Įvykiai: Skaityti visus Rašyti
MUZIKA

Besiskleidžiantys talentai


Aldona Eleonora Radvilaitė

Share |
Gryta Tatorytė. Martyno Aleksos nuotrauka
Spalio 3 d. Vilniuje, Filharmonijos Didžiojoje salėje, vyko jaunųjų Michelio Sogny fondo „SOS talentai“ (Šveicarija) stipendininkų koncertas.

Trys lietuvaitės – Dorotė Vdovinskytė, Agnė Radzevičiūtė ir Gryta Tatorytė – bei dvi viešnios – Ana Kiplani (Gruzija) ir Yana Vassilieva (Rusija) – su Lietuvos kameriniu orkestru (meno vadovas Sergejus Krylovas), kuriam dirigavo Robertas Šervenikas, džiugino jaunatviškomis Josepho Haydno, Wolfgango Amadeus Mozarto, Ferenco Liszto bei Ludwigo van Bethoveno kūrinių fortepijonui ir orkestrui traktuotėmis. Kaip žinia, 2000 m. įkurto fondo „SOS talentai“ tikslas – remti gabiausius jaunosios kartos pianistus, skatinti ir puoselėti jų kūrybiškumą. Fondo įkūrėjas – pedagogas, kompozitorius, koncertuojantis pianistas, psichologijos magistras, filologijos licenciatas, Paryžiaus Sorbonos universiteto filosofijos mokslų daktaras Michelis Sogny (g. 1947), rėmėjai – ponas ir ponia Dassault, „Dassault Group Figaro“ savininkai, kasmet rengiantys fondo paramos vakarus. Puiku, kad šalia gabių Vokietijos, Vengrijos, Serbijos, Baltarusijos, Gruzijos, Šveicarijos, Rusijos atlikėjų yra ir Lietuvos jaunieji pianistai. Jie gauna stipendijas, turi galimybę dalyvauti festivaliuose Šveicarijoje, Vengrijoje, Olandijoje, Lietuvoje, įvairiuose koncertų cikluose.


Džiugu, kad visos pianistės per metus, praėjusius po jų koncerto Vilniuje, kurį „Mezzo TV“ tiesiogiai rodė 39 pasaulio šalims, ir fondo koncerto Paryžiuje, Marcelio Dassault rūmuose, transliuoto per Prancūzijos klasikinės muzikos radiją „Radio clasique“, gerokai pažengė į priekį, patobulino savo pianistinius bei meninius įgūdžius. Įvairaus amžiaus (12, 16, 18, 21 ir 24 metų), todėl skirtingų (bent jau kol kas) profesinių galimybių bei meninių duomenų atlikėjas vienijo tai, kad jos – daugybės įvairių konkursų laureatės ar prizininkės (o tai įrodymas, kad jos labai darbščios, aktyviai siekia užsibrėžto tikslo), jų meistriškumą tobulino daugybė pedagogų. Jaunam žmogui formuoti profesionalumą, ugdyti gebėjimus visada labiausiai padeda pastovus, nuolatinis mokytojas, todėl neminėsime visų konsultavusių profesorių pavardžių.


Koncertą pradėjo jauniausia fondo stipendininkė Dorotė Vdovinskytė (g. 1998) J. Haydno trijų dalių Koncertu Nr.  11 D-dur, Hob. XVIII:11. Jos mokytojai Nacionalinėje M.K. Čiurlionio menų mokykloje – Jurga Bliuvienė, o nuo 2008 m. – Justas Dvarionas. Orkestras dėmesingai pritarė solistės kruopščiai parengtam tekstui. Fortepijono garsai skambėjo minkštai, dainingai, sklandžiai, be praradimų.
Agnė Radzevičiūtė (g. 1992) yra ir M. Rostropovičiaus labdaros ir paramos fondo stipendininkė. Ji pradžioje mokėsi savo mamos, mokytojos ekspertės Nijolės Radzevičienės, nuo 1999 m. M.K. Čiurlionio menų mokyklos mokytojos ekspertės Violetos Lipniagovienės, o nuo 9 klasės – prof. Veronikos Vitaitės klasėse. Pianistė W.A. Mozarto Koncerto Nr. 20 d-moll, K 466 II ir III dalių (Romanze ir Allegro assai) muziką perteikė labai jautriai, jausmingai. Ji turi tvirtus profesinius pagrindus, todėl galėjo laisvai, užtikrintai ir su malonumu atskleisti savo šios muzikos girdėjimą. Romantiškai žavus lyrizmas ir gilus dramatizmas suteikė daug džiaugsmo pačiai interpretatorei ir klausytojams. Tai buvo nuoširdu ir prasminga.


Visai kitokį požiūrį į muzikos garsus girdėjome Grytos Tatorytės (g. 1989), jau suformavusios savo interpretacijos stilių, F. Liszto „Malédiction“ („Prakeikimas“) fortepijonui ir styginių orkestrui, S. 121 / R. 452 atlikime. Ji pradėjo mokytis Panevėžio muzikos mokykloje, mokytojos Silvijos Paskačimaitės kl., baigė Nacionalinę M.K. Čiurlionio menų mokyklą Justo Dvariono kl., o nuo 2008 m. studijuoja Karlsruhės muzikos universitete (Vokietija) prof. Michaelio Uhdeso, Markuso Stanges ir Peterio Eicherio klasėse. Ji buvo ir M. Rostropovičiaus labdaros ir paramos fondo „Pagalba Lietuvos vaikams“ stipendininkė. Tikriausiai šis vienas ankstyvųjų F. Liszto kūrinių, apie kurį buvo sužinota tik po autoriaus mirties, dar nebuvo skambėjęs Lietuvos scenose. Pavadinimas kėlė susidomėjimą – laukėme romantiškos, galbūt mistinės muzikos. Gal ne be reikalo kompozitorius nerodė šio savo opuso, o gal jis buvo pateiktas neįsigilinus į visas prasmes ar potekstes, nes buvo neįdomu klausytis didžiulio triukšmo, gausybės aštriai skambančių akordų ar pasažų (kūrinio trukmė – 15 min.). Fiziškai stipri pianistė, turinti puikią atmintį ir orientaciją, šį kartą skambino kietai, labai garsiai, kaip ir galingai griaudėjantis orkestras.


