Kas bijo žmogaus teisių?
Laisvydė Šalčiūtė. „Mona Liza ir Mona Liza“. 2009 m. „Koks tu gėjus, tu paprastas pydaras“, - džiaugsmingai frazę kartoja įvairių sluoksnių atstovai Valentino Klimašausko ir Roko Tarabildos videodarbe, per visą sieną kaip vestuvinė nuotrauka kabo Laisvydės Šalčiūtės drobė „Mona Liza ir Mona Liza“, šalia - jau kartą cenzūruotos Ugniaus Gelgudos fotografijos iš ciklo „Tradicinė ir netradicinė šeima“, Alinos Melnikovos bei Adomo Danusevičiaus queer estetikos tapyba, Kęstučio Grigaliūno dėžutė bei atmestasis Akvilės Anglickaitės darbas „XXXX“. Visa tai - galerijoje „Kairė-dešinė“ gruodžio 10 d. atidarytoje parodoje „Už žmogaus teises - be cenzūros“. Pasak kuratorės Laimos Kreivytės, ši meninė-pilietinė akcija, suorganizuota per porą dienų, yra įkvėpta Užsienio reikalų ministerijoje eksponuojamos parodos „Menininkai už žmogaus teises“.
Užsienio reikalų ministerijoje surengta paroda „Menininkai už Žmogaus teises“ - vienas iš Žmogaus teisių stebėjimo instituto organizuotų renginių, skirtų žmogaus teisių dienai. Parodos kuratorius Evaldas Jansas pasiūlė parodai Akvilės Anglickaitės kūrinį „XXXX“ ir gavo neigiamą atsakymą. Išcenzūruotas darbas - tai fotografijos, bylojančios, koks sunkus ir kompleksiškas yra lytinės tapatybės suvokimo klausimas, kurį vis bandoma ignoruoti mūsų...
|
Sustojusi prieš kažkam atsitinkant
Eglė Gineitytė. „Už ožrožių“. 2009 m. Autorės nuotrauka Talpi kalbai tapyba, pamaniau pasirašiusi straipsnio pavadinimą ir suvokusi, kad jis apibūdina daugelį mano matytų Eglės Gineitytės drobių.
Nors aplinkybės keičiasi: tapomos moterys sustingsta ir stebi tai medį, tai cukrinę vatą, tai mums neregimą peizažą, tai nuskrendantį mylimojo lėktuvą. Nors ir moterys kaskart vis kiek kitokios: tai mergaitė, tai Karen Blixen, tai kažkokia skarota Tamara, o kartais ji net neregima, tik juntamas įbestas į vaizdą tapytojos žvilgsnis. Tačiau visuose kūriniuose laikas yra sustabdytas, panardintas į judrumą praradusią akimirką. Aišku tik viena - tai yra nenusakomos...
|
Iš Dievų gyvenimo
„Pamėnkalnio“ galerijos vitrina Kas ten tviska ant grupės „69 danguje“ narės Nijolės Pareigytės (25), atėjusios palaikyti mylimojo į krepšinio rungtynes, piršto? Ar tik ne širdies draugo krepšininko Artūro Jomanto dovanotas sužadėtuvių žiedas?
„Žiedas. Nuo Artūro. Bet ne sužadietuvių, - šyptelėjo Nijolė. - Tiesiog gimtadienio proga iš mylimojo gavau gražią dovaną: žiedą ir kaklo papuošalą. Ne briliantai, ne auksai, bet gražu...“ O kaipgi sužadėtuvės? „Dar neįvyko ir nežinau, kada įvyks. Šį kartą nieko neslepiu“, - patikino Nijolė1 .
„Krypt, trakšt, ir viskas. Būtų juokinga, jei nebūtų graudu“, - liūdnai šypteli televizijos laidų vedėja Aistė Paškevičiūtė (23),...
|
Kūne slypinčios mintys
Monika Furmanavičiūtė. „Kavinukas“. 2008 m. Monikos Furmanavičiūtės figūrinė tapyba traukia akį estetišku grotesku, kvepiančiu feministinėmis temomis. Paveikslai patys prabyla apie amžinas moteriškumo problemas šiuolaikinėje visuomenėje.
Smurtas, prievarta, erotika ir mažos estetiškos detalės. Bandau įminti rebusą apžiūrinėdama jos tapybą „Arkos“ galerijoje ir Geležinkelio stoties antrame aukšte esančiose parodose. Norėdama išvengti interpretacijos paklaidų paklausinėju ir menininkės, ką ji siekia papasakoti formų ir spalvų kalba.
Nuo XX a. antrosios pusės menininkų kūryboje dažniau ir plačiau nagrinėjamos lyčių problemos. Neretai menininkų kūnai pasitelkiami kaip pagrindinė...
|
Trys tapytojai ir viena grafikė
Marius Mindaugas Danys. „Proskyna“. 2009 m. Pagrindinis šios neseniai įsikūrusio dailės salonas „Ottimo art gallery“ tikslas – propaguoti Lietuvos dailę, skatinti ne tik pirkti menininkų kūrinus, bet ir geriau juos pažinti. Salonui vadovaujantys du menininkai – Marius Mindaugas Danys ir Kęstutis Kirstukas, – to siekia keliais būdais: rengdami komercines ir nekomercinio formato meno parodas, jas pristatydami, taip pat įvairiomis akcijomis (atviros menininkų dirbtuvės, vakariniai piešimai visiems norintiems,...
|
„Swedbank“ 2009 m. meno apdovanojimas Jonui Gasiūnui
Jonas Gasiūnas. „Radaras“ Gruodžio 10 d. Rygos miesto parodų salėje „Rygos meno erdvė“ surengtoje „Swedbank“ meno apdovanojimo 2009 m. nominantų darbų parodos atidarymo ceremonijoje šis apdovanojimas įteiktas Lietuvos menininkui Jonui Gasiūnui. Laimėtojui buvo įteiktas 10 tūkst. eurų vertės piniginis prizas.
„Sprendimą priimti šįkart buvo itin sudėtinga, nes visi nominantai labai profesionalūs. Jonas Gasiūnas darbuose sujungia asmeninius ir kolektyvinius prisiminimus. Jis naudoja stiprias praeities ikonas, gerai žinomas visiems tiems, kurie dalijasi ta pačia kolektyvine atmintimi.
Pristatytame apdovanojimui darbe J. Gasiūnas iš naujo vaizdine forma įtvirtina prisiminimus, kurie yra vėl išnykstantys - jie realūs ir kartu nerealūs. Jo darbai - tai pastangos kovoti...
|
|