Įvykiai: Skaityti visus Rašyti
KINAS

Nostalgijos priepuolis


Krėsle prie televizoriaus


Jonas Ūbis

Share |
„Praktinė magija“
Tikiu tik kino magija, bet prie praėjusios savaitės apžvalgos nagus prikišo kažkoks nelabasis.

Iš LNK programos iškrito „Praktinė magija“, o po filmo „Arčiau“ nuotrauka atsidūrė iškritusio iš programos filmo pavadinimas. Žiniasklaidos klaidų kolekcionieriams - džiaugsmas, man apmaudu. Naujoje LNK programoje ateinantį pirmadienį vėl „Praktinė magija“ (18 d. 22.40). Tikiuosi, kad dabar ją tikrai parodys ir nieko keisto nebeatsitiks.


Ateinanti televizijos savaitė, deja, bus gana nyki. Pavyzdžiui, LTV pradeda rodyti dar vieną dailiojo čiuožimo čempionatą. Neseniai susimąsčiau, kodėl taip nekenčiu šito opiumo liaudžiai (nors pramoginių šokių ir pseudotautiškų kapelų nemėgstu dar labiau), ir supratau, kad man tai yra vienas sovietų epochos simbolių. Dailusis čiuožimas asocijuojasi su sovietiniu požiūriu į sportą, meną, grožį. Visi šie ingredientai tarsi ir egzistuoja dailiajame čiuožime, bet yra tik imitacija. Juk apsimetinėjimas tuo, kas nesi, - taip pat neišvengiama homo sovieticus gyvenimo dalis. Tai, kas vadinta su priedėliu „tarybinis“, taip pat visada buvo nenatūralu ir arti kičo.


Žinoma, liks vietos ir porai svarbių filmų. Pirmiausia tai 1972 m. sukurtas Franciso Fordo Coppolos „Krikštatėvis“ (TV3, 16 d. 22 val.) - vienas geriausių ir pelningiausių visų laikų amerikiečių filmų. Būtent šis filmas sumušė tris dešimtmečius išsilaikiusį „Vėjo nublokštų“ finansinį rekordą. Bijau apie tai galvoti, bet dabar Coppola turbūt sunkiai gautų pinigų tokiam filmui, nors jis kainavo tik penkis milijonus dolerių, ar jį žiūrėtų šiuolaikiniai žiūrovai - jau kitas klausimas.


Žiūrovai keičiasi, jų poreikiai priklauso nuo daugybės veiksnių. Anuometinė „Krikštatėvio“ sėkmė sudomino net sociologus, mat filmas sužavėjo visiškai skirtingus visuomenės sluoksnius. Kai jie pabandė išsiaiškinti, išvados buvo gana netikėtos: amerikiečiai filme atpažino save. Nors Korleonių šeima filme yra nusikaltėliai, jie gerbia religiją ir šeimą, o tai - amerikiečių visuomenės pagrindas, susiformavęs sunkiais pionierių laikais, kai reikėjo kovoti už kiekvieną žemės pėdą ir išlikimą. Tačiau būdami puritonai pirmieji amerikiečiai jautė ir sąžinės priekaištus. Iš čia kilo poreikis rūpintis silpnais, skriaudžiamais, pagarba hierarchijai, etikai, o kartu virtuoziškam manipuliavimui korupcijos mechanizmais. Pats Coppola yra sakęs, kad mafija iškyla filme kaip netikėta Amerikos metafora. Paradoksaliai tą metaforiškumą pabrėžia ir autentiškos detalės, pavyzdžiui, dainininkas, prašantis mafijos užtarimo, kad gautų vaidmenį kine, - tai Franko Sinatros biografijos faktas.


Coppola yra prisipažinęs, kad „Krikštatėvis“ jam buvo tarsi istorija apie karalių ir tris jo sūnus: „Vyriausiasis gavo iš tėvo aistrą ir agresyvumą, antrasis - švelnumą ir vaikiškus gestus, o trečiasis - jo klastą ir ramybę.“ Bet iš pradžių jis buvo sumanęs kurti tikrovišką filmą apie italų gangsterius, kaip jie gyvena, kaip elgiasi šeimoje, apie jų ritualus. Filmo pagrindu tapo 1970 m. pasirodęs Mario Puzo bestseleris, bet pasirengimas filmuoti užtruko. Dvi didžiausios kliūtys buvo FTB (nes nuo pat savo gyvavimo pradžios atsisakė pripažinti visoje šalyje veikiančią nusikalstamą organizaciją) ir mafija. Tačiau prodiuseriui pavyko susitarti su vienos svarbiausių Bruklino „šeimų“ krikštatėvių, kad žodžiai „mafija“ ir „Cosa Nostra“ filme nenuskambės. Bet, žinoma, žiūrovų atmintyje pirmiausia išliko pagrindinius vaidmenis filme sukūrę aktoriai Marlonas Brando, Jamesas Caanas, Alas Pacino. Dabar net sunku įsivaizduoti, kad „Paramount“ nenorėjo Brando ir dono Vito vaidmenyje matė Laurence'ą Olivier, o į Maiklo vaidmenį pretendavo Warrenas Beatty, Jackas Nicholsonas, Dustinas Hoffmanas ir Robertas Redfordas.


LTV2 (19 d. 23.10) atskleis menkiau pas mus žinomą JAV 8-ojo dešimtmečio kino istorijos puslapį. Jacko Hillo 1973 m. filmas „Mirtina kavutė“ taip pat buvo labai populiarus. Šis pasakojimas apie juodaodę medicinos seselę, kuri stoja į žūtbūtinę kovą su jos jaunesnę seserį nuskriaudusiais narkotikų platintojais, yra vienas garsiausių vadinamosios blaxploitation filmų. Didis jų gerbėjas Quentinas Tarantino privertė prisiminti šią srovę po to, kai pakvietė didžiausią jos žvaigždę Pam Grier suvaidinti filme „Džekė Braun“.


Ji vaidino ir Kavutę, kuri apsimeta prostitute iš Jamaikos ir įsiskverbia tarp narkotikų platintojų. Kavutė be gailesčio ir nepaprastai sumaniai žudo sesers skriaudikus. Dabar žiūrint naivius, todėl juokingus blaxploitation filmus, kuriuose dažniausiais juodaodės moterys traiško silpnus baltuosius vyrus, sunku patikėti, kad jie iki šiol laikomi sadistiškais, nepadoriais, eskaluojančiais prievartą.


Tarantino sentimentus tokiam kinui puikiai suprantu, juk dažnam sovietų vaikui blaxploitation atstojo kokie nors „XX amžiaus piratai“. Mano vaikystėje tą vietą užėmė rusiški filmai apie kraugerius šnipus.


Moteris kovotoja - tai jėga. Honkongo filmuose tokią moterį dažnai vaidina Michelle Yeoh. Bus proga ją pamatyti 2004 m. sukurtame Jingle'o Ma filme „Sidabrinis vanagas“ (BTV, 20 d. 21.30). Šįkart ji vaidina Lulu, kuri dieną yra žaliųjų aktyvistė, o naktį pavirsta šnipe, gelbėjančia pasaulį nuo pavojingų mokslininkų eksperimentų. Dar viena kovotojos atmaina įamžinta kadaise populiariame, o dabar labai juokingame Johno Guillermino filme „Šyna“ (TV3, 17 d. 11.35). Jo herojė - šviesiaplaukė gražuolė našlaitė (Tanya Roberts) Afrikoje mokosi senųjų kovos ir šukuosenų menų bei atskleidžia negražius sąmokslus. Nostalgiškus prisiminimus apie šaltojo karo kičinį kiną žadina Jeremiah Chechiko filmas „Keršytojai“ (LNK, 17 d. 00.15). Tai 7-ajame dešimtmetyje itin populiaraus britų serialo apie šnipus perdirbinys, kuriame pamatysime Ralphą Fiennesą, Umą Thurman ir Seaną Connery ir labai gražiai atkurtas „svinguojančio Londono“ gyvenimo detales bei kostiumus. Prisiminimų sukels ir 9-ojo dešimtmečio paauglių sekso komedija - Amy Heckerling „Pašėlęs gyvenimas Ridžmonto vidurinėje“ (TV3, 16 d. 1.30). Šiuo 1982 m. „amerikietišku pyragu“ prasidėjo Seano Penno ir Jennifer Jason Leigh karjera. Tie keli filmai atskleidžia, kaip keičiasi ir filmai, ir požiūris į kino istoriją: kadaise peikti už naivius siužetus ir begalinį kičą, dabar tie filmai - išnykusios epochos liudijimas.


Senųjų laikų nostalgija nusprendė pasinaudoti ir LTV: praėjusį sekmadienį ankstyvuoju Algimanto Puipos filmu „Nebūsiu gangsteris, brangioji“ prasidėjo Lietuvos kino studijos filmų ciklas. Jį žadama rodyti kiekvieną sekmadienį. Poryt (17 d. 16.10) bus parodytas 1987-ųjų Puipos filmas „Amžinoji šviesa“. Man tai vienas mėgstamiausių ir lyriškiausių lietuviškų filmų. Puipa kartu su scenarijaus autoriumi Rimantu Šaveliu nukelia į pokario metus, kai žmonės vis dar laukė, kada ateis amerikonai, bet naujoji valdžia jau juos keitė neatpažįstamai - naikino viltis ir ramaus gyvenimo ilgesį, teisę rinktis, būti savimi, mylėti. Pagrindiniai filmo herojai, juos suvaidino Virginija Kelmelytė, Daiva Stubraitė, Vidas Petkevičius ir Kostas Smoriginas, išgyvena savo jausmų dramas grėsmingai besikeičiančiame pasaulyje. Jie silpni, juokingi, kartais net apgailėtini, bet net nekyla mintis juos pasmerkti. Matyt, todėl, kad atpažinti juose save vis dar lengva.


Jūsų -

Jonas Ūbis


*  *  *

„7 meno dienos“ Nr.2 (878), 2010-01-15

Foto galerija
Versija spausdinimui

Komentarai

lina, 2010-01-24 11:11

dailusis ciuozimas yra normalus sportas kaip ir krepsinis ar futbolas. Dailiojo ciuozimo atstovai tikrai verti pagarbos vien del to kiek ideda pastangu i savo darba. Truputi paaugliskas rasinelis.

kiskis p, 2010-01-18 16:24

bet juk dailusis ciuozimas is tiesu yra siaubas. kaip ir kapelijos ir pramoginiai sokiai.

Mda, 2010-01-16 13:49

Autoriui gavosi visai žavus silogizmas:
1. dailusis čiuožimas- nenatūralu. kičas.
2. Buvo populiarus TSRS.
Išvada- viskas, kas sukurta TSRS-
nenatūralu, kičas.
O natūralumo matas, savaime suprantama,
"puipa", mat pastarasis, atlikus kažkokį slaptą
sąjūdistinį ritualą, iš "sovietinio" tapo
"antisovietiniu"...

Komentuoti

Vardas:
Komentaras:
Maksimalus leistinas simbolių skaičius - 2000.
Jūs parašėte: 0
Susiję numerio straipsniai




Kiti susiję straipsniai




Straipsnio raktažodžiai

Tapkite mūsų rėmėjais:

Festivaliai ir didžiosios šventės
Ieškoti