Deprecated: Function ereg_replace() is deprecated in /home/menodien/domains/7md.lt/public_html/archyvas/include/main.inc.php on line 82

Deprecated: Function ereg() is deprecated in /home/menodien/domains/7md.lt/public_html/archyvas/include/main.inc.php on line 191

Deprecated: Function ereg() is deprecated in /home/menodien/domains/7md.lt/public_html/archyvas/include/straipsnis.inc.php on line 87

Deprecated: Function ereg() is deprecated in /home/menodien/domains/7md.lt/public_html/archyvas/include/straipsnis.inc.php on line 87

Deprecated: Function ereg() is deprecated in /home/menodien/domains/7md.lt/public_html/archyvas/include/straipsnis.inc.php on line 87

Deprecated: Function ereg() is deprecated in /home/menodien/domains/7md.lt/public_html/archyvas/include/straipsnis.inc.php on line 87

Deprecated: Function ereg() is deprecated in /home/menodien/domains/7md.lt/public_html/archyvas/include/straipsnis.inc.php on line 87
7 meno dienos > Nr. 19 (941), 2011 gegužės 13 d. > Dailė > Flirtas be įsipareigojimų
Įvykiai: Skaityti visus Rašyti
DAILĖ

Flirtas be įsipareigojimų


Paroda „Artscape: Latvija“ galerijoje „Vartai“


Aistė Paulina Virbickaitė

Share |
M. Mitrēvicas, Instaliacijos „Sienų tyla“ (2009 m.) fragmentas
Nuo paauglystės žinau: jei rafinuotas „diedas“ filmo pradžioje važiuoja prabangia mašina garsiai klausydamas klasikinės muzikos – nieko gero iš jo nelauk.

Jei tas, blogiausias (jis ir protingiausias) klasikos nesiklauso filmo pradžioje, tai įsijungs ją pabaigoje, prieš sutikdamas pūkuotą it triušelis auką. Tada iš kažkur atlėks toks labai teisingas kvailelis ir jam sutrukdys. Kas Lietuvos meno pasaulyje didžiausi kvaileliai? Teisingai, dailės kritikai. Todėl pamačiusi šiuo metu „Vartų“ galerijoje vykstančią parodą neatsispyriau norui apie ją parašyti.  

 

„Vartuose“ – „Artscape“ projektas, pristatantis du jaunus menininkus iš Lietuvos (Linas Jusionis, g. 1986) ir Latvijos (Mikas Mitrēvicas, g. 1980). Jie ir atlieka rafinuotų „blogiukų“ vaidmenis. Abu stilingai barzdoti, abu gražiai šypsosi ir maloniai bendrauja. Tik latvis kiek aukštesnis, vyresnis ir žymesnis. Abu menininkai spendžia spąstus žiūrovui, niekada neišleisdami šio iš akių. Tokia strategija turi savų privalumų – būti parodoje įdomu ir malonu. Tačiau yra ir šalutinis efektas – išeidamas iš jos jautiesi taip, lyg po intensyvaus flirto žavingas viliotojas tiesiog nusisuko ir nuėjo savais reikalais. Viskas lyg ir sąžininga, tačiau erzina kažkoks neišsipildymas. Kodėl?

 

Pirmojoje salėje – Lino Jusionio paveikslai. Darbai sukurti šiais metais, bakalauro studijoms baigti. Kruopščiai atlikti, iš plokštumų formuojami interjerus ar peizažus primenantys vaizdiniai paslaptingoje šviesoje jau tapo atpažįstamu šio menininko braižu. Pasak autoriaus, „esminio vaizdavimo objekto ar pasakojimo šie paveikslai neturi“, tad jų užduotis – „pagauti“ ir išprovokuoti žiūrovą. Nepaisant menininko ištobulintos kūrinius pristatančios retorikos, negali nepastebėti vieno dalyko – nuolat kalbama apie žiūrovą, tikintis iš jo vieno ar kito judesio. Tačiau žiūrovas nėra dresuojamas kačiukas ir visai nenori toks būti. L. Jusionio darbai geba suintriguoti, suskaidytos erdvės iš tiesų skatina ieškoti. Tačiau ar įdomu ieškoti to, ko į paveikslą neįdėjo pats autorius? Šis menininkas puikiai atrodo jaunųjų Lietuvos tapytojų kontekste, tačiau į vieną solidžiausių miesto galerijų perkeltiems paveikslams trūksta vidinės jėgos.

 

Latvių menininkas M. Mitrēvicas studijuoja Gente (Belgija) ir turi solidžią „sąskaitą“: dalyvavo bienalėje „Manifesta7” (Italija, 2008), Venecijos bienalėje (kartu su E. Deičmane, 2009), o mūsų kraštuose yra pelnęs gana svarbų „Swedbank“ apdovanojimą (2008). „Vartuose“ menininkas eksponuoja dvi instaliacijas. Jos taip pat – žabangai žiūrovui, tačiau paspęsti gerokai subtiliau.

 

Pirmoji instaliacija – „Sienų tyla“ – elegantiška ir poetiška. Ją sudaro pavieniai siurrealistiški kasdienybės objektai. Jei Rene Magritte‘as gyventų dabar ir kurtų instaliacijas, jos galėtų atrodyti panašiai. Beveik monochrominis instaliacijos koloritas ir santūrūs, tačiau atpažįstami objektai kviečia įsitraukti ir savimi užpildyti tuščias erdves. „Sienų tyla“ – tarsi žiūrovo pasivaikščiojimo po galeriją scenografija – neužgožianti šio pagrindinio veikėjo, atvira interpretacijoms ir asmeninėms asociacijoms.

 

Antroji instaliacija – „Entropijos kubas“ – kiek kitokia. Globalesnė tema apie nuolatinį sistemos blogėjimą, įgyjantį pranašumą prieš tvarką, perteikiama efektingesniais objektais bei beveik pažodinėmis vaizdinėmis metaforomis. Tuščias paukščio narvelis, voratinkliai ir metalu suveržtas negyvas medis tarsi žada žiūrovui, kad „betonas anksčiau ar vėliau įtrūks, šventykla virs griuvėsiais, ateis laikas ir „balto kubo“ galerijai“. Šį instaliacijos toną bei pranešimą paryškina „Vartų“ galerijos lubų lipdiniai, dar pridėdami savotiško puošnumo. Populiari apokalipsės tema instaliacijoje plėtojama stilingai ir mandagiai. Čia su autorium visiškai sutinku – jei entropija meno pasaulyje galutinai laimės, tai įvyks taip pat stilingai ir švariai – be jokių pūlių ir nepadorių ašarų.

 

Abiejų menininkų kūryba – lengvai perskaitoma ir estetiška, net dekoratyvi. Skirta džiaugtis akiai ir pernelyg neįsitempti protui. Tai kūryba, norinti patikti. Abiems menininkams dar viskas prieš akis, todėl galima tikėtis, kad ilgainiui ateis laikas ir rimtesniems santykiams su savo kūryba ir žiūrovais.

 

Paroda veikia iki gegužės 28 d.

Galerija „Vartai” (Vilniaus g. 39), Vilnius

Dirba antradienį–penktadienį 12−18 val., šeštadienį 12−16 val.


„7 meno dienos“ Nr.19 (941), 2011-05-13

Foto galerija
Versija spausdinimui

Komentarai

mnAFXOitdvRQbNBPa, 2012-03-16 17:37

rašo:,,ARCHATĄ,, informuoju nesu šio iastiprnso užsakovas ir iniciatorius, taip pat, kad LR korespondentė Sandra Trinkūnaitė paskambinusi telefonu uždavė kelis klausimus į kuriuos aš atsakiau. Perskaitęs pats nesidžiaugiu ir patvirtinu, kad LR korespondentė Sandra Trinkūnaitė, kaip daugumas, deja, jos kolegų anksčiau leido savaip trumpinti ir pateiki mano atsakymus į užduotus klausimus, taip pat keistai atrodo straipsnis, kai rašoma apie projektą, bet neįdedamos vizualizacijos. Kas dėl ,,citatos,,,į kausimą ar svarbi man trečia vieta, korespondentei buvo atsakyta: kad svarbiausia ne užimta konkurse prizinė vieta, o tai, kad tokiame renginyje dalyvavę kitų šalių architektai sužinos apie Lietuvos architektūros mokyklos visumoje pasiektus aukštus rezultatus. Kad ,,ARCHATAI,,,pretenduojančiai atstovauti profesionalų infomacijos šaltinį, ištraukta iš laikraščio ,,citatata,, yra svarbesnė, negu laiku pateikta objektyvi informacija apie įvykusį konkursą Astanoje, man, kaip tinklapio skaitytojui tenka tik apgailestauti.

ignas, 2012-01-18 19:59

nesamone

coSNDMuRT, 2012-01-09 03:27

You've got it in one. Couldn't have put it bteetr.

luka, 2011-05-18 08:59

tekstas kaip ir paroda toks burbuliukas pilnas oro.

vilnietis, 2011-05-17 16:56

VARTAI na pasaldinkit.kazkaip.Gal medum pelanges istepkit.Ar Zoles nemokamos apsinesimui pasiulikit

Komentuoti

Vardas:
Komentaras:
Maksimalus leistinas simbolių skaičius - 2000.
Jūs parašėte: 0
Susiję numerio straipsniai




Kiti susiję straipsniai




Straipsnio raktažodžiai

Tapkite mūsų rėmėjais:

Festivaliai ir didžiosios šventės
Ieškoti