7 dienos ir naktys su Monroe
**** Pirmąkart į Europą atvykusią Marilyn Monroe britų žurnalistai pasitiko
klausimu: „Ar tiesa, kad lovoje jūs „vilkite“ tik kvepalus?“ Šią 1956-ųjų
vasarą Monroe yra geidžiamiausia ir garsiausia pasaulio moteris. Sekso ir
Holivudo spindesio simbolis atvyksta į Londoną filmuotis garsiausio britų
aktoriaus sero Lawrence’o Olivier kuriamoje komedijoje. Olivier bus ir jos
partneris – vaidins kunigaikštį. Monroe išgyvena svarbų gyvenimo tarpsnį – ji
ką tik įkūrė savo bendrovę, bet ima irti jos santuoka su intelektualu
dramaturgu Arthuru Milleriu, Olivier nepatenkintas jos vaidyba. Aktorę globoti
imasi režisieriaus asistentas – jaunas Oksfordo absolventas Colinas Clarkas.
Vėliau jis apie tą su aktore praleistą savaitę parašys kelias knygas, kurios ir
tapo filmo pagrindu. Michelle Williams pavyko tai, kas iki šiol atrodė
pasmerkta nesėkmei, – ji sugebėjo perteikti ypač trapią M.M. sielą ir jos
nepamirštamą žavesį. Simono Curtiso filme taip pat vaidina Eddie Redmayne’as,
Kennethas Branagh, Julia Ormond, Emma Watson (JAV, 2011). (Vilnius, Kaunas) Apie dievus ir žmones **** ...1996 m. Tibhirino vienuolynas
Alžyre. Septyni trapistų vienuoliai susėdo prie Kūčių stalo. Šis suėjimas jiems
ne tik svarbi religinė šventė, tai – lemtingo apsisprendimo vakaras. Islamo
fundamentalistai reikalauja palikti ne tik vienuolyną, bet ir šalį, antraip
vienuoliams gresia susidorojimas. Filmo pagrindas – reali istorija. Režisierius
Xavier Beauvois norėjo ne tik atskleisti moralinę dilemą, iškilusią filmo
personažams, bet ir pasvarstyti religijos vietą šių dienų pasaulyje. 2010 m.
Kanų kino festivalyje filmas buvo apdovanotas Didžiuoju žiuri ir ekumeninės
žiuri prizais. Pagrindinius vaidmenis sukūrė Lambert’as Wilsonas ir Michelis
Londsdale’as (Prancūzija, 2010). (Vilnius)
Čiko ir Rita *** Tai pasakojimas apie didelę
talentingo pianisto Čiko ir gražios, nuostabiu balsu apdovanotos Ritos meilę.
Jų istorija prasideda 1948-aisiais Kuboje, bet likimas nublokš meilužius į
Niujorką, Paryžių ir net Holivudą. Tikra istorija besiremiančio filmo herojus
sujungė geismas ir muzika: skamba džiazas, samba, mamba... Būtent muzika kuria
emocijų tirštą retro stiliaus reginį ir suteikia ritmą gana neįprastam,
gruodžio pradžioje geriausiu Europos animaciniu filmu paskelbtam Fernando
Truebos („Oskaras“ už „Belle epoque“), Javiero Mariscalio ir Tono Errandos
kūriniui. „Čiko ir Rita“ primena atgaivintą „story board“ – pieštą filmo
kadruotę. Bet paprasta naracija, kurią pabrėžia ir storos piešinių linijos,
puikiai atitinka sumanytą formą (Ispanija, D. Britanija, 2011). (Vilnius) Melancholija *** „Melancholija“ pratęsia pas mus
