Įvykiai: Skaityti visus Rašyti
KINAS

Atsisveikinimų kaleidoskopas


Tomo Donelos filmas „Atsisveikinimas“


Živilė Pipinytė

Share |
Dainius Kazlauskas filme „Atsisveikinimas“
Pirmasis pilno metražo vaidybinis Tomo Donelos filmas „Atsisveikinimas“ sukelia déjâ vu įspūdį.

Žinoma, taip yra ne todėl, kad, pasak režisieriaus, filmas kurtas net penkiolika metų. „Atsisveikinimo“ stilius verčia prisiminti kur kas ankstesnius laikus. Tuos, kurie dabar vadinami brežnevinės stagnacijos laikotarpiu. Tie filmai dažniausiai buvo priskiriami autoriniam kinui. Jų personažai buvo priversti rinktis: prisitaikyti ar maištauti. Dažniausiai jie vis dėlto susitaikydavo su tikrove. Toks buvo bene garsiausias iš jų - Olego Jankovskio herojus iš Romano Balajano „Skrydžių sapnuose ir tikrovėje“, panašiai elgėsi ir Raimondo Vabalo „Mainų“ ar „Rungtynių nuo 9 iki 9“ personažai. Juos pagimdė konkretus laikas ir situacija. Dainiaus Kazlausko kuriamas jūreivis Audrius pritaptų prie jų, žinoma, su tam tikromis išlygomis, nors pasirinkimo ir vertybių degradacijos temos aktualios kaip ir anksčiau.


„Atsisveikinimas“ atvirai apeliuoja į 7-8-ojo dešimtmečių autorinio kino stilių, kuris dabar smarkiai užsipuolamas komercinio (!?) lietuvių kino adeptų. Nuo pirmų kadrų jį pabrėžia ir Kipro Mašanausko muzika, kuri kam nors gali sukelti net nostalgiją, bet iškart priverčia klausti savęs, kada iš tikrųjų vyksta filmo veiksmas. Vaizdas palieka jokių abejonių - veiksmas vyksta dabar, mūsų laikais, o tokia muzika kartais skamba per „Rusų radiją“. Tarkime, kad ją mėgsta filmo herojus. Jis - jūreivis, matyt, gana sentimentalus žmogus. Išlipęs į krantą Klaipėdoje, jis susipažįsta su jauna ruse, kuri taip pat primena senų sovietinių filmų herojes - yra romantikė, pakilusi virš realybės, ir deklamuoja Aleksandro Bloko eiles. Tada tradiciškai reikia laukti meilės romano ir triukšmingo pasilinksminimo viešbučio bare bei uostamiesčio merginų, kurios anais laikais buvo vadinamos „16 divizija“. Taip ir įvyksta. Tiesa, romanas taip ir neužsimezga. Netrukus tampa aišku, kodėl: Audrius mirtinai serga ir rengiasi atsisveikinti su pasauliu.


Pirmajame filmo scenarijaus variante, kurį teko skaityti senokai, regis, prie jo buvo prisidėjęs ir Marius Ivaškevičius, tai ir buvo pagrindinė filmo tema - skausmingas ėjimas į save, kad kelio pabaigoje pagaliau suvoktum, jog gyvenai ne taip. Nepadarei to, kas svarbiausia, nepakankamai mylėjai artimus žmones. Metafizinis ir kartu fiziškas mirties artėjimas žadėjo kitokį filmą.


„Atsisveikinime“ jo neliko. Filmas tapo savotišku susitikimų ir atsisveikinimų kaleidoskopu. Audrius susitinka su visais - seneliais, mama, buvusia žmona ir jos nauju vyru, su sūnumi, gydytoju, vaikų namų direktore, vaikystės drauge Rasa, artimais ir tolimais giminaičiais... Kiekviename epizode kas nors vyksta: Audrius primuša vyriškį (Remigijus Vilkaitis), kurį palaiko buvusiu auklėtoju, matyt, pedofilu, lankosi klube, kur šoka Rasa (Olga Generalova), grįždamas namo įsodina į mašiną atsitiktinę merginą, ši lieka nakvoti jo apleistame bute. Viena buitinė scenelė keičia kitą. Bet nė viena iš jų nėra svarbi, būtina. Ypač nevykusi ir iki galo neišrišta kažkokio seklio linija, kuri užsimezga dar Klaipėdos bare. Taip pat dramaturgiškai nelabai paaiškinama, kodėl nuolat svyruoja personažo nuotaika. Suprask, kalta liga. Audriaus nusivylimą keičia pyktis, bet ir tai tėra tik etiudai, iš kurių filmas taip ir nesusilipdo. Gal todėl, kad žiūrovas nuolat turi spėlioti, kas yra kas, gal todėl, kad kai kurių antraplanių scenų, pavyzdžiui, Vladimiro Jefremovo suvaidinto kaimyno alkoholiko epizodo, dramos ir tragizmo koncentracija kur kas didesnė.


