Įvykiai: Skaityti visus Rašyti
opera

„L’art de vivre” dvasia operos teatre

Beata Baublinskienė
„Mazepa“; Gunāro Janaičio nuotr.
Vasarą galima važiuoti ne tik prie jūros, bet ir į operos festivalius. 300 km nuo Vilniaus yra Klaipėda, bet lygiai toks pat atstumas iki Rygos, kur kasmet birželį vyksta operos festivalis. Nors ši Latvijos nacionalinės operos rengiama šventė trunka apie dvi savaites, nuvykusi vienam savaitgaliui birželio 15–17 d. spėjau aplankyti tris spektaklius ir įkvėpti kitokios nei Vilniuje atmosferos.

„Lyrinės scenos“ be lyrikos ir dvasios

Živilė Ramoškaitė
Sandra Janušaitė (Tatjana). M.Aleksos nuotr.
Piotras Čaikovskis operai „Eugenijus Oneginas“ yra pridėjęs paantraštę „lyrinės scenos“, o operos muziką kūrė remdamasis Aleksandro Puškino tekstu. Būtent pagal jį, padedamas Konstantino Šilovskio, jis pats sukūrė ir libretą.

Nepainiokime Čaikovskio ir Puškino „Eugenijaus Onegino“

7 MD
Vasilijus Barchatovas ir Merūnas Vitulskis
Lietuvos nacionalinis operos ir baleto teatras ruošiasi premjerai. Greta kasdienio darbo rodant repertuarinius spektaklius teatre vyksta naujo pastatymo kūrimas – žingsnis po žingsnio, scena po scenos gimsta Piotro Čaikovskio opera „Eugenijus Oneginas“.

Sugrįžimas prie ištakų

Rima Jūraitė
Asmik Grigorian (Manon) ir Vaidas Vyšniauskas (De Grijė) M.Aleksos nuotr.
Šio sezono sostinės operinio gyvenimo štilį pagaliau sudrumstė režisierė Dalia Ibelhauptaitė, Kongresų rūmų scenoje pristačiusi su „bohemiečių“ trupe rengtą premjerą. Šįkart pasirinkta kiek mažiau žinoma ir Lietuvoje apskritai pirmą kartą statoma Giacomo Puccini opera „Manon Lesko“ – taip tarsi sugrįžtant prie „bohemiečių“ veiklos ištakų, prieš šešerius metus prasidėjusių Puccini „Bohema“.

Tryliktasis Vincės Jonuškaitės-Zaunienės dainininkių konkursas

7 MD
Vincė Jonuškaitė-Zaunienė
Lietuvos muzikos ir teatro akademija su Akademinio skautų sąjungos Vydūno fondu (Čikaga) jau trylikti metai rengia Vincės Jonuškaitės-Zaunienės dainininkių konkursą.

Labai rusiška opera „Eugenijus Oneginas“

7 MD
Eugenijus Oneginas
„Ieškau intymios, bet stiprios dramos“, – rašė Piotras Čaikovskis, imdamasis operos „Eugenijus Oneginas“ pagal Aleksandro Puškino eiliuotą romaną. „Tai ne dostojevščina, ne „černucha“, ši istorija – labiau Čechovo dvasios“, – naują spektaklį pristato jaunas operos režisierius Vasilijus Barchatovas (g. 1983).

Sakralumas ir sekuliarumas

Jūratė Katinaitė
Violeta Urmana ir Anita Rachvelishvili. M.Aleksos nuotr.
Neseniai per vieną katalikišką radijo laidą išgirdau kraštutinai konservatyvų dvasininko pasisakymą apie bažnyčių sakralumo paniekinimą. Neva bažnyčios tapo architektūros paveldo objektais, po kuriuos blyksėdami fotoaparatais maklinėja turistai. Maža to, koncertų salėse atliekama skirtingų epochų religinė muzika, nors ji kurta kitam tikslui ir kitur privalo skambėti; diskutuojama apie jos estetinį grožį, pamirštant liturginę paskirtį...

