Įvykiai: Skaityti visus Rašyti
Valiulis

Atvirai asmeniškai

Tomas Pabedinskas
Ką tik pasibaigusiais 2011 metais šį pasaulį paliko fotografijos, kino ir televizijos kritikas Skirmantas Valiulis. Tačiau, kaip dažnai nutinka, netektis išprovokavo ir didesnį kolegų bei skaitytojų dėmesį šio autoriaus darbams. Todėl praėjusieji metai buvo pažymėti ne tik praradimu, bet taip pat ne vieno specialiai S. Valiuliui skirto leidinio pasirodymu. Vienas iš tokių leidinių – knyga „Apie fotografiją“, kurioje publikuojami 1968–2010 m. S. Valiulio parašyti įvairaus pobūdžio tekstai fotografijos tema.

Prieš ekraną

Vaidas Jauniškis
Skirmantas Valiulis. 1938-2011. Algimanto Aleksandravičiaus nuotrauka
„Skalvijoje“, pirmoje eilėje, dešinė kraštinė kėdė būdavo Skirmanto Valiulio. Premjeros, retrospektyvos, festivaliai – joje beveik visada sėdėjo Skirmantas Valiulis greta savo žmonos. Tas galvos siluetas salės tamsoj, ekrano šviesoj toliau sėdintiems buvo tarsi savotiškas ženklas, kad „budėtojo prie kino“ pareigos „einamos“.

Sapnavo filmą

Skirmantas Valiulis
Almantas Grikevičius (1935-2011) A.Ostašenkovo nuotr.
Praėjusią vasarą švęsdamas 75-etį režisierius Almantas Grikevičius prisipažino, kad dabar kiną kuria tik sapnuose.

Aukso amžius

Skirmantas Valiulis
„Tikras Garsas Valstybės Atgimimo 1989-1993“
Lietuva tebelaukia ekonominio aukso amžiaus. Žmonėms jau įkalta į galvas, kad ir kapitalizme būna visaip. Kas netingi galvoti, gali pasiskaityti „Vagos“ išleistą Karlo Marxo „Kapitalą“. Ankstesnį leidimą daug kas sudegino, nes tada buvo dvasinio sujudimo aukso amžius ir atrodė, kad Marxo šmėkla niekada daugiau nebeklajos po Europą. Staliną laidojom kartu su Ribbentropu. Sniečkaus paminklinę lentą išlupom. Daugiausia plojimų sulaukė sovietinio herbo sudaužymas prie Seimo, kuris tada dar vadinosi Aukščiausiąja Taryba. Į valdžią žygiavo nauji žmonės - Vytautas Landsbergis, Kazimiera Prunskienė, Romualdas Ozolas... Balsas iš minios: „Valio, auksiniai žmonės eina!“

Kino laiptai

Skirmantas Valiulis
Tarybinio kino šventės (kinorama „Jaunystė“, 1983 m.)
Besiskundžiantieji, kad sunku pamatyti lietuviškus filmus, tegu ilgam įsikuria Lietuvos teatro, muzikos ir kino muziejuje, kur atidaryta paroda „Lietuvos kinas. 1909-2009“. Atrodo, kad svarbiausia čia yra vaidybiniai, dokumentiniai, animaciniai įvairiausių metų filmai ir net nebyli kino kronika.

O buvo taip

Skirmantas Valiulis
Iš Londono į Nacionalinę dailės galeriją atkeliavusi paroda primena šaltojo karo metą abipus geležinės uždangos. Ten pat, Dailės galerijoje, surengta Liudvikos Pociūnienės ir Petro Savickio dokumentinio filmo „Meninykai“ premjera labai tiko prie europinės parodos, nes ir filmo koncepcija tokia: atėjo laikas rinkti akmenis, kuriuos įnirtingai svaidėme Atgimimo aistrų metais.

Meninio vaizdo tiesa

Skirmantas Valiulis
Michailas Raškovskis. Autoportretas lifte
Tarp spaudos fotografų išgarsėjęs fotografijomis meno, ypač baleto, tema, Michailas Raškovskis pastaruoju metu į savo ir kitų fotografijas pradėjo žiūrėti kiek kitaip, siūlydamas atsisakyti griežtų ribų ir apibrėžimų. Ilgai svarstęs, kas yra socialinė, kas istorinė fotografija, savo credo jis man suformulavo taip: „Meninio vaizdo tiesa“.

Be cechinių apribojimų

Skirmantas Valiulis
Akkiko Ikeda. „Jų vieta, tavo vieta". 2005 m. (Galerijoje – dvi nuotraukos)
Įspūdžiai iš tarptautinės parodos „Paris Photo"



« Atgal

Kiti raktiniai žodžiai