Kristi Paap (Estija). „Dvylika vaizdų“. 2010 m.
Kadaise vienas studentas, vėliau tapęs kolega, kaip medžiagą savo diplominiam darbui pasirinko akmenį. Viskas būtų visiškai įprasta ir normalu, jei darbo tema nebūtų buvusi „Debesis“.
Debesis iš akmens skambėjo oksimoroniškai,
skulptūra išėjo nevykusi ir niekas tuo nesistebėjo, o atvirkščiai – jautėsi
teisūs, su prastai slepiamu gailesčiu laukdami, kol autorius baigs kalti
vingius rausvo granito gabale, turėjusius nužymėti debesies iškilumus. Ir ežiui
aišku: akmeninis debesis pasmerktas nesėkmei. O metalinis sapnas? Galerijoje „AV17“
eksponuojama Lietuvos, Latvijos, Estijos ir Lenkijos metalo menininkų paroda
pretenzingu pavadinimu „Dreamscape“ nurodo į sapnų landšaftą ir, tiesą sakant,
painiojasi su tęstiniu „Artscape“ projektu, jau seniai vykstančiu „Vartų“
galerijoje. Tiek to, net jei nekreipsime dėmesio į, matyt, madingą (nes kitaip
turbūt sunku paaiškinti „landšaftinių“ pavadinimų suaktualėjimą) žodžio darybą,
pirmoji asociacija taip pat oksimoroniška: toks efemeriškas objektas kaip sapnas,
įkūnytas į kietą medžiagą (metalą, medį, plastiką etc)? Sapnas, perteiktas
šiuolaikinės juvelyrikos priemonėmis. Aišku, čia vėl įsivelia lietuviškos
terminijos problema, nes iš tiesų tai jokia juvelyrika griežtąja prasme. Ir
tai, kas eksponuojama parodoje, nepriklauso nei metalo meno, nei juvelyrikos
sričiai, tačiau lietuviškai to vis dar nėra kaip kitaip pavadinti. Atmetant termino ir pavadinimo keliamas problemas, vis dėlto akivaizdu, kad
sapnų peizažai – iš tiesų dėkinga tema, į kurią su džiaugsmu atsiliepė keturių
šalių menininkai. Būtent tai ir atrodė įdomiausia parodoje: galimybė greta pamatyti
Baltijos šalių autorių darbus – lietuviškus, latviškus, estiškus ir lenkiškus
sapnus. Kontrastinga, kaip ir koncepcija, yra pati parodos ekspozicija, kurios
autorių Eimantą Ludavičių miniu ne veltui: eksponavimas daugiausia ir sukuria
šią parodą. Trapūs, smulkūs objektai išdėlioti ant grubių pilkų dėžių lyg
nuotrupos, kurias pavyksta prisiminti pabudus, kaip sapno nuolaužos, kurias
pasisekė išgelbėti iš kitos realybės, ir dabar jie guli galerijoje, keisti,
neaišku, kam reikalingi ir kur pritaikomi. Ir teisingai, nes jie juk ne iš čia.
Sapnas ne veltui yra vienas iš fenomenų, žadinančių tyrinėtojų, poetų ir
dailininkų smalsumą bei vaizduotę. Ką jau kalbėti apie tiesiogiai jais
užsiimančius sapnų aiškintojus ir būrėjus. Arba užkietėjusius sąmoningų sapnų (lucid dreams) sapnuotojus. Kur persikeliame,
kai užmiegame? Kodėl neretas mūsų kas naktį sapnuoja vis tuos pačius veidus
arba tas pačias vietas? Ar įmanoma valdyti sapnus? Ar tikrai sapnai būna
pranašiški? Kai kam naktis – vieta, kur akis į akį susitinki su savo baimėmis
ir prabundi išpiltas šalto prakaito, kai kam – atgaiva ir galimybė paklaidžioti
po tikrų ir įsivaizduojamų vietų žemėlapį, patirti keisčiausių nuotykių ar
neįtikėtinų būsenų. Tačiau kaip tai perkelti į nejudrią, nepaslankią materiją? Viskas,
kas ateina į galvą iš sėkmingų bandymų, tai siurrealizmas. Magiškasis
realizmas. Kartais dar videomenas. Bunuelis, Dali. Bretonas. Viola. O
šiuolaikiniai metalo menininkai? „AV17“ į šį klausimą atsako tik iš dalies, nes ekspozicija labai netolygi:
nuo konceptualių ir kokybiškų pripažintų autorių kūrinių iki silpnų studentiškų
darbelių – regisi, kad ir atrenkant darbus remtasi logika, kurios kitaip
nepavadinsi, tik sapniška. Tvirčiausiai ir stipriausiai atrodo estų autoriai. Tannelis
Veenre, kurio personalinė paroda neseniai buvo užpildžiusi visą „AV17“, eksponuoja
oniriškai mėlyną kaklo papuošalą. Ketli Tiitsar susipynę ritmiški metaliniai
ažūrai (sapno pasikartojimas?) dengia prozišką medį – atsidarančios ir
užsidarančios segės tarsi įkūnija sapno apie grįžimą ten, iš kur išėjai,
efemeriškumą. Įspūdį daro plokščio medžio tekstūros ir erdvinio metalo ažūro
dermė. Pilleriin Jürisoo žiedai-nežiedai su tolyn nutįstančiomis pilkomis
akimis, lyg neturėtų pabaigos, primena rūku aptrauktą peizažą, galintį
pasirodyti tarp miego ir būdravimo. Kristi Paap metami žvilgsniai į kitą
realybę įsikūnija jaspio ar koralo uogomis ant plokštės, iracionaliais kraujo
raudonumo alyvmedžio pakabučiais su neįžvelgiamu prasminiu krūviu. Katrin
Beljaev kuria įtampą rodydama plonutės adatos negalėjimą pasiekti tikslo. Adata
tarsi strėlė tiesiasi link magneto, bet taip ir nepasiekia jo – kaip sapne, kai
namas ar indas staiga nutolsta, o judėjimas prie jo niekaip nesibaigia... Julios
Marios Kunnap juodmedžio apyrankė labiau panėši į skulptūrą, kuria žvilgsnis
aptakiai nuslysta, o protas taip ir nespėja suprasti, ką matė. Aišku, galima
būtų pasitelkti Nilso Hinto kontaktinius lęšius ir nors kartą pasaulį išvysti
rožinėje šviesoje pro rožinį kvarcą, išgaubtai ir sunkiai atpažįstamai, – bet
tai juk nepadės. Annika Kedelauk, Birgit Skolimowski, Ettel Poobus – estų
desantas diktuoja visos parodos stilių: stipru, konceptualu ir kokybiška, palyginti
su kolegomis. Lietuviai šį savotišką estišką iššūkį atremia gerokai silpniau,
nors pirmose gretose besikaunantys Šarūnė Vaitkutė, Dainius Narkus, Vita
Pukštaitė, Eglė Čėjauskaitė-Gintalė, Sandra Malaškevičiūtė, Jurgita Erminaitė
ir deda pastangas. Vis dėlto jas niekais paverčia visur esantis ir nebe pirmą
grupinę ekspoziciją blaškantis Mėnulio Katinas bei blankūs studentiški darbai, visiškai
neatitinkantys parodos lygio. Todėl apie vienus ko nors sakyti nesinori, o apie
kitus dar anksti. Geriau kalbėti apