Zita Inčirauskienė. „Kontrabanda 1864–1904“ (darbas skirtas knygnešių atminimui). 2006 m.
„Kaligrafija“ šiais laikais skamba anachronistiškai, maždaug kaip „karietų apmušėjas“, ir asocijuojasi su žmonėmis, užrašinėjančiais proginius atvirukus (tais retais atvejais, kai juos kas nors dovanoja penkiasdešimties metų sukakčiai įamžinti) arba rašančiais graudulingus tekstus ant kaspinų, kuriais apjuosiami laidotuvių vainikai.
Kaligrafija dar yra ir viena sudėtingiausių
parameninių profesijų; nebūdama menu par
excellence, turėdama tikslą, ji vis dėlto yra priversta laviruoti tarp
vaizdo ir prasmės. Nes nuolat tenka spręsti klausimą: kas šiuo konkrečiu atveju
svarbiau – tekstas ar vaizdas. Ar abu kartu. Ar tekstas yra tarsi molis,
žaliava, kurią galima minkyti, norint išgauti pageidaujamą rezultatą, ar
neliečiama vertybė, kurią rašant reikia stengtis prasmę perteikti kuo aiškiau
ir suprantamiau? Raidė yra ir ženklas, tai akivaizdu. Ženklas, turintis tiek
prasminį, tiek estetinį krūvį, ir kaligrafui tikriausiai tenka tarsi lyno
akrobatui laviruoti tarp vieno ir kito poliaus. Čia nenoriu pasakyti, kad Zitą Inčirauskienę, VDA Telšių dailės fakulteto docentę, laikau karietų
apmušėja; atvirkščiai – jos pavyzdžiu remdamasi noriu išreikšti deramą pagarbą
žmonėms, gyvenimą atiduodantiems amato ir meno sintezei (ir įrodantiems, kad
toji sintezė įmanoma). Nes kaligrafija, kuri yra ir amatas, ir menas, sudaro
tikriausiai vieną svarbiausių Zitos Inčirauskienės meninės biografijos
komponentų. Galerijoje „Artifex“ eksponuojama jos paroda „Rašto
ženklai“ – tik dalelė to, kam autorė yra paskyrusi savo gyvenimą. Prakilniai ir
nepopuliariai skamba? Ir tegu, nes tai tiesa, ir sakralumo tame irgi yra. Tiek
požiūryje, tiek kūriniuose. Zita Inčirauskienė – viena iš nedaugelio menininkų,
kaligrafiją suvokiančių kaip kūrybą ir teikiančių šiai veiklai didžiulę svarbą.
Rankos ir plunksnos ar teptuko sąjunga, iš kurios gimsta raidės, viena po kitos
marginančios popieriaus lakštą ar medžiagą, autorei yra pagrindas, ant kurios ji
renčia savo kūrybą. Ir ne tik kūrybą; ilgametis profesionalus šrifto pagrindų
ir kaligrafijos dėstymas VDA TDF norom nenorom privertė į šią meno sritį
atkreipti dėmesį kiekvieną studentą. Net tokie terliai kaip aš buvo nejučia
persmelkti ir pavergti žodžio parašymo galimybių, šrifto istorijos ir begalinių
variacijų, kuriomis galima ką nors pasakyti visiškai kitaip, amplitudės. Zita Inčirauskienė dirba ir su vaizdu, ir su tekstu. Šis gebėjimas
harmoningai sintezuoti prasmę ir pavidalą yra tikriausiai vienas būdingiausių
autorės kūrybos bruožų. Minčiai besąlygiškai paklūsta ranka,ji sugeba ne tik
tobulai parašyti paskirus ženklus, bet ir žaisti jais tarsi cirko kamuoliukais,
užklojant vienus teksto sluoksnius ant kitų, išskaidant juos į atskirus
fragmentus, varijuojant iki begalybės šrifto dydžius ir jų tipus... Visa tai
sudaro formaliąją Zitos Inčirauskienės kūrybos pusę. Tačiau autorės kūrybos
forma yra dar ir tūrinė, ne tik plokštuminė (ko būtų galima logiškai laukti iš
kūrinių, kurių didžioji dalis siejasi su kaligrafija). Menininkė raštą
perkelia ant tūrinių, bemaž skulptūrinių pavidalų, eidama nuo plokštumos į
erdvę, nuo lakšto – į instaliaciją. Formos beveik realistinės, tik pakeistas jų
mastelis ir prasminis krūvis. Išdidintos milo atraižos tampa šrifto saugykla ir
nurodo į knygnešius, saugojusius lietuvišką raštą ir nešusius gyvybę kainavusias knygas po
šiurkščiomis milinėmis. Veltiniai aplimpa raidėmis ir tampa asmeninės istorijos
reprezentantais, o visai į asmeniškumus nukrypstama, autentiškus gipso įtvarus
paverčiant skulptūromis, kurių viduje išrašytas tekstas. Ir tai dar vienas Zitos
Inčirauskienės kūrybos bruožas. Asmeniškumas. Nes ranka rašytas šriftas
niekuomet nebūna beasmenis; žinoma, apie tai viską pasakė grafologai, traktuojantys
žmogaus rašyseną kaip jo vidaus atspindį. Rankos virpesiai tam tikra prasme yra
sielos virpesiai. O Zitos Inčirauskienės asmeniškumai išryškėja renkantis temas
bei objektus joms įkūnyti. Ir per atvirumą, su kuriuo menininkė išpažįsta jai
svarbius dalykus. Todėl parodoje matome ir gipsinius įtvarus, dekoruotus
medžiaga, mezginiais ir rašiniais, ir lūžusio kaulo rentgenogramas, ir asmeninės
istorijos rakandus. Ir tai, kas labai svarbu autorei – tikėjimą. Ir čia vėl
grįžtame prie sakralumo aspekto, apie kurį jau buvau užsiminusi. Nes jo
neįmanoma nepastebėti ar išvengti kalbant apie Inčirauskienės kūrybą. Jai
nepaprastai svarbu tiek šventumo fenomenas apskritai, tiek ir sakralumo sklaida
kasdienybėje. Ir tai regima Šventojo Rašto citatose, įgaunančiose kaligrafinį kūną.
Arba granitinėje tarsi antkapis „Raudų knygoje“, iš kurios kyšo spalvotais
siūlais apnertos nosinaitės. Netikėtas, konceptualus ir moteriškas sprendimas,
gretinantis rankdarbių kūrimą su meditacija, kai į kiekvieną kilputę mintyse
galima įnerti ir ilgesį, ir liūdesį, ir skundą, ir nerimą. Arba „Rašto
genezė“, kur šventi žodžiai ant audeklo tarsi baltos vėliavos šviečia skaistumu
ir tyrumu, primindami ir pasaulio, ir rašto pradžią. Nes ir tada, ir dabar iš pradžių
buvo Žodis. Ir dabar pasaulį galime skaityti tarsi tekstą. O kai jį užrašo Zita
Inčirauskienė, pasaulis ima virsti tekstu, o tekstas – pasauliu. Šventu ir
šviesiu, konkrečiu ir efemerišku, lyrišku ir sarkastišku; ir kumpis ar
makaronai gali netikėtai virsti rašto ženklais, o raštas –
dar viena dimensija, praplečiančia materialias daiktų ribas.
„7 meno dienos“ Nr.5 (973), 2012-02-03
|