Įvykiai: Skaityti visus Rašyti
KINAS

Nužudyta magija


Kristinos Inčiūraitės filmas „7 nuodėmės“


Živilė Pipinytė

Share |
„7 nuodėmės“
Išsirengusi į Kristinos Inčiūraitės dokumentinio filmo „7 nuodėmės“ premjerą, spėliojau, ar autorei pavyko išvengti daugumai lietuvių videomenininkų būdingo dviračio išradinėjimo, kai 7-ajame ar 8-ajame dešimtmečiais įprastos dokumentinio kino išraiškos priemonės jų filmuose pateikiamos kaip kino kalbos naujovės. Ankstesniuose Inčiūraitės darbuose tokio išradinėjimo būta. Pasirodo, smarkiai klydau. „7 nuodėmės“ apskritai nelabai ką bendra turi su kinu. Ypač su dokumentiniu. Tai greičiau dar vienas judančių vaizdų projektas, tik parodytas dideliame kino teatro ekrane.

Dokumentinis kinas paprastai atsiranda stebint tikrovę, jo medžiaga yra realybė, konkretūs žmonės, jų problemos. Inčiūraitė išeities tašku pasirinko Bertoldo Brechto ir Kurto Weillio 1933 m. parašytą kūrinį „Septynios mirtinos nuodėmės“ apie dvi seseris, kurios keliaudamos po skirtingus miestus patiria didžiąsias nuodėmes. Matyt, ją sužavėjo moters dvilypumas, kurį atspindi dvi seserys Anos. Inčiūraitės kino projekto koncepcija tarsi ir suprantama: išsiaiškinti, kaip šiuolaikinės lietuvės suvokia ar mato savo gyvenime tas pačias septynias nuodėmes ir taip atskleisti šiuolaikinės moters tapatybę - ir tą šviesiąją, ir tamsiąją jos puses. Autorė pasirinko skirtinguose miestuose gyvenančias sportininkes, jas „suporavo“ kadre po dvi, t.y. rodo sportininkę ir jos trenerę, dvi sportininkes, sportininkę ir jos mamą, nors dažniausiai, regis, dvi herojes sieja tik Inčiūraitės pastatytas kadras ir nieko daugiau. Autorė verčia herojes atsakinėti į klausimus apie tai, kaip jos supranta tuštybę, gašlumą ar persivalgymą...

 

Tačiau užuot pabandžiusi suvokti savo herojų tikrovę, Inčiūraitė mechaniškai bando iliustruoti iš anksto numatytą schemą. Deja, dokumentinis kinas prasideda tada, kai schema sulaužoma, o ne atvirkščiai. Filmo herojės su joms iškeltais klausimais ar problemomis paprastai neturi nieko bendra, bet stengiasi atsakyti į Inčiūraitės klausimus kaip pavyzdingos mokinukės - taisyklingai, literatūriškai, beveik nieko nepridėdamos nuo savęs. Sportininkės tikrai puikios, žavios, protingos, stiprios asmenybės ir, neabejoju, galėtų daug daugiau pasakyti, jei režisierė klausinėtų apie tai, kas joms iš tikrųjų svarbu. Bet tai, kas svarbu joms, regis, režisierės apskritai nedomina. Ji turi koncepciją ir tikslą - pritempti filmo herojes iki pačiai Inčiūraitei iš anksto žinomų atsakymų. Savo herojų ji nesigaili ir nebijo išstatyti pajuokai, nes palieka kartais visai naivius atsakymus, skurdžią bulvarinių dienraščių leksiką. Toks įspūdis, kad tos Lietuvos ir pasaulio čempionės iš mažų provincijos miestų ir miestelių, jų unikalūs likimai ir dar unikalesni charakteriai Inčiūraitės nedomina, tiksliau, domina tik tiek, kiek pavyksta įsprausti į griežtai nubrėžtus filmo rėmus. Jokios improvizacijos, jokio realaus gyvenimo. Vaizdais ir žodžiais užpildoma iš anksto numatyta schema. Jei jau Inčiūraitė nusprendė, kad liesutės paauglės boksininkės turi paaiškinti persivalgymą, tai taip ir bus. Todėl mergaičiukės kalbės apie dietas, kurių jos nesilaiko, kurios joms visai nerūpi (ir ačiū Dievui), o Inčiūraitė fiksuos jų bejėgiškas pastangas atsakyti į sudėtingai režisierės suformuluotą klausimą. Iš pradžių dar galima pamanyti, gal Inčiūraitė siekia komiško efekto, bet gana greitai tampa aišku, kad humoras - tikrai ne jos koncepcijos komponentas.

 

Akivaizdžią „duetų“ ir klausimų-atsakymų monotoniją turėtų griauti kadaise Anas sudainavusios Rositos Čivilytės apmąstymai apie šiuolaikines moteris. Bet ši pagrindinė projekto herojė, regis, apie moters tapatybę visai neturi ką pasakyti, iš jos lūpų liejasi tokios banalybės, kurių į savo puslapius kažin ar įsileistų net paprasčiausiai auditorijai skirti žurnalai. Inčiūraitei tai nė motais. Ji nepastebi ir kaip netalentingai, nuolat grožėdamasi savimi ir „falšyvindama“ ta pagrindinė herojė vaidina save. Nesu joks Stanislavskis, bet vos tik Čivilytė praverdavo burną, norėjau rėkti: „Netikiu! Netikiu!“ Falšas į dokumentiką pretenduojančiame kine juk pastebimas labiau nei vaidybiniame.

 

„7 nuodėmėms“ įpusėjus net apsidžiaugiau, kad specifinę kino estetiką kovingai skelbęs Brechtas niekad nepamatys šio lietuviško kūrinėlio, kuriame tiek daug visko, ko jis ypač nekentė mene. Kaip ir tos nudailintos, „išlaižytos“, nenatūralių ryškių spalvų, bet reklamiškai gražios filmo erdvės, nenatūralaus apšvietimo ir viso to „glamūrinio“ spindesio, kurį sukūrė operatoriaus Rolando Leonavičiaus kamera. Visų tų pseudoreikšmingų stambių planų, tų mergaičių ant molo, kurių fone tarsi paveikslėlyje vienas prie kito priartėja laivai, visų tų pseudometaforų, kurios turi liudyti filosofines „7 nuodėmių“ potekstes. Bet filosofinis dokumentinis kinas gimsta iš giliausių žmogaus ir tikrovės atsivėrimų. Beveik prieš šimtą metų tą aiškiai suformulavo dar Johnas Griersonas, sakydamas, kad dokumentiniame kine nėra nieko gražesnio už tai, kad dramatizuojama ir suteikiama vertė reiškiniams ir žmonėms, kurie neatrodo vertingi ir dramatiški tol, kol dokumentininkas neatras ir neparodys jų dramos ir vertės. Griersonas kvietė pastebėti kasdienio gyvenimo magiją. Inčiūraitė padaro viską, kad tą magiją nužudytų, paverstų banalybe. Todėl „7 nuodėmes“ žiūrėti sunku. Reginys atrodo daug ilgesnis, nei trunka iš tikrųjų, ne tik dėl sunkiasvorės statikos (nors ekrane kas nors visąlaik juda, - kadras atrodo statiškas, nes nejuda mintis), monotoniško ritmo ar menininkės nesugebėjimo aprėpti filmo visumą. Juk negalima kurti dokumentinio filmo ir kartu neigti dokumentinio kino prigimtį, jo specifiką. Parabolė apie dvi Anas kiekvienos moters viduje čia niekuo dėta. Dokumentinis kinas niekad nebus jokios, net protingiausios koncepcijos iliustracija. Fiksuoti tikrovę gali ir judančių vaizdų menininkai. Ją apibendrinti ir atrasti gilesnes prasmes - dokumentinio kino esmė. Vienintelė pozityvi išvada, pasižiūrėjus „7 nuodėmės“, - kino režisūra yra profesija. Net ir šiais judančių vaizdų laikais.



„7 meno dienos“ Nr.13 (889), 2010-04-02

Versija spausdinimui

Komentarai

dLnnSXMc, 2011-06-23 20:58

Thanks for writing such an easy-to-understand atirlce on this topic.

Ana, 2010-04-07 00:20

Visai netyčia užklydau prie šio straipsnio. Ir sutinku su autore - dar sėdint kino salėje darėsi nemalonu stebėti Rositos Čivilytės "širdies atvėrimus". Ir visai nesvarbu, ar dokumentika konceptuali, ar ta, kuri "pasyviai stebi apdulkėjusią tikrovę", tačiau abiem atvejais filmo paveikumas reikalingas. Šiuo atveju liko tik schema ir jos iliustravimas.

volver, 2010-04-06 14:14

atrodo, kai kurios kritikes uzstrigo kresle prie televizoriaus. Siek tiek konceptualesnis menas sukelia joms isiucio priepuolius. Vien pavadinimas ko vertas - "nuzudyta magija". Sorry, bet kinas yra intelektualine veikla, o ne magisko pasaulio kurimas. Bendrai Lietuvoje dominuoja kazkoks literaturinis, humanistinis kino suvokimas, gausiai aplipdytas moteriskom emocijom.

del rositos, 2010-04-06 13:18

gavosi tikrai beveik komiskas tipazas (keistai atrode didele niekus kalbanti galva, formatas galbut tinkantis TV?), todel iskirpti ja norisi ir man. geriau jau balsas uz kadro, kaip ir visose video filmuose. aisku ir tai, jog kino dokumentika remiasi kitais principais nei tv talk show...

raiba, 2010-04-06 11:33

Man filmas buvo naudingas edukacine prasme, nes nezinojau, kad tiek yra čempionių. Buvo smagu.
Rositą labai norėjosi iškirpti visur, nes kniso ir tie garsai kaip ji rija seilę ir tad nenormalus artimas planas, o labiausiai egzaltacija apie tai kaip ji tą ar aną. ji turėjo dainuoti. nes kalbėjo vis tą patį. Koncepcija jo, buvo kažkaip atšokus. Sportininkėse man jokių ten Anų nesijautė. Vis dėlto Šachmatininkę ir fechtuotojas įsimylėjau.

Komentuoti

Vardas:
Komentaras:
Maksimalus leistinas simbolių skaičius - 2000.
Jūs parašėte: 0
Susiję numerio straipsniai




Kiti susiję straipsniai




Straipsnio raktažodžiai

Tapkite mūsų rėmėjais:

Festivaliai ir didžiosios šventės
Ieškoti