Po pertraukos turėjome progą išgirsti visiškai kitokią W.A. Mozarto muzikos traktuotę, nei pateiktą pirmoje koncerto dalyje. Viešnia iš Gruzijos, Tbilisio centrinės muzikos mokyklos 10 klasės prof. Ninos Chirakadzės auklėtinė Ana Kipiani (g. 1994) atliko trijų dalių Koncertą Nr. 17 G-dur, K. 453. Šio genialaus kompozitoriaus muzikos traktavimas dar vis kelia ginčų. Yra manančių, kad ją reiktų groti pagal tai, kokius jausmus sukelia nuotaikų kontrastai, pati muzika, garsinę-dinaminę ir spalvų, tembrų skales priartinti prie šiuolaikinių instrumentų galimybių. Kiti nori girdėti trapius, tarsi klavesininius skambesius, saikingą dinamiką bei emocinę išraišką. Šio vakaro Koncerto G-dur traktuote, atrodė, buvo siekiama stilistinio tyrumo, vengiama atvirų jausmų ir didelio, sultingo bei skambaus garso.

Pianistė delikačiai, tyliai ir dar tyliau skambino pirmąją dalį, Allegro, tačiau susidarė įspūdis, kad buvo mažai repetuota su orkestru, nebuvo išankstinio susitarimo dėl garso intensyvumo, nes solistės nuolatinis dėmesys orkestrui nesukėlė šiam noro griežti panašiu stiliumi. Orkestras grojo garsiai, sunkiai, gožė trapius fortepijono garsus, todėl pianistė atrodė perdėm kukli, rami, net blanki. Antroje, Andante, dalyje garso balansas kiek pasitaisė, jau galima buvo girdėti lengvu prisilietimu prie klavišų atliekamas tauriai tekančias melodijas. Allegretto-Presto dalyje pagaliau (!) orkestro artistai išgirdo jaunos pianistės prašymus griežti trapiai, muzika sužėrėjo visom spalvom, pasiteisino numatyta traktuotė, juolab kad šioje dalyje A. Kipiani pademonstravo ir savo temperamentą, kiek leido stilius.


Vakaro programą L. van Bethoveno trijų dalių Koncertu Nr. 4 G-dur, op. 58, užbaigė brandžiausia, gaivališka, bet intelektuali atlikėja Yana Vassileva (g. 1986 Rusijoje). Ji mokėsi Sankt Peterburgo muzikos mokykloje, S. Izmailovos kl., o 2008 m. baigė šio miesto valstybinę konservatoriją, prof. Aleksandro Sandlerio kl. Šios pianistės pasirodymas sukėlė didžiulę ovacijų audrą, klausytojai vis kvietė ją išeiti į sceną. Tai brandi atlikėja, kuriai puikus profesinis pasiruošimas, išskirtiniai gebėjimai sudarė sąlygas groti labai laisvai, ryškiai, mėgautis muzikavimo procesu, džiūgauti, kad gali įvairiai traktuoti subtilius tylius skambesius – nuo delikačiai minkštų ir švelnių iki krištolinio skaidrumo, o įtemptus, greitos tėkmės audringus epizodus – pasiutusiai veržliai, net  agresyviai, demonstruoti savo nežabotą energiją, vikriai, žaibiškai reaguoti į nuotaikų bei dinamikos kaitą. Publiką kaitino ši jaunatviškai moderni traktuotė, staigūs ir stiprūs garsų pliūpsniai. Įdomu, kaip L. van Bethovenas vertintų tokį jo vežlios muzikos atlikimą, ar jam patiktų išoriškai galingas, ryškiai žaižaruojantis, be potekstės interpretavimas. Šios talentingos pianistės įtaiga neabejotina, todėl ir orkestras darniai bendradarbiavo, drauge kūrė muzikinius vaizdinius.


Norisi palinkėti visoms koncerto dalyvėms ir toliau taip sparčiai tobulinti savo talentą, brandinti įvairių epochų ir stilių muzikos supratimą bei pajautą.



„7 meno dienos“ Nr.35 (911), 2010-10-08

Foto galerija
Versija spausdinimui

Komentarai

Bholay, 2012-06-06 13:52

Nežinau ką ši daina tokio turi, bet man ji patiko. Toks tyras nuoširdus kūrinukas. Ir voaitkslo balsas geras. Manau, kad jie bent jau į nacionalinės atrankos finalą verti pakliūti.

Komentuoti

Vardas:
Komentaras:
Maksimalus leistinas simbolių skaičius - 2000.
Jūs parašėte: 0
Susiję numerio straipsniai




Kiti susiję straipsniai




Straipsnio raktažodžiai

Tapkite mūsų rėmėjais:

Festivaliai ir didžiosios šventės
Ieškoti