Veiksmažodžių naktis
Marina Abramovic ir Ulay. Kadras iš videoperformanso „Neapčiuopiamybė“. 1977 m. Kultūrai skirtos nakties „Tebūnie naktis!“ renginių sąrašas buvo įspūdingas ir, mano galva, labai demokratiškas. Pagal pageidavimus galima buvo megzti, austi, šokti, gąsdintis siaubo rūsyje, domėtis amatais, stebėti šikšnosparnius, medicininius įrankius, iki transo žiūrėti filmus, parodas, klausytis įvairios muzikos, leisti degančius žibintus ir visaip kaip kitaip kultūrintis.
Šia proga Nacionalinė dailės galerija, kaip rimta institucija, parengė rimtą programą nusiteikusiai šviestis ir gilintis žmonių daliai apie šiuo metu aktualizuotą kūno suvokimą. Europoje vykusi „Gender check“, teberodomos parodos - „Ars homo erotika“ Varšuvoje ir NGD „Moters laikas“ - tyrinėja lyties konstravimo ypatybes, o pristatytoji tarptautinių videofilmų kolekcija (kuratoriai: Dovilė Tumpytė, Eglė Mikalajūnaitė, Tautvydas Bajarkevičius) kreipė...
|
Lingvistiniai žaidimai
Kunotas Vildžiūnas. „Karališkasis obuolys“. 2007-2010 m. Keliaudami miestu palei Nerį, galėjote pastebėti tris masyvius plieninius objektus po Žvėryno, Žaliuoju ir Žirmūnų tiltais. Tai Savivaldybės dovana (?) Vilniui - Kunoto Vildžiūno skulptūros skambiais pavadinimais: „Laivas-pusmėnulis“, „Grandinė“ ir „Karališkasis obuolys“.
Kaip teigiama dienraštyje Diena.lt (2009 10 26), 2007 m. skulptorius Kunotas Vildžiūnas buvo parengęs sumanymo pristatymą ir pateikęs šio projekto paraišką viešajai įstaigai „Vilnius - Europos kultūros sostinė 2009“, tačiau ekspertų buvo atmestas. Savo ruožtu Vilniaus savivaldybė, surinkusi savo ekspertų grupę, nusprendė padovanoti miestui tris skulptūras viešojoje erdvėje.
Šį kartą svarbu ne tik „grožis“, bet ir „proga“: pagal...
|
Lyties nesukontroliuosi
Vladislav Mamyšev-Monroe. „Monroe“. 1996 m. Iš Vienos Moderniojo meno muziejaus (MUMOK) į Varšuvos „Zachętą“ atkeliavusi didžiulė tarptautinė Geležinės uždangos griūties dvidešimtmečiui skirta paroda apie moteriškumo ir vyriškumo reprezentacijas Rytų Europoje „Gender check. Femininity and Masculinity in the Art of Eastern Europe“ („Lyties kontrolė. Moteriškumas ir vyriškumas Rytų Europos mene“) birželio 11 d. perdavė estafetę seksualinių mažumų meno problematiką keliančiai parodai „Ars homo erotica“ Nacionaliniame dailės muziejuje.
Abu įvykiai neišvengimai sudrumstė patriarchalinės tradicijos, nusistovėjusių lyčių vaidmenų socialinėse, politinėse struktūrose, „normalumo“ ir „nenormalumo“ konstrukcijų vandenis. Tai nepatogios parodos (ypač antroji), metusios pirštinę visuomenėje susiklosčiusioms tradicijoms, stereotipams, pagaliau - homofobams. Norėtųsi kiek įmanoma aplenkti religinio ir demokratiško požiūrio į seksualines mažumas, netradicinę šeimą diskursą, jų priešpriešą. Nesu...
|
|