Galiu sau paaiškinti, kad ta personažų (jų katastrofiškai padaugėja paskutiniame filmo trečdalyje) ir smulkių įvykių gausa režisierius bando užpildyti paties Audriaus vidinę tuštumą. Juk jis visai nesiekia suvokti savęs, jis tiesiog nori atsisveikinti su visais, todėl juos ir kviečia į kaimą, pas senelę, kur susėdę prie vieno stalo giminės ir artimieji atskleis savo žemišką menkybę. Sunku suprasti, kodėl Audrius taip nori susitikti su jais visais, filme piešiamais tik tamsiomis ar net sarkastiškomis spalvomis, kaip kad nimfomanė Dalios Storyk suvaidinta Audriaus mama ir jos bevalis vyras. Atsisveikinti ir bent jau sau įrodyti, kad yra geresnis už juos visus?


Štai čia ir išryškėja pagrindinis „Atsisveikinimo“ ir autorinio kino skirtumas: Donelos filmo pasaulis labiau primena tą, kurį rodo lietuviški serialai. Jis paprastas (jei ne primityvūs), personažų motyvai - aiškūs ir tokie pat paprasti, dialogai (kaip kad dažniausiai lietuvių kine) rėžia ausį ir žeidžia gerą skonį. Mirtis, jos artėjimas nesukuria jokių gilesnių refleksijų, apibendrinimų, trumpai tariant, antrojo istorijos dugno. To, dėl kurio literatūros ir kino taip dažnai naudojamą siužetą apie atsisveikinimą su gyvenimu vertėjo pasakoti dar kartą. Todėl ir autorinio kino kadaise mėgtos poetinės metaforos - Audriaus sapnas filmo pradžioje, kai rūke medžiotojai nušauna baltą arklį, ar simboliška Rio de Žaneiro Kristaus poza, kuria Audrius sustingsta kadre filmo pabaigoje (beje, jų taip pat yra kelios), prie „Atsisveikinimo“ pasakojamos istorijos neprilimpa, atrodo tik pretenzingas svetimkūnis. Kito filmo atplaiša. Žinoma, operatoriaus Rimvydo Leipaus pastangos sujungti tą temų ir personažų margumyną į vieną visumą atrodo didvyriškos. Bet ir jos neišgelbsti „Atsisveikinimo“, kaip to nepadaro ir didvyriškos gausių filmo aktorių pastangos. Todėl ir Audriaus atsisveikinimas su pasauliu banguotoje jūroje klykiant žuvėdroms atrodo tik jausmingo romanso pabaiga.




„7 meno dienos“ Nr.17 (893), 2010-04-30

Versija spausdinimui

Komentarai

EvQHZJTM, 2012-03-15 15:31

Edu,Eu ne3o li o post que iniciou esse seu, mas eu etnendo a tristeza de quem ne3o tem o trailer publicado Eu tive a felicidade de te conhecer nesse seu inedcio de carreira, je1 que eu e o Felipe nos casamos em 20/dez/2009. Sf3 4 dias depois, na ve9spera de Natal, quando o casamento ainda estava na pele, a gente recebe um email seu falando sobre o trailer eu simplesmente ne3o parei de assistir, o dia inteiro! Foi muito emocionante, foram 3 minutinhos que eu espalhei para todos os meus amigos!Imagina eu nem sabia que ia ter o trailer publicado, mas recebea-lo fez com que eu pudesse compartilhar as sensae7f5es com todos os amigos. Ente3o, eu etnendo totalmente vocea em ne3o publicar os trailers de todas as noivas, simplesmente pelo fato de que, se vocea fizesse isso, suas edie7f5es ne3o seriam te3o perfeitas como se3o hoje, porque vocea simplesmente pega o clima do casal e faz tudo com muito carinho. Mas, por outro lado, ver o trailer no site, compartilhar com todo mundo, e9 uma coisa sensacional, sensacional.Por isso, como a queste3o aqui pra mim e9 compartilhar, se vocea conseguisse disponibilizar algum link para as noivas aqui no seu site com o trailer, mesmo que depois de je1 entregue o veddeo em me3os, acho que pode ser algo bem legal, porque elas ve3o conseguir enviar para os amigos, chamando para ver o filme em casa (je1 que acho que esse e9 o propf3sito, ne9? Afinal, vocea mesmo finaliza com Em breve, na casa da Ju e do Felipe ). O que vocea acha? Parece bobo, mas nem todo mundo sabe/consegue colocar o veddeo na internet depois.c9 isso!Beije3o!P.S.: Quando a gente fala de voceas, falamos exatamente que voceas se3o pessoas que a gente gostaria de convidar pra tomar um chopp, ir pro cinema, virar amigos. Voceas se3o uns fofedssimos, todos!

Ieva, 2010-05-02 20:45

O man filmas patiko. Net labai. Buvau nustebinta, kad jame nėra nei nuogumo nei to primityvaus žiūrovų papirkinėjimo sekso scenomis. Filmas kalba apie neišvengiamai artėjančią mirtį, su kuria herojus jau susitaikęs, jis tik skuba atsisveikinti su jam brangiais žmonėm ir suspėjęs su palengvėjimu atsidūsta. Retas režisierius geba apie mirti kalbėti taip šviesiai ir nuoširdžiai. Tai filmas kalbantis širdimi į širdį, o ne specefektų, kraujo ir keiksmažodžių prifarširuotas greito vartojimo produktas, kuriais mus kasdiena maitina. Filmas, kurį pažiūrėjus lieka geras jausmas, o ne noras pulti po dušu ir nusipruasti filmo užverstą mėšlą. Taip, greito maisto, pramogų, kraujo ir sekso mėgėjai tikrai nusivils. Tačiau tie, kas moka atsiverti ir geba jausti tikrai neliks nusivylę. Ir tegul Pipinytė kalba ką nori, bet ji nesugebėjo šio filo pajusti ir pamatyti.. Kino kritikų bėda yra ta, kad vietoje visumos, jie mato anatomiškai išmėsinėtą kino kūną, ieško kliauzių ir kabliukų ten, kur tiesiog užtektų atsipalaiduoti ir atsiduoti filmo pasakojamai istorijai - istorijai apie mus pačius, apie mūsų namus ir kaimynus, ir tai, ką suvokiame tik tada, kai iškyla mirties neišvengiamybė. Apie tą paprastą žmogų, kuriam mirties akivaizdoje staiga pasidaro labai aišku, kad daugelis mūsų kasdien sureikšminamų problemų, pokalbių, veiksmų tėra antraeiliai trumpalaikiai gyvenimo blyksniai, dažniausiai užgožiantys tai, kas gyvenime svarbiausia. Ačiū už vieną geriausių per pastaruosius kelis metus lietuvišką filmą!

Genadijus, 2010-04-30 23:36

Atsiprašau, pilnametražių filmų.

Genadijus, 2010-04-30 23:35

tokia aktorių komanda, tikrai talentingi visi filmo kūrėjai, tačiau rezultatas nepatenkinamas. Visiškai ne to tikėjausi, vienas prasčiausių pastarojo meto lietuviškų trumpametražių filmų. Kaip ir recenzijos autorė, įsidėmėtinas tik operatoriaus darbas ir puiki šviesaus atminimo aktoriaus V. Jefremovo vaidyba. Daugiau nieko, absoliutus nulis. Tiek scenarijus, tiek daugelio aktorių vaidyba labai prasta.

Kitas M, 2010-04-30 20:00

Siaubingas filmas.Reikia buti nevisprociu ,kad rasyti tokiam slamstui recenzija.

Komentuoti

Vardas:
Komentaras:
Maksimalus leistinas simbolių skaičius - 2000.
Jūs parašėte: 0
Susiję numerio straipsniai




Kiti susiję straipsniai




Straipsnio raktažodžiai

Tapkite mūsų rėmėjais:

Festivaliai ir didžiosios šventės
Ieškoti