Įvykiai: Skaityti visus Rašyti
TEATRAS

Dešimt dialogų apie meilę


Keli klausimai režisierei Yanai Ross


Daiva Šabasevičienė

Share |
Dalia Michelevičiūtė ir Algirdas Gradauskas
LNDT nuotrauka


Lietuvos nacionalinis dramos teatras rengiasi supažindinti žiūrovus su įdomaus XIX a. pabaigos - XX a. I pusės austrų rašytojo Arthuro Schnitzlerio kūryba. Režisierė Yana Ross pasirinko jo pjesę „Ratelis“. Spektaklio, kurio pavadinimas „10 dialogų apie meilę“, premjera numatyta 2010 metų kovo 5 dieną.

Rašytojas gimė 1862 m. medikų šeimoje Vienoje, tuo metu Austrijos-Vengrijos imperijos sostinė. Vienos universitete studijavęs mediciną, 1885 m. Schnitzleris pradėjo dirbti centrinėje Vienos ligoninėje, bet po kurio laiko gydytojo praktiką iškeitė į rašytojo karjerą.


Jo kūryba vertinta prieštaringai - pirmiausiai dėl atvirai ryškinamos seksualumo temos. S. Freudas laiške Schnitzleriui prisipažino: „Man atrodo, kad meninė intuicija, pasitelkus jautrų pastabumą, jums padėjo atskleisti tai, kas man pavyko ilgai ir kruopščiai tyrinėjant žmones.“


Pasirodžius jo pjesei „Ratelis“ („Der Reigen“) Schnitzleris buvo apšauktas pornografijos kūrėju, Adolfas Hitleris pjesę pavadino „žydiška nešvankybe“ (mat rašytojas turėjo vengriško ir žydiško kraujo), bet ji tapo pagrindu ne vienam garsiam teatro spektakliui ar kino filmui.


Priklausęs avangardinės pakraipos rašytojų grupei „Jaunoji Viena“ (Jung Wien), Schnitzleris eksperimentavo su literatūrinės formos ir socialinių temų stereotipais, daugiausia yra sukūręs trumpų apsakymų ir vienaveiksmių pjesių, taip pat du romanus - „Kelias į atvirą erdvę“ apie talentingą, tačiau ambicijų stokojantį kompozitorių (čia puikiai atskleidžiama Vienos atmosfera Pirmojo pasaulinio karo išvakarėse), ir „Teresė. Moters gyvenimo kronika“.


Schnitzleris nuo 17 metų iki pat mirties rašė smulkmenišką dienoraštį - 8000 puslapių rankraštyje apstu meilės nuotykių aprašymų, nes jis vienu metu palaikė santykius su keletu moterų iš karto, ir mėgino aprašyti kone kiekvieną savo orgazmą. Gerai žinoma ir Schnitzlerio novelė „Sapnų istorija“ (1926) - XX a. pabaigoje ją išpopuliarino režisierius Stanley Kubrickas filmu „Plačiai užmerktos akys“ (1999). Lietuviškai išleista Schnitzlerio trijų veiksmų drama „Fariziejai“ (1920), du novelės „Panelė Elsė“ leidimai (1931 ir 1932 m.), taip pat dviejų apysakų rinkinys „Plačiai užmerktos akys“ (2005).


Pjesė „Ratelis“ parašyta 1897 metais ir išspausdinta 1900-aisiais, joje veikia personažai iš pačių įvairiausių visuomenės sluoksnių - taip siekiama atskleisti, kaip seksualinė aistra panaikina ribas tarp įvairių visuomenės klasių. Pirmiausia šią pjesę Schnitzleris davė skaityti artimiems draugams - ji buvo suvaidinta tik 1920 m. ir dėl temos sulaukė aštrios kritikos. Pjesės pavadinimas, susijęs su šokio ratu pavadinimu, taip pat atspindi tuo metu itin dažną venerinių ligų, perduodamų iš vieno visuomenės sluoksnio į kitą, plitimą. Pjesės veiksmas vyksta XIX a. paskutiniame dešimtmetyje Vienoje, ji sudaryta iš dešimties viena su kita susijusių scenų, kuriose veikia meilužių poros. Kiekvienas iš dešimties personažų pasirodo dviejose viena paskui kitą einančiose scenose, o ratą uždaro Prostitutė, dalyvaujanti pirmoje ir paskutinėje scenoje. 1903 m. pjesė išleista Vienoje - parduota 40 000 jos egzempliorių, tačiau po metų cenzūra ją uždraudė; 1908 m. ji išleista Vokietijoje, 1920 m. išversta į anglų kalbą. Nors 1921 m. Berlyno teismas panaikino Schnitzlerio pjesei pareikštus kaltinimus dėl amoralumo, pats rašytojas uždraudė ją statyti vokiškai kalbančiuose kraštuose, bet ji išpopuliarėjo Rusijoje, Čekoslovakijoje ir ypač Prancūzijoje. 1982 m., praėjus keturiasdešimčiai metų po rašytojo mirties, jo sūnus vėl leido šią pjesę statyti Vokietijoje ir Austrijoje.


Režisierės Yanos Ross spektaklyje „10 dialogų apie meilę“ vaidina Rimantas Bagdzevičius, Monika Bičiūnaitė, Algirdas Dainavičius, Algirdas Gradauskas, Evaldas Jaras, Donata Kielaitė, Dalia Michelevičiūtė, Paulius Tamolė, Aurelija Tamulytė, Rimantė Valiukaitė, Toma Vaškevičiūtė ir Arūnas Vozbutas. Scenografiją kuria dailininkas Marijus Jacovskis, kostiumų dailininkė Jolanta Rimkutė, kompozitorius - Faustas Latėnas.




