje) „Žudynių dievą“ sukurtas „Kivirčas“ iš pirmo žvilgsnio paprastas filmas. Tai sodriai suvaidintas farsas apie šiuolaikinių žmonių problemas. Po to, kai Bruklino parke susipešė du vienuolikmečiai berniukai ir vienas jų neteko dviejų priekinių dantų, pas nukentėjusiojo tėvus ateina „agresoriaus“ tėvai. Iš pradžių abi poros suvaidina spektaklį, kuris reiškia maždaug tai: „Mes esame kultūringi žmonės, todėl kilniai apsimesime, jog incidentas užglaistytas ir turėsime progą dar kartą pasigrožėti savimi“.

 

Viską sugadina nelemtas šeimininkų pasiūlymas išgerti kavos. Tada ir prasideda mūšis, truksiantis visą filmą, nes poras daug kas skiria, o tai sukelia norą įrodyti savo pranašumą. Penelopė (Jodie Foster) ir Maiklas (John C.Reilly) priklauso žemesnei viduriniajai klasei. Ji rašo knygas, jis pardavinėja buities prekes. Penelopė domisi menu - butas prigrūstas meno objektų, albumų ir „meniškų“ lempų. Moteris tiki, kad menas svarbus ir auklėjant vaikus. Netrukus paaiškės, kad Penelopės Dievas - politinis korektiškumas. Jos naujoji  knyga bus apie Darfūro konfliktą. Ji nuoširdžiai tiki, kad gina „vakarietiškas vertybes“ ne tik knygoje, bet ir gyvenime.

 

Perskaičius šias eilutes, mintyse galima sukurti doros ir atsakingos moters portretą. Iš tikrųjų, Penelopė ir įsivaizduoja save tokią. Bet būtent tokia Polanskio ji tikrai nesudomintų. Žingsnis po žingsnio režisierius rodo vis naujus filmo herojų įsivaizdavimus. Ne tik apie save, bet ir apie pasaulį.

 

Advokatas Alanas (Christoph Waltz) nuolat kalba telefonu ir neslepia, kad vizitas - tik mandagumo gestas. Jo žmona Nensė (Kate Winslet) nervinasi, nes svetimame bute jaučiasi nejaukiai, ją erzina šeimininkų nuolat pabrėžiamas pasididžiavimas savo kilnumu. Tiksliau, ją tai pravimdo. Tiesiogine ir perkeltine prasme. Antrosios poros cinizmas įprastas jų padėties žmonėms. Abu nori kuo greičiau sutvarkyti nemalonų incidentą ir iš pradžių net nesupranta, ko siekia Penelopė. O ji siekia ne tik atsiprašymo. Penelopė nori, kad Alanas ir Nensė pripažintų, jog jos išpažįstamos vertybės - svarbesnės ir geresnės. Jog tiesas - jos pusėje.

 

Žodis po žodžio konfliktas aštrėja, jį akylai seka Pawelo Edelmano kamera, sumaniai griaunanti uždaros buto erdvės teatrališkumą. Alkoholis padidina įtampą, bet kartu aižėja tvirtai prilipusios kaukės ir atsiveria tikrieji personažų veidai. „Kivirčo“ aktoriai meistriškai ir pasimėgaudami pereina nuo vienos kraštutinės būsenos prie kitos: matome puikią apsimetėlių, isterikų, nevykėlių, cinikų galeriją. Įtampa auga, iš kiekvieno gali laukti bet ko.

 

Tačiau būkime atviri - „Kivirče“  Polanskis demaskuoja ne Alaną ar Maiklą, Penelopę ar Nensę. Jis mums nori parodyti šių dienų Amerikos  visuomenę ir jos lėtines ligas - hipokriziją ir šios priedangą -  politinį korektiškumą, nepakantumą kitiems, kompleksus, norą dominuoti. Polanskis nori pasakyti šį tą daugiau apie Penelopės garbinamas vertybes. Parodyti, kas kartais slypi už jų gynimo. Polanskis nekenčia tos šventeiviškos ir agresyvios Amerikos. Todėl jam prireikia farsui būdingų išraiškos priemonių. Pasibaigus finalinių titrų sekai jis dar stabtelės parke ir stebės prie medžio koją pakėlusį šunelį.

 

„Kivirču“ Polanskis nori priminti, kad Homo sapiens ar neandartaliečių agresija niekur neišnyko, tik žmonės išmoko ją sumaniai pridengti. Tačiau  iškilus grėsmei, viskas sugrįžta, o mobilusis telefonas, knyga ar fenas gali puikiai atlikti titnago kirvuko funkcijas. 


Versija spausdinimui
Skaityti komentarus (9)

Komentuoti

Vardas:
Komentaras:
Maksimalus leistinas simbolių skaičius - 2000.
Jūs parašėte: 0


« Atgal

Živilė Pipinytė - tinklaraštis



Kiti įrašai

2012-03-22

2012-03-16

2011-11-21

2011-11-18

2011-11-16


Kovas2024
PATKPŠS
    123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031