populiarų Larso von Triero „Antikristą“. Vėl atsiduriame paslaptingame miške,
tik šįkart jau nebe medinėje trobelėje, o prabangiuose rūmuose. Vėl matome
nelaimingą, į autodestrukciją linkusią moterį, kuri yra ragana, nes „viską
išmano“. Režisierius ir vėl mums rodo pastangas išsivaduoti iš asmeniškos
depresijos gniaužtų. Savaip „Melancholija“ užbaigia ankstesnį filmą –
sunaikinami (ar susinaikina) ne tik filmo personažai, bet ir Žemė. Nes von
Trieras mano, kad ir žmonės, ir Žemė pasiekė ribą, ir bus tik geriau, jei nieko
neliks. Pirmoji filmo dalis „Džastina“ rodo Kirsten Dunst (Kanų prizas už
geriausią moters vaidmenį) herojės vestuves. Jos nufilmuotos ir sumontuotos
„dogmiškai“, o egoistiški, savim patenkinti, šykštūs ar infantiliški vestuvių
dalyviai primena ne vieną skandinavišką filmą apie yrančią šeimą ir visuotinę
veidmainystę. Antroji filmo dalis pavadinta Džastinos sesers Kler vardu. Ji
visiška herojės priešingybė – juodaplaukė, dalykiška ir atsidavusi vis labiau į
ligą grimztančiai seseriai. Bet Kler (Charlotte Gainsbourg) bijo prie Žemės
artėjančios Melancholijos planetos, kuria taip žavisi jos turtingas vyras
(Kiefer Sutherland). Kler pratęsia von Triero mėgstamą moterų iracionalumo temą
– visos jos nuojautos pasitvirtins. Bet kol taip atsitiks, mėgaudamasis
netrukus išnyksiančios Žemės grožiu, lėtai ir iškilmingai, pasitelkęs Wagnerio
„Tristano ir Izoldos“ garsus, von Trieras rodys artėjančios katastrofos
neišvengiamybę. Taip pat vaidina Johnas Hurtas, Charlotte Rampling (Danija,
Vokietija, Prancūzija, 2011). (Vilnius) Mergina su drakono
tatuiruote **** Profesionaliai ir meistriškai Davido Fincherio ekranizuota pirmoji Stiego
Larssono „Millenium“ trilogijos dalis patiks neskaičiusiems storos knygos –
filme tiksliai perteiktas detektyvinis siužetas apie žurnalistą Mikaelį
Bliumkvistą (Daniel Craig), tiriantį turtingo pramonininko dukters dingimą.
Mergina dingo 7-ojo dešimtmečio viduryje, bet Bliumkvistui pavyksta įminti
mįslę. Žinoma, jam nebūtų pavykę, jei ne geniali hakerė ir keistuolė Lizbet
Salander, kurią neįtikėtinai tiksliai suvaidino Rooney Mara („Socialinis
tinklalapis“). Fincherio gerbėjai neliks nuvilti – bus ir serijinio žudiko
gaudynės, nostalgiškų sugrįžimų į praeitį, biblinės simbolikos ir, žinoma,
Fincherio kinui visada būdingos prievartos. Tačiau knygos gerbėjai, ko gero,
nusivils, nes pasakodamas siužetą režisierius atsisakė to, kas Larssoną domino
labiausiai, – švedų visuomenės kritikos, noro suprasti, kodėl šioje idealioje
šalyje gimsta pabaisos. Taip pat vaidina Christopher Plummer, Stellan
Skarsgard, Robin Wright (JAV, 2011). (Vilnius,
Kaunas) Miegančioji gražuolė ** Studentė Liusė (aktorė ir dainininkė Emily Browning) – tikra darbštuolė.