Austrų rašytojas Arthuras Schnitzleris Lietuvoje nėra gerai žinomas, todėl Jūsų pasirinkimas statyti spektaklį pagal jo kūrinį yra sveikintinas. Ar tokį sprendimą lėmė noras supažindinti lietuvius su įdomiu autoriumi? O gal tai Jūsų programinis autorius?

 

Galima sakyti, kad Arthuras Schnitzleris yra vienas iš mano programinių rašytojų. Po eksperimentų su klasika visada grįžtu prie vokiškos literatūros, man vokiška (ir austriška bei vengriška) dramaturgija yra lyg kūrybinio kelio kodas. Skaityti šią literatūrą - didžiulis malonumas. Vokiečių dramaturgijai būdingas cinizmo, grotesko elementas, čia susipina tai, kas juokinga, ir tai, kas baisu.


Kuo ypatinga ši pjesė? Apie ką ketinate sukurti spektaklį?

 

Sigmundas Freudas savo draugą Schnitzlerį vadino „dvyniu“ ir dažnokai jam pavydėjo puikaus psichologo, rašytojo ir gydytojo talento. Schnitzleris šokiravo konservatyvią Vieną atvira geismo anatomijos analize, prozoje ir dramaturgijoje fiksuodamas žmogaus giminės pratęsimo mechanizmą. Jis meistriškai mokėjo nuplėšti kaukes, kurias laikui bėgant mes priversti dėvėti kitų akivaizdoje. Šis spektaklis atskleidžia melo psichologiją. Du žmonės gulasi į lovą, išduodami kitus, ir patys nepastebi, kaip juos išduoda partneriai. Geismo, išdavystės mechanizmą mes supriešiname su svajomis apie meilę.


Ši komedija - apie XIX amžiaus pabaigos visuomenę, kurios erotiniai žaidimai nutrina ribas tarp įvairių socialinių sluoksnių ir grupių. Kiek Jums svarbus psichologinis dramos aspektas? Gal šį autorių sunku statyti dėl sudėtingų charakterių, herojų intymaus gyvenimo aspektų?

 

Schnitzleris - pesimistas, cinikas, manipuliacijos psichologijos meistras. Tai - spąstai režisūriniu požiūriu sprendžiant atskiras scenas, be to, visos dešimt scenų kupinos aistringų santykių, kurie Schnitzlerio laikais buvo vadinami pornografija. Netgi Virginia Woolf skundėsi, kad aktoriai spektaklio metu taip realistiškai aimanuoja, vaizduodami seksą, kad žiūrovai ima visu balsu kalbėti, norėdami nustelbti tuos garsus. Man ir aktoriams svarbiausia surasti žaidybinius būdus, kaip atvaizduoti lytinius santykius. Įdomus ir labai sunkus uždavinys pasipriešinti pjesės cinizmui ir per muzikinę partitūrą išreikšti, kaip mes sakome, personažų fantazijas, jų tyros, idealios meilės suvokimą.


Ar analizuodama jo dramą jaučiate, kad Schnitzleris vertėsi ir gydytojo praktika?

 

Schnitzlerio cinizmas ir humoras visiškai gydytojiškas. Manoma, kad gydytojai turi ypatingą humoro jausmą, nes jei esi arčiau mirties, gali kur kas paprasčiau žvelgti į kasdienes problemas. Schnitzleris ir save tyrinėjo kaip pacientą, kasdien užrašinėdamas savo orgazmų kiekybę ir kokybę.


„10 dialogų apie meilę“ scenai pritaikėte kartu su visa kūrybine grupe. Ar taip nusprendėte iš pat pradžių? Ar Jus patenkina šio darbo rezultatas?

 

Schnitzlerio dramaturgija - tai ne literatūrinis šedevras, o meistriškas psichologinis piešinys, todėl iš pradžių ketinau dirbti su sceniniu šnekamuoju teksto vertimu. Tą darau ne pirmą kartą ir man atrodo, kad tokia repeticinė adaptacija suteikia teisę aktoriams ieškoti ne XIX a. kartoninių literatūrinių tipažų, o šiuolaikinių personažų.


Spektaklio pavadinimą pakeitėte.

 

Tikslaus lietuviško pavadinimo nėra. O vokiškasis „Der Reigen“ - neišverčiamas archajiškas žodis, turintis daugelį prasmių ir tik viena jų susijusi su šokimu ratu. Be to, Schnitzleris originalą vadino „Liebensreigen“ („Meilės rateliu“), arba „10 dialogų“. Taip ir atsirado spektaklio pavadinimas: „Liebe - Meilė - 10 dialogų apie meilę“.



„7 meno dienos“ Nr.7 (883), 2010-02-19

Versija spausdinimui

Komentarai

VDqrNNIFPAAsZlSC, 2011-06-23 11:16

Thanks for shriang. What a pleasure to read!

mister celofane, 2010-02-19 01:13

Algirdas Gradauskas- Lietuvos teatro viltis:)

Komentuoti

Vardas:
Komentaras:
Maksimalus leistinas simbolių skaičius - 2000.
Jūs parašėte: 0
Susiję numerio straipsniai




Kiti susiję straipsniai




Straipsnio raktažodžiai

Tapkite mūsų rėmėjais:

Festivaliai ir didžiosios šventės
Ieškoti