Įvykiai: Skaityti visus Rašyti
KINAS

Tarp realybės ir mistikos


Kinematografinė XIX amžiaus Londono vizija - „Šerlokas Holmsas“


Karolis Baublys

Share |
„Šerlokas Holmsas“
„ ... Bene įdomiausia, ką gali pasiūlyti šiuolaikinė Šerloko Holmso nuotykių versija, - tai XIX a. Londono vizija. Miestas iškyla kaip įspūdinga kontrastų sandūros erdvė: čia egzistuoja purvas ir prabanga, realybė ir mistika, mokslas ir burtai. Pasižiūrėjęs filmą, niekaip neįstengiu nugalėti slapto troškimo kada nors didžiajame ekrane išvysti tokią pat įspūdingą Vilniaus viziją. ... ”

Reklama daro savo - keliaudamas į naują Guy Ritchie kriminalinį nuotykių ir veiksmo filmą „Šerlokas Holmsas“ („Sherlock Holmes“, JAV, 2009), neslėpsiu, tikėjausi to, apie ką skandavo reklama: itin stilingo, homoerotiškų poteksčių prisodrinto, nenuspėjamo šiuolaikinio filmo. Taip, Guy Ritchie pateikta „Šerloko Holmso“ versija išties šiuolaikiška, ji remiasi ne tiek Arthuro Conan Doyle'o kūryba, kiek Lionelo Wigramo komiksais (Wigramas tapo ir vienu iš filmo prodiuserių). Scenaristas Anthony Peckhamas daugiau dėmesio skyrė ne pagrindinio veikėjo Šerloko Holmso protiniams, bet kovos menų gabumams. Tačiau ir stilingesnis, ir labiau suveržtas, subalansuotas man pasirodė ankstesnis Ritchie filmas „Rokenrola“. Šia recenzija pamėginsiu paaiškinti, kodėl naujausią režisieriaus filmą vadinti šedevru būtų naivu.


Pirmieji filmo kadrai intriguoja - kamera filmuoja senovinį grindinį, žiūrovas vis garsiau girdi važiuojančios karietos garsus. Kartu su karieta išvystame ir paslaptingą bėglį. Kas jis? Pasirodo, tai ne nusikaltėlis, o skvarbiu protu ir įspūdingomis fizinėmis savybėmis apdovanotas pagrindinis filmo personažas - privatus seklys Šerlokas Holmsas. Netrukus žiūrovas išgirsta ir vieną Ritchie filmams būdingiausių elementų - užkadrinį balsą, kuris ne papildo ar praplečia vizualiosios filmo plotmės kuriamas reikšmių sistemas, bet jas dubliuoja, pabrėžia įvairiomis kryptimis ryškinamą dekoratyvumą.


Filmo pavadinimas - „Šerlokas Holmsas“ - pasirodo po pirmojo žygdarbio (seklys sugauna lordą Henrį Blekvudą). Žygdarbis tarytum sukonstruoja paslaptingo bėglio tapatybę, suteikia jam Šerloko Holmso - nacionalinio britų herojaus - titulą. Vis dėlto tolesnė naratyvo raida plėtosis pernelyg įprasta, nuspėjama vaga - lordas Henris Blekvudas paspruks, vėl sukeldamas galvos skausmą Londono policijai, Šerlokui Holmsui į pagalbą, žinoma, atskubės tipiška femme fatale Irena Adler, sudarydama galimybę nufilmuoti ne vieną pikantišką sceną. Galiausiai Šerlokas Holmsas įveiks nusikaltėlį, sykiu padarydamas galimą filmo tęsinį: byla nebus baigta tol, kol nebus sugautas kitas antiherojus - profesorius Moriartis.