Skirtingi operos veidai

Laūra Karnavičiūtė
Viktoras Gerasimovas. M. Aleksos nuotr.
Kovo 20 d. Lietuvos nacionalinio operos ir baleto teatro Kamerinėje salėje rengiamas koncertas „Skirtingi operos veidai“, kuriame greta kitų solistų dainuos ir vienintelis Lietuvoje aukštu vyrišku balsu – sopraninu – dainuojantis Viktoras Gerasimovas. Ne vieną klausytoją nustebins jo atliekama anglų baroko genijaus Henry’o Purcello arija „Saldesnis už rožes mylimosios bučinys“ („Sweeter than roses“).

Meilės lyrika nuo baroko iki šių dienų

7 MD
Apie ką dažniausiai dainuojama operose? Žinoma, apie meilę! Tuo nesunkiai įsitikinsite apsilankę operų arijų koncerte „Skirtingi operos veidai“ kovo 20 d. Lietuvos nacionalinio operos ir baleto teatro Kamerinėje salėje.

Ar atgaivinsime tradiciją?

Beata Baublinskienė
Inesa Linaburgytė (Aldona) operoje „Lietuviai“. 2009 m. Nuotrauka iš LNOBT archyvo
Vasario 15-ąją Nacionaliniame operos ir baleto teatre nuskambėjo Amilcare’s Ponchielli opera „Lietuviai“ pagal Adomo Mickevičiaus poemą „Konradas Valenrodas“. Koncertinį operos atlikimą teatras dedikavo Vasario 16-ajai – Valstybės dienai.

Vasario 16-osios išvakarėse – operos „Lietuviai“ premjera LNOBT

7 MD
Inesa Linaburgytė operoje „Lietuviai“
Nacionalinis operos ir baleto teatras siūlo Valstybės atkūrimo dieną minėti drauge. Šventės išvakarėse, vasario 15-ąją, įvyks Amilcare’s Ponchielli operos „Lietuviai“ koncertinė premjera teatro scenoje.

„Bohemiečiai“ prikels nuodėmingos Manon istoriją

7 MD
Gintaras Rinkevičius, Asmik Grigorian, Vaidas Vyšniauskas, Dalia Ibelhauptaitė
„Bohemiečiai“ ir Lietuvos valstybinis simfoninis orkestras balandžio 3–7 d. pakvies į savo 8-ąją premjerą – dar niekada Lietuvoje nestatytą Giacomo Puccini operą „Manon Lesko“.

„Baltiškoji tapatybė operoje“

7 MD
LNOBT opera „Otelas”
Lapkričio 12 d. Lietuvos nacionaliniame operos ir baleto teatre vyks šeštasis Tarptautinis operos kritikų seminaras „Baltiškoji tapatybė operoje“. Stiprėjant baltiškojo kultūros bendradarbiavimo ryšiams, regis, pats metas kaimyninių šalių kritikams susėsti ir pašnekėti, kuo mūsų operos tradicijos ir dabartis yra panašios, o kuo skiriasi.

Vakaras su opera (kine)

Beata Baublinskienė
„Don Žuanas“
„Praleisk vakarą Operoje!“ („Spend Night in the Opera“) - šį šūkį juokaudami ketino panaudoti estai, kai prieš keletą metų jų Nacionalinėje operoje po spektaklio užsiliko 90-metė senolė ir, užrakinus pastatą, jai iš tiesų teko nakvoti teatre.

Gaila muzikos

Jūratė Katinaitė
Scena iš spektaklio „Otelas“.M. Aleksos nuotr.
Kodėl talentingi ir patyrę dramos režisieriai imasi statyti operas? Atsakymas turėtų būti - nes myli operą. Tačiau dažniausiai nulemia smalsumas išbandyti naują teatrinę formą, nes jie myli teatrą.

„Žydė“ ir Vaidas Vyšniauskas

Jonas Vytautas Bruveris
Vaidas Vyšniauskas (Eleazaras) spektaklyje „Žydė“. M. Aleksos nuotr.
Galima ir taip: Vaidas Vyšniauskas ir „Žydė“. Jis sausio 21 ir vasario 11 d. „Žydės“ spektakliuose pirmą kartą padainavo Eleazarą ir po daugelio metų tapo pirmuoju šį vaidmenį vėl sukūrusiu lietuvių dainininku, nes iki tol Operos ir baleto teatro „Žydės“ Eleazarai buvo kitų kraštų solistai.

Apie ką yra opera „Otelas“?

Beata Leščinska
Režisierius Eimuntas Nekrošius ir jo asistentė Jūratė Sodytė. M. Aleksos nuotr.
Dezdemona iš tikrųjų nekalta, ji neketino išduoti savo vyro. Taip prieš penketą su puse metų teigė Olegas Lapinas interviu teatro žurnalui „Bravissimo“. Ir pridūrė, kad „net ir Otelo negalima laikyti kaltu, nes ir psichiatrinėje ekspertizėje pasitaiko atvejų, kai žmogžudžiai išteisinami pripažinus, kad jie išgyveno patologinį afektą, t.y. visiškai negalėjo atsakyti už savo veiksmus.“ Tiesa, klausinėjama žymiojo psichoterapeuto buvo apie baleto „Dezdemona“ problematiką, bet turbūt nesiginčysime, kad ji tinka ir operai „Otelas“.

Entuziazmas, užsispyrimas ir opera

Rita Valiukonytė
Kultūros vadybininkė Ana Ablamonova
Nepriklausomos kūrybinės grupės „Operomanija“ vadovė, šiuolaikinės operos festivalio NOA („Naujosios operos akcija“) organizatorė, kultūros vadybininkė Ana Ablamonova 2011 m. sausio - vasario mėnesiais stažuojasi Austrijos sostinėje, kamerinės operos teatre „Wiener Kammeroper“.

Violetos galia

Beata Leščinska
Violeta Urmanavičiūtė (Leonora) operoje „Likimo galia“. M. Aleksos nuotr.
Kaip švęsti šventes? Kartais dėl visiškai nepirmaeilių klausimų tenka gerai pasukti galvą. Moterys suformuluotų paprasčiau - kaip puoštis šventėms, pavyzdžiui, sutinkant Naujuosius operoje. Tačiau šventes rengiantiesiems iškyla „globalesnis“ klausimas - kaip „aprengti“ pačią šventę, kad ji išties tokia būtų. Minėdamas Operos 90-metį Lietuvos nacionalinis operos ir baleto teatras priėmė labai paprastą, bet veiksmingą sprendimą - pakvietė garsiausią dabarties lietuvių operos primadoną Violetą Urmanavičiūtę-Urmaną dainuoti spektaklį ir šventinį Naujųjų metų koncertą.

Tarptautinis operos kritikų dialogas

Rasa Aukštuolytė
Mikusas Čežė, Borisas Kehrmannas, Vytautė Markeliūnienė, Živilė Ramoškaitė, Jonas Bruveris ir Beata Baublinskienė
Jau devyniasdešimt metų Lietuva gyvuoja oficialiai turėdama savo operą ir (dar tik) du dešimtmečius mes džiaugiamės atkurta šalies nepriklausomybe. Šių dviejų reikšmingų datų proga Lietuvos nacionalinis operos ir baleto teatras bei žurnalas „Bravissimo“ lapkričio 20-ąją surengė V tarptautinį operos kritikų seminarą „Nuo „Traviatos“ iki „Valkirijos“...“. Didžiąją dienos dalį praleidusiems tarp kompetentingų operos žinovų buvo suteikta proga prisiminti Lietuvos operos istorijos detales ir išgirsti įdomius svečių iš užsienio pasisakymus.

Puslapiai: |1|2|3|



« Atgal

Kiti raktiniai žodžiai