Įvykiai: Skaityti visus Rašyti
KINAS

Kas naujo olandų kine


Nyderlandų karalystės filmų savaitė


Rūta Mėlynė

Share |
„4 elementai“
Gegužės 8-13 d. Nyderlandų karalystės ambasada ir Lietuvos kinematografininkų sąjunga pakvies vilniečius į „Skalvijos“ kino centrą, o vėliau ir panevėžiečius susipažinti su naujausiais Nyderlandų kino režisierių darbais. Šiemet Nyderlandų kino agentūra „Holland Film“ Lietuvos žiūrovams siūlo šešis pilnametražius (penkis vaidybinius ir vieną dokumentinį) bei trumpametražių filmų programą. Filmai sukurti 2007-2008 metais.

Nyderlandų kino savaitės atidarymui („Skalvijoje“ jis įvyko balandžio 21 d.) buvo pasirinktas žymaus režisieriaus, autorinio kino meistro Joso Stellingo filmas „Duška“, sukurtas bendradarbiaujant su Rusijos kinematografininkais. Filmą įkvėpė režisieriaus kelionės į Rusiją ir pažintis su vadinamosios „rusų sielos“ fenomenu, kurį filme nuostabiai įkūnija geraširdis nevykėlis Duška (Sergejus Makoveckis). Duška - tai žmogus, kuris, paties aktoriaus žodžiais, „labai organiškai ateina ten, kur jo nelaukia“. Jis gyvena absoliučioje harmonijoje su savimi pačiu ir net nepastebi, kad aplinkiniai svajoja juo atsikratyti. Kažkada kažkurio Rusijos provincijos miesto gatvėje prikibęs prie nepažįstamo olando ir gavęs jo vizitinę kortelę, naivusis Duška nutaria pasinaudoti mandagiu kvietimu ir lyg iš giedro dangaus išdygsta ant Amsterdame gyvenančio vienišiaus Bobo namų slenksčio. Apstulbusio šeimininko įleistas į namus Duška jo gyvenime įsikuria, regis, visam laikui. Tragikomiška dviejų nesusikalbančių vyrų bičiulystė filme švelniai parodijuoja nesupratimo ir konfliktų kupiną dialogą tarp Rytų ir Vakarų, kuris paradoksaliai sukrauna dviejų priešingybių suartėjimo ir bendrumo žiedus (ne veltui filmas prasideda ir baigiasi žydinčių obelų alėjoje).

 

Šilto humoro ir autoironijos kupiname filme nėra buitinės tikrovės, žiūrovui neturėtų rūpėti klausimai apie tai, kaip asocialusis Duška atsiranda Amsterdame, iš kur gauna vizą, pinigų kelionei. Tai filmas ne apie valstybes, jų politiką ar socialinę tikrovę, o apie santykius tarp žmonių, kuriems buvo lemta gimti ir užaugti skirtingose geografinėse ir ideologinėse erdvėse. Jautrus, tylus, tačiau be galo iškalbingas filmas.

 

Bus parodytos ir dvi romantinės komedijos - jaunos režisierės Annemarie van der Mond režisuota šeimyninė istorija „Hanahana“ ir visus populiarumo rodiklius Olandijoje sumušusi Joramo Lürseno juosta „Meilė yra viskas“, dvi nuotykių dramos - Steveno de Jongo „Audroje“, pasakojanti egzotiškus keturiolikmečio jūrininko nuotykius jūroje ir Javos saloje, bei ne mažiau egzotiška detektyvinė peteliškių gelbėtojų istorija „Gyvūnų patruliai Pietų Amerikoje“ (režisierius Johanas Nijenhuisas). Žiūrovai turės galimybę pamatyti vienuolika trumpametražių filmų, kurių autoriai - daugiausia jaunosios kartos režisieriai. Beveik dvi su puse valandos trunkanti 6 vaidybinių, 4 animacinių ir vieno dokumentinio eksperimentinio filmo programa supažindins žiūrovą su naujausiomis šiuolaikinio Nyderlandų kino tendencijomis ir madomis.

 

Ypatingo dėmesio turėtų sulaukti 4 dalių dokumentinis pilnametražis filmas „4 elementai“, pasakojantis apie XXI amžiaus žmogaus kovą su keturiomis stichijomis - ugnimi, vandeniu, žeme ir oru. Jauna filmo režisierė Jiska Rickels užsibrėžė gana ambicingą tikslą: filosofinį ir poetinį pasaulio priešistorės mitą perteikti modernaus žmogaus veiklos pavyzdžiais. Filmo epigrafu ji pasirinko senovės graikų filosofo Empedoklo (492-432 m. pr. Kr.) mintį: „Niekas neatsiranda ir neišnyksta, tik keturi amžini elementai, kurie yra visa ko pagrindas, maišosi ir keičiasi tarpusavyje.“ Tai filmas, siekiantis užčiuopti žmogauspožiūrį į amžinybę, atskleisti žmogaus ir gamtos kovos dialektiką, dalies ir visumos santykio paradoksą. „Ugnyje“ rusų ugniagesiai kovoja su Sibiro miškuose siautėjančiu gaisru; „Vandenyje“ pasakojama apie žvejus, išplaukiančius į Beringo jūros platybes gaudyti krabų; „Žemėje“ rodomi unikalūs Vokietijos angliakasių kasdienybės fragmentai; „Ore“ akies krašteliu sekamos Kazachstano stepėse vykstančios ekstremalios kosmonautų pratybos. Plati filmo vietovių pasiūla, priešistorę siekianti laiko skalė, ypatinga, mažakalbė plačiais stichijų vaizdais kalbanti filmo poetika perteikia baugų ir pagarbų žmogaus, pasaulio sąrangoje mažos dalelytės, požiūrį į stichijas, kurių neva suvaldyta galia iš tiesų nesiduoda nei pavergiama, nei prognozuojama.

 

Visi filmai bus titruoti lietuviškai.

 

*  *  *

 

„7 meno dienos“ Nr.17 (846), 2009-05-01

Foto galerija
Versija spausdinimui

Komentuoti

Vardas:
Komentaras:
Maksimalus leistinas simbolių skaičius - 2000.
Jūs parašėte: 0
Susiję numerio straipsniai




Kiti susiję straipsniai




Straipsnio raktažodžiai

Tapkite mūsų rėmėjais:

Festivaliai ir didžiosios šventės
Ieškoti