Guy Ritchie filmai visuomet pasižymi charakteringais, žiūrovo prielankumą laiminčiais personažais. Šerlokas Holmsas (puikus Roberto Downey jaunesniojo vaidmuo) - išties traukianti asmenybė, paženklinta ir skvarbaus proto, ir gero fizinio pasirengimo, ir mažos kruopelės bohemiškumo. Teisus lordas Henris Blekvudas, teigiantis, jog už Holmso logikos slypi trapumas. Daktaras Džonas Vatsonas (Jude Law) - lyg veidrodinis Šerloko Holmso atspindys: abu personažai veikia, bendrauja, kaunasi taip, lyg papildytų vienas kitą (ko nepajėgia vienas, įstengia kitas; ko stinga vienam, duoda kitas). Holmso simpatija - avantiūristė Irena Adler (ją žaviai suvaidino Rachel McAdams) yra ne vienos filmo intrigos šaltinis: ji ir myli Holmsą, ir juo naudojasi, ir padeda jam, ir komplikuoja situaciją. Pergudrauti Šerloką Holmsą įstengia tik ji viena (tai akivaizdžiai matyti vyno gėrimo scenoje). Filme esama ir šalutinių, vos vieną kartą šmėkštelinčių personažų, kurie kilsteli viso aktorių ansamblio lygį. Pavyzdžiui, įspūdingas personažas - valkata čigonė, burianti ateitį. Mano galva, pernelyg vienpusiška lordo Henrio Blekvudo (Mark Strong) asmenybė: kad ir ką darytų, jis - tipiškas antiherojus, gudrumu siekiantis valdžios. Anksčiau, ypač „Rokenroloje“, Ritchie pavyko suburti kur kas kūrybiškesnį ir spalvingesnį personažų ansamblį.


Kiekviena atskirai paimta „Šerloko Holmso“ scena atrodo išbaigta, puikiai apgalvota (pavyzdžiui, meistriškai sukurta parako statinių sprogimo scena), bet jų tarpusavio ryšio tarytum nėra. Kaip susieti kovos sceną, kai Holmsas kaunasi bokso ringe, su vėlesniu epizodu, kai Holmsas restorane įžeidžia Vatsono sužadėtinę Mariją? Viena vertus, siužetas pernelyg lengvai nuspėjamas, kita vertus, esama epizodų, kurie tarytum pakimba ore, nes toliau neišplėtojami.


Bene įdomiausia, ką gali pasiūlyti šiuolaikinė Šerloko Holmso nuotykių versija, - tai XIX a. Londono vizija. Miestas iškyla kaip įspūdinga kontrastų sandūros erdvė: čia egzistuoja purvas ir prabanga, realybė ir mistika, mokslas ir burtai. Pasižiūrėjęs filmą, niekaip neįstengiu nugalėti slapto troškimo kada nors didžiajame ekrane išvysti tokią pat įspūdingą Vilniaus viziją.


*  *  *



„7 meno dienos“ Nr.1 (877), 2010-01-08

Versija spausdinimui

Komentarai

OzAGqHZnVXPGwzQp, 2012-06-06 01:29

Wow, this sounds like great fun! thnkas for posting, I'm passing this info onto my sister who has three very active outdoorsy offspring, I think they will be very interested,she deserves a Holiday.Great Blog by the way x

chi chi;), 2010-01-10 01:18

chi, ar ne pirmiau buvo scena restorane su Marija, o po to ringe? ;) gal ir painioju, bet filmas vistiek beprasmis, dėl kovos scenų ir 'naujų' technologijų galima žiūrėti james bond senus filmus, kur taip pat minimas afganistano karas, o dėl britiško sąmojo ir humoro - tikras šerloko ekranizacijas. iš recenzijos net nesupratau, kodėl apie jį verta rašyti

james, 2010-01-08 22:13

Jeigu vizijų ir nėra, tai nuotykinis filmas puikus. Netikėti klasikiniai personažai. Ir tas gerai! Negi tik tokie turi būti kaip įpratino serialai?

cac, 2010-01-08 13:47

kokią dar londono ar vilniaus vizija cia trokstama isvysti? lekstas j. bondo variacijomis pernelyg uzsizaides filmukas, kuriame 'londono' tiek pat kiek ir bet kokiame koviniame filme. galejo ji kad ir abu dabyje filmuoti, ten 'londono' (laivai + doklandai) tikrai ne maziau

Komentuoti

Vardas:
Komentaras:
Maksimalus leistinas simbolių skaičius - 2000.
Jūs parašėte: 0
Susiję numerio straipsniai




Kiti susiję straipsniai




Straipsnio raktažodžiai

Tapkite mūsų rėmėjais:

Festivaliai ir didžiosios šventės
Ieškoti