Mergina studijuoja, savanoriauja medicinos laboratorijoje, dirba biure,
papildomai užsidirba bare ir dar teikia dviprasmiškas paslaugas labai pagyvenusiems
vyriškiams. Pastarajam verslui vadovauja Klara, kuriai Liusė – ideali
darbuotoja ir tobulo grožio mergina. Išgėrusi Klaros pagamintų narkotikų, Liusė
užmiega saldžiu Miegančiosios gražuolės miegu. Tada kambaryje ir pasirodo
gašlūs seniai. Australės Julios Leigh sukurtas filmas pernai buvo rodytas Kanų
konkurse. Šį pseudointelektualų (vienas personažas net cituoja Ingeborg
Bachmann) kūrinėlį galima interpretuoti ir kaip feministię provokaciją
(neatsitiktinai debiutantės darbą globojo Jane Campion), visai nešvelniai
pasišaipančią iš bjaurių ir senų vyrų kūnų bei geidulių, ir kaip gana
senamadišką pusiau pornografinį filmą – nuolatinis Klaros perspėjimas
klientams: „Jokio įsiskverbimo į kūną“ tik pabrėžia negilią jo potekstę, bet,
ko gero, sveikiau bus nesureikšminti paviršutiniškų, saldžiai nuogumu ir
perversija besimėgaujančių vaizdelių (Australija, 2011). (Vilnius, Kaunas) Purvini žaidimai *** Ketvirtasis George’o Clooney režisuotas filmas – drama, atskleidžiantį
politikos, viešųjų ryšių, manipuliavimo visuomenės nuomone užkulisius. Pats
Clooney vaidina prezidento rinkimuose dalyvaujantį gubernatorių demokratą
Morisą. Spaudos atstovas Stivenas (Ryan Gosling) nuoširdžiai daro viską, kad
gubernatorius laimėtų. Tuo jis sudomina ir jauną stažuotoją (Evan Rachel Wood),
kuri, regis, turi bėdų. Tačiau Stiveno maksimalizmas kelia įtarimų
gubernatoriaus rinkimų kampanijos vadovui Polui (Philip Seymour Hoffman). Jo
intrigos pasiekia kulminaciją svarbiausiu Morisui momentu. Stivenas privalės
pasirinkti – atskleisti tiesą apie gubernatorių ar kilti karjeros laiptais.
Clooney sukūrė tradicinę politinę dramą, kurioje iškeliama moralinio
pasirinkimo reikšmė, ją pabrėžia ir atvira pabaiga – žiūrovai turi patys
nuspręsti, kaip pasielgs herojus. Originalus filmo pavadinimas „Kovo idos“
pabrėžia šekspyrišką personažų dilemą, tačiau režisierius nevengia ir atvirai
forsuojamų situacijų. Bet tai, deja, nesuteikia filmui originalumo. Užtat
vidinė Stiveno transformacija suvaidinta taip, kad filmą verta pasižiūrėti tik
dėl Ryano Goslingo (JAV, 2011). (Vilnius, Kaunas) Turime popiežių! **** Italų režisierius Nanni Moretti
mėgsta provokuoti. Ir šįkart jis pasirinko provokuojantį išeities tašką:
išrinktas popiežiumi kardinolas Melvilis (nuostabus Michelis Piccoli) pabūgsta
atsakomybės ir pabėga iš Vatikano. Nepadeda nei spaudos atstovo (Jerzy Stuhr),
nei psichoanalitiko (Nanni Moretti) įtikinėjimai. Melvilis klaidžioja po Romą,
gal pirmąkart norėdamas suprasti, kas jis yra ir ko norėtų pats. Tačiau
nepaisant gausių komiškų situacijų – psichoanalitikas elgiasi su konklavon
susirinkusiais kardinolais tarsi su vaikais – filmas persmelktas keistos
melancholijos ir ilgesio. Pamažu atsiveria vis sudėtingesnės temos, todėl šį
Moretti pokštą galima traktuoti ir kaip šiuolaikinės Bažnyčios alegoriją: net
ir norėdama tik gero, ji nebegali pakelti vis didesnės atsakomybės ir lūkesčių,
atsiliepti į naujųjų laikų problemas. Pabėgęs popiežius nori būti tiesiog
žmogumi. Gal atėjo laikas tai jam leisti? (Italija, 2011). (Vilnius)
„7 meno dienos“ Nr.4 (972), 2012-01-27
|