Scena iš Romeo Castellucci spektaklio „Apie Dievo Sūnaus veido koncepciją“. Klaus Lefebvre nuotr.
Gegužį išrinktas naujasis Prancūzijos prezidentas François Hollande’as, pasisakantis už homoseksualių asmenų santuoką, jau spėjo savo pavarde papuošti Prancūzijos radikaliųjų katalikų instituto „Civitas“ sudarinėjamą krikščionofobų sąrašą. Šiame sąraše, greta prezidento, – ir užsieniečiai teatro menininkai: italas Romeo Castellucci bei argentinietis Rodrigo Garcia, kurie praėjusių metų pabaigoje Paryžiuje pristatė kontroversiškus kūrinius, įkaitinusius prancūzų sostinę iki katalikų protestų. Šių metų rudenį abu menininkai viešės „Sirenų“ teatro festivalyje, o „Sirenų“ klube lietuviai turės galimybę „gyvai“ pakalbinti kūrėjus rūpimomis temomis.
„Civitas“ instituto nuomone, Castellucci ir Garcia spektakliai „Apie Dievo Sūnaus veido koncepciją“ ir „Golgotos piknikas“, sukurti pagal pačių režisierių parašytas pjeses, yra šventvagystė ir krikščionofobijos apraiška. Kovodami su ja, jie ne tik surengė protestus ir maldas viešose miesto vietose, bet ir ėmėsi radikalesnių veiksmų: grasino nužudyti teatro „Théâtre du Rond-Point“, kuriame turėjo vykti „Golgotos pikniko“ premjera, vadovą, vėliau du asmenys buvo suimti už mėginimą sugadinti teatro apsaugos sistemą.
Protestuodami prieš Romeo Castellucci spektaklį „Apie Dievo Sūnaus veido koncepciją“, rodytą teatre „Théâtre de la Ville“, „Civitas“ nariai mėtė į teatro lankytojus smarvę skleidžiančias petardas, kiaušinius, skandavo „Krikščionofobijai – ne!“. Nusprendę dar labiau įbauginti teatralus, grupelė radikalių jaunuolių nutraukė spektaklį pakilę iš žiūrovų kėdžių ir užlipę ant scenos su transparantu „STOP Christianophobia“. Kol likusi publikos dalis šaukė: „Būū“, jaunuoliai gadino scenografiją, o paskui suklaupė veidu į žiūrovus ir išsitraukę rožinius ėmė melstis.
Protestuotojų nemalonės šie kūrėjai sulaukė dėl kontroversiško religinių simbolių naudojimo spektakliuose.
Oficialiame atsakyme į protestus italų provokatorius Romeo Castellucci patvirtino atleidžiantis protestuotojams, nes jie „nežiną, ką darą“. „Atleidžiu jiems, nes jie nežino, ir tas nežinojimas yra kur kas labiau arogantiškas ir destruktyvus, nes susijęs su tikėjimu“,– sakė režisierius. Nors oficialus režisieriaus paaiškinimas buvo išspausdintas, o teatro pusėn stojo tokios garsenybės kaip Julliet Binoche, tai nesulaikė katalikų nuo tolesnių kampanijų renkant parašus peticijoms, kad spektaklis būtų uždraustas.
Tą patį praėjusių metų rudenį Castellucci spektaklis buvo parodytas ir Lenkijos Vroclavo teatro festivalyje „Dialog“ (šis festivalis yra spektaklio koprodiuseris), tačiau ten protestuotojų nebuvo. Galbūt prancūzų protestus galime priskirti visiems gerai žinomam prancūzų pomėgiui dėl visko skųstis ir streikuoti, o gal Lenkijoje esama mažiau radikalias pažiūras puoselėjančių katalikų. Kaip į provokuojančius Castellucci ir Garcia spektaklius reaguos Lietuvos katalikai – nežinia, tačiau prisimenant 2008 m. Rimini susitikime Vatikano valstybės sekretoriaus arkivyskupo Dominique Mamberti raginimą kovoti su krikščionofobija, galima tikėtis įvairių reakcijų.
Vilniuje žiūrovai turės galimybę išvysti plataus atgarsio sulaukusius spektaklius: Rodrigo Garcia „Mirtis ir reinkarnacija į kaubojų“ ir Romeo Castellucci „Apie Dievo Sūnaus veido koncepciją“. Teatro festivalis „Sirenos“ vyks rugsėjo 26 – spalio 7 dieną. Išsamesnė informaciją apie renginį – „Sirenų“ internetinėje svetainėje www.sirenos.lt.
Rengėjų inf.
„7 meno dienos“ Nr.27 (995), 2012-07-06
|