Ši savaitė bus panaši į prisiminimų vakarą, kai nustebęs supranti, jog tai, kas, regis, vyko taip neseniai, iš tikrųjų buvo prieš dvidešimt metų.
BTV šiąnakt
(23 d. 23.40) primins 1993 m. sukurtą Tony Scotto filmą „Tikra romantika“. Oficialiai jis buvo platintas kitu pavadinimu ir
kinomanai puikiai tai prisimena, bet tegu šįkart jis lieka dar vienu (ne tik
BTV) programų direktorių nenoro laikytis visuotinai priimtų taisyklių įrodymu.
Pasirodžius filmui, pasklido ir kalbos apie genialų jo scenaristą – dar niekam
nežinomą Quentiną Tarantino. „Tikra romantika“ iki šiol laikomas vienu
geriausiu jo scenarijų, nors buvo parašytas tik norint užsidirbti – režisieriui
reikėjo pinigų „Pasiutusiems šunims“. „Tikros romantikos“ herojai – „mergina pagal iškvietimą“ Alabama (Patricia
Arquette) ir sinefilas, vienišius, Elviso Presley bei komiksų gerbėjas
Klarensas (Christian Slater). Jie įsimyli vienas kitą, nusprendžia vykti į
Kaliforniją ir pavagia mafijos narkotikus. Todėl įsimylėjėlius vejasi ir
mafija, ir FTB. Iki šiol prisimenu, kokį įspūdį darė tas netikėtai ekraną
užplūdęs spalvų, citatų, aliuzijų į B klasės kiną ir masinę kultūrą apskritai
chaosas, kuris netrukus tapo dominuojančiu postmodernistinio kino stiliumi. Neabejoju, kad filmas sukels daug nostalgijos dar ir todėl, kad antrojo
plano ar epizodinius personažus jame suvaidino ir simboliška nepriklausomo kino
figūra Dennis Hopperis, ir dar nelabai kam žinomi Gary Oldmanas, Samuelis L.
Jacksonas, Jamesas Gandolfini, Christopheris Walkenas, Bradas Pittas. Šiek tiek anksčiau – 1991 m. pasirodė Kathryn Bigelow „Ant bangų keteros“ (LTV, 25 d. 21.15). (Lietuviškai filmas tada taip pat
vadinosi kitaip.) Videotekų klestėjimo amžiuje „Ant bangų keteros“ taip pat
stebino savo nauja estetika. Įdomu, kas iš jos liko? Bet jau tada būsimai
pirmajai režisierei – „Oskaro“ laureatei Bigelow prilipo „vyriškų filmų“
autorės etiketė. „Ant bangų keteros“ herojai yra nusikaltėliai, vykdantys
akiplėšiškus bankų apiplėšimus, ir jaunas FTB agentas Džonas (Keanu Reeves),
kuris turi juos sugauti. Paaiškėja, kad nusikaltėliai – puikūs banglentininkai.
Jų drąsa imponuoja Džonui, kuris negali pamiršti, kieno jis pusėje. Šiąnakt (LTV,
23 d. 23.45) siūlau prisiminti 1975 m. pasirodžiusią Stasio Motiejūno ir
Algimanto Puipos „Atpildo dieną“. Scenarijų
rašė didelis vesternų gerbėjas Pranas Morkus, todėl pasakojimas apie XIX a.
Lietuvoje siautėjusius „razbainikus“ pilnas užuominų į maždaug tų pačių laikų laukinių
Vakarų kaubojus. Bet tada būtini idėjiniai akcentai sudėti tiksliai: dvarponiai
filme blogi, valstiečiai nori laisvės, tačiau kaip ir pernykščiame lietuviškame
šlageryje „Tadas Blinda“, čia ir vėl susiduriame su caro imperijos viršūnėse
sugalvotu sąmokslu. (Tik tada nebuvo posakio „Petereburgo ranka“.) Yra filme ir
lemtingoji moteris – karčiamos savininkė Justina, kuri visame tame chaose nori
būti turtinga ir mylima. Ją suvaidino Eugenija Pleškytė. Turiu pasakyti, kad Pleškytės
Justina puikiai papildytų „Kino pavasario“ dabar rodomos retrospektyvos „Femme fatale Europos kine“ lemtingų
gražuolių galeriją. „Atpildo diena“ man geriausiai iliustruoja amžiną lietuvių kino kūrėjų
dilemą: siužetas liepia kurti žanrinį kiną ir naudotis jo galimybėmis, o
režisierius pirmiausia nori būti menininkas ir autorius. Jis tiki, kad jam
pavyks sukurti autorinį žanrinį kiną. Deja, kad tai įmanoma, buvo įrodyta daug
vėliau, tai pavyko postmodernistams, tokiems kaip Tarantino. Rytų kino gerbėjams skirtas daug tarptautinių apdovanojimų sulaukęs tajų
režisieriaus Aditya Assaroto filmas „Nuostabus
miestas“ (LTV2,
28 d. 22.10). Filmas buvo kurtas Tailando pietuose, kuriuos nusiaubė galingas
2004 m. cunamis. Į mažą miestelį atvyksta architektas Tonas, kuris turi prižiūrėti
atstatomo viešbučių tinklo darbus. Jis apsigyvena neišvaizdžiame viešbutyje.
Tarp jo savininkės Na ir architekto užsimezga ryšys. Režisierių domina, kaip
kasdienybėje ima rastis jausmai, rūpi jų genezė, personažų baimė patikėti ir nenusivilti
meile. „Nuostabus miestas“ – subtilus filmas, nors jam gal ir pristigo didesnės
dramaturginės įtampos, kurios vis dėlto nekompensuoja tragiška filmo pabaiga. Jūsų – Jonas Ūbis
„7 meno dienos“ Nr.12 (980), 2012-03-23
|