Įvykiai: Skaityti visus Rašyti
Numerio straipsniai
Numerio rubrikos
Linas Vildžiūnas: Šedevras šalia
Roterdamo kino festivalis
Rasa Paukštytė: Įkalinti ekrane(1)
Tarptautinis Berlyno kino festivalis
Izolda Keidošiūtė: Tikrasis vaidmuo dar priešaky
Rachel Weisz
Lukas Brašiškis : Tarp estetikos ir mistikos
Kino realizmo praeitis ir ateitis
Apie filmą kalbasi Paulina Pukytė ir Santa Lingevičiūtė
Algimantas Puipa apie literatūros transformacijas kine
Sonata Žalneravičiūtė: Hello, mister president Bush
Tikras garsas valstybės atgimimo 1989–1993.
Laima Kreivytė: Šarka kart Šarka
Šarka 2
Auksė Kancerevičiūtė: Pasižvalgymai „nuo pasaulio stogo“
Nuo pasaulio stogo
Įsikūnijimas [Avatar]
Neringa Kažukauskaitė: Pakeliamas būties lengvumas(1)
Viskas ore! [Up in the Air]
Skirmantas Valiulis: Baimės sala
Kuždesių sala [Shutter Island]
Nijolė Andrijauskienė : Klasikinė paguoda
Princesė ir Varlius [The Princess and the Frog]
Ramūnas Aušrotas : Iškamša
Blogas policininkas [Bad Lieutenant: Port of Call New Orleans]
Mažylė [La Pivellina / Non e ancora domani]
Nijolė Andrijauskienė : Malonėkite atsukti
[Be Kind Rewind]
[Wallace & Gromit: A Grand Day Out]
N. A.: Mamma Mia!
Jonas Gricius. Prisiminimai
Auksė Kancerevičiūtė: Filosofinio kino materija
Režisierius Bruno Dumont’as
Živilė Pipinytė: Pirmo laipsnio asociacija
Feljetonas

Ž K

Per pasaulį pergalingai žengia „Įsikūnijimas“ – „Avataras“. Nors Jamesas Cameronas ir nesusižėrė visų „Oskarų“, kaip tikėjosi, filmo sukeltas ažiotažas didžiulis. Į jį miniomis plūsta žiūrovai, apie jį kalba ne vien kino kritikai, bet ir žinomi intelektualai, pavyzdžiui, sinefilas Slavojus Žižekas. Nuomonės kardinaliai priešingos – nuo atmetimo iki absoliučios adoracijos. Antai „New York Times“ apžvalgininkė Manohla Dargis apibūdino filmą kaip „paradigminę permainą kino istorijoje“.

 

Ar iš tikrųjų taip? Ar skaitmeninis trijų matmenų kinas tapo pilnu visuotinio kino išsipildymu? Šio numerio tema – teoriniai Luko Brašiškio svarstymai apie kino meno santykį su realybe ir su laiku. Kalbėdamas apie šiuolaikinio kino suvokimo problemas, autorius daro ekskursą į praeitį ir apžvelgia kino teorijos raidą nuo XX a. vidurio, ypač pabrėždamas prancūzų teoretikų André Bazino, o vėliau – Gilles’io Delleuze’o įnašą į kino ir tikrovės santykio interpretavimą.

Realybės perkūrimas, gebėjimas priartėti prie nepažinios tikrovės, perteikti vaizdinyje kintantį laiką žymėjo visą modernaus kino raidą. Tuo tarpu jutiminis, „percepcinis“ skaitmeninio kino realizmas, Luko Brašiškio nuomone, kol kas yra manipuliatyvus realybės konstravimas, įprastas linijinio naratyvo filmams. „Įsikūnijimas“ – tik techninis žingsnis į priekį, tobulinant fantastinio komercinio kino žanrą.

Filmą recenzuojanti Laima Kreivytė dar griežtesnė, pasak jos, „įsitraukusį 3D iliuziją kaip tik ir išsijungia refleksijos, distancijos ir kritinės pasaulio įvykių analizės galimybė“. O jeigu taip, tai skaitmeninis kinas gali tapti veiksminga žmonijos debilizacijos priemone.

Kuo skiriasi kino ir literatūrinis tekstai, su kokiais sunkumais susiduria literatūros kūrinį ekranizuojantis kino kūrėjas? Apie tai Karolis Baublys kalbasi su Algimantu Puipa, vėl kuriančiu filmą pagal Jurgos Ivanauskaitės prozą „Miegančių drugelių tvirtovė“.

Pokalbių šiame numeryje rasite ir daugiau: Auksė Kancerevičiūtė kalbina į prancūzų kino festivalį „Žiemos ekranai“ atvykusį režisierių Bruno Dumont’ą; vietoj Emilio Vėlyvio filmo „Zero 2“ recenzijos – Paulinos Pukytės ir Santos Lingevičiūtės „draivas“, beje, tinkantis šio filmo stilistikai ir neįpareigojantis kritikos „garbingai aukštųjų vertybių saugotojos misijai“.

Živilės Pipinytės feljetonas skirtas liūdnai kino platinimo Lietuvoje padėčiai: rimtus filmus, kurie kitų šalių kino teatrų repertuare rodomi po kelis mėnesius ir kurių platinimą finansiškai remia valstybė, Lietuvoje galima pamatyti tik festivalių programose. Pavasaris dar už kalnų, bet į duris jau beldžiasi „Kino pavasaris“, šiemet, regis, vėl kupinas naujų ambicijų. Tad nepraleiskite progos pamatyti tai, ko niekada galbūt nebepamatytumėt dideliame ekrane, o tik kompiuterio dėžutėje.

KINAS


...

Laisvoji tribūna
Kam prenumeruoti, kai galima pasiskaityti internete? Tikra tiesa – visus straipsnius, naudingą informaciją ir net daugiau nei spausdintame savaitraštyje, galima nemokamai skaityti internetinėje laikraščio versijoje. Tą patį penktadienį. Tad iš tiesų – kam prenumeruoti?
Tapkite mūsų rėmėjais:
Žurnalas "KINAS"
Archyvas

2012-03-22
Živilė Pipinytė: Viskas prasideda nuo Prousto


2012-03-16
Živilė Pipinytė: Iš ko juokiamės?


2011-11-21
Živilė Pipinytė: Sveikas kinas


Populiaru