Neformalūs pokalbiai
Monika Krikštopaitytė
Meno mugės „ArtVilnius ’12“ ekspozicijos fragmentas. J. Lapienio nuotrauka Pastarąją savaitę visi, na bent jau tie, kuriems bent kiek įdomi Lietuvos dailė, aptarinėja du įvykius. Abu – dideli ir daugiabalsiai, todėl ir komentarų daug. Prisiminusi seną istoriją, kai apie vieną parodą kalbėjosi Jonas Valatkevičius, pasivadinęs Permanentpain, ir Konstantinas Bogdanas (jaun.) – Constrainedbalance, pasiskolinau jų kontrastingų vaidmenų formatą ir pamėginau sudėlioti daugiabalsius įspūdžius į optimisto ir pesimisto pasisakymus. Šio bei to įterpiau ir nuo savęs.
|
Siūlas, adata ir žirklės
Monika Krikštopaitytė
Laisvydė Šalčiūtė. „Šokis“. 2005 m. Iš knygos „Vaizdinis posūkis“ Kiekvienoje srityje yra savi pirmo būtinumo įrankiai. Dažniausiai trys.
|
Kaip tapti kelmu?
Monika Krikštopaitytė
Ekspozicijos fragmentas. T. Kapočiaus nuotrauka
|
Nėra taip, kaip atrodo
Monika Krikštopaitytė
Žygimantas Augustinas. „Jie nusipjaudavo sau galvas“. 2012 m. Žygimanto Augustino tapyba leidžia grįžti į meno kritikos pradžios (Salonų) laikus, kur Diderot aistringai rūšiavo grūdus nuo pelų (klesti vertinamoji funkcija).
|
Ilgos sutemos
Monika Krikštopaitytė
Lida Dubauskienė. Iš ciklo „Būsena“. 2011 m. Juozo Lapienio nuotrauka Pristatyme sakoma, kad paroda skirta „išsiilgusiems tikrosios grafikos“. Bet tai tik pusė tiesos.
|
Atpažinti nugara
Monika Krikštopaitytė
Kristina Inčiūraitė. „Sekimas“. 2011 m. Nerijaus Jankausko nuotrauka
|
Savo vietos beieškant
Monika Krikštopaitytė
Elena Urbaitytė-Urbaitis. „Žemiškasis”. 1987 m. Nacionalinio M. K. Čiurlionio dailės muziejaus nuosavybė. Tomo Kapočiaus nuotrauka
|
Pilnatvė mene
Monika Krikštopaitytė
Michał Budny. „Bedugnė“. 2008 m., „Didelė šalis“. 2011 m. Tomo Kapočiaus nuotr.
|
Nuo svajonių iki vieno asmens kulto
Monika Krikštopaitytė
Audrius Naujokaitis. Fotografijų ciklo „Jonas Mekas, Soho ir East Village, Niujorkas 1994–2001“ ekspozicijos fragmentas. JMVMC. Giedriaus Jucevičiaus nuotrauka
|
Kas įsiminė 2011 metais dailėje
7 MD
Viena iš kuratorių Eglė Mikalajūnė pristato parodą „Paminklai, kurių nėra. Pasivaikščiojimas po Vilnių“. Tai jokiu būdu nėra ilgo tiriamojo darbo rezultatai (objektyvūs topai), o greičiau atminties improvizacijos (savotiškas jam session). Menotyrininkai buvo paprašyti rimtai arba vardan smagumo patyrinėti atmintį, pamėgint išskirti šių metų atradimus, parodas, menininkus(-es), knygas, tekstus, įvykius, meno kritikus(-es), mintis, diskursus, jei norėtųsi – nesąmones, lūkesčius, prieštaravimus, stebuklus, anotacijas, TV laidas, komentarus – tiesiog metų įspūdžius. Punktai buvo surašyti daugiau tam, kad sužadintų atmintį. Tačiau buvo galima jų ir visai nepaisyti. Dėkojame visiems įsitraukusiems!
|
Kada meniniai projektai tampa politiniais
Monika Krikštopaitytė
Yinka Shonibare, MBE. „Kaukių balius“ („Un Ballo in Maschera“). 2004 m. (HD skaitmeninis videofilmas; trukmė 32 min; tiražas: 6 egz. Menininko nuosavybė; bendradarbiaujant su Jameso Cohano galerija, Niujorkas, Šanchajus)
|
Pokalbis su „mirusiu" menininku
Monika Krikštopaitytė
Robertas Gritėnas. „Europjūklas" / „Dedikacija tyliajam postmodernizmui". 2010 m. Maždaug prieš metus buvau nusiuntusi klausimus tuo metu aktyviau pasirodančiam menininkui. Paskutinis akstinas užkalbinti Robertą Gritėną kilo po kuratoriaus Kęstučio Šapokos organizuotos parodos „Idealios perspektyvos triukai" Jono Meko vizualiųjų menų centre 2010 m.
|
Refleksijos beieškant
Monika Krikštopaitytė
Vygantas Paukštė. „Plauna galvą“. 1999 m. Iš Modernaus meno centro archyvo Kadangi politikai daugiau nei kultūros bendruomenė viešai kalba apie kultūros įvykius, „7 meno dienos" nusprendė inicijuoti diskusijos pradžią apie Modernaus meno centrą tarp dailės profesionalų.
|
Mecenatystės ypatumai
Monika Krikštopaitytė
Snieguolė Michelkevičiūtė. Iš ciklo „Moteris apie vyrus“. Serija „Vyras ir jo dvasia“ Nr. 37. 1995 m. Iš Modernaus meno centro archyvo Žinia, kad privatūs asmenys – Danguolė ir Viktoras Butkai – nori sukaupti vertingą Lietuvos dailės rinkinį, pastatyti daugiafunkcinį muziejų, įdomiai bei prieinamai suformuluoti jo turinio pristatymą ir visa tai padovanoti valstybei, buvo netikėta.
|
Viskas nusėda ir kur nors lieka
Monika Krikštopaitytė
Laima Oržekauskienė. „Penkiasdešimtmetės. Pitijos“ Tai tikrų moterų atvaizdai ir joms iš tikro yra penkiasdešimt metų.
|
Nekaltybių plejada, arba išardytos schemos
Monika Krikštopaitytė
Jurgita Juodytė. Kūrinio „Šiuolaikinės Madonos“ detalė. 2011 m.
|
In memoriam Konstantinas Bogdanas
Monika Krikštopaitytė
Skulptorius Konstantinas Bogdanas. S. Venckaus nuotr. Jau kuris laikas nedaug žinių buvo iš žymaus skulptoriaus Konstantino Bogdano.
|
Istorijos, pasakojimai ir (meta)tekstai
Monika Krikštopaitytė
Yuan Gao (Kinija). „12 mėnulių“. 2008–2011 m. Tai konkursinė paroda – skirta istorijoms pasakoti ir perpasakoti. Kad ir į ką žiūrėtum, pasiūlyta pažvelgti iš asmeninės perspektyvos. Vakarų mentaliteto atstovai uždavinį suprato iškart, dalis net pernelyg tiesiogiai. Todėl nemažai viena į kitą panašių istorijų apie šeimos šaknis, svarbias tik todėl, kad autorei(-iui) širdį gaivina, atkrito.
|
Bonsų efektas
Monika Krikštopaitytė
Gabrielė Gervickaitė. Parodos „Techno kūnai“ fragmentas. Nuotrauka iš 7md archyvo
|
Apie mirtingumą
Monika Krikštopaitytė
Algimantas Švėgžda. „Heine Hansen”. 1985 m. Iš Modernaus meno centro archyvo Daugelis kultūros dalyvių (leidiniai, galerijos ir kt.) šį sezoną pradeda įsitempę, nervingi. Jau praėjusių metų biudžeto apkarpymai ir mokesčių pertvarkymai kėlė rimtų klausimų, o dabar dar imta kalbėti apie naują ekonominės krizės bangą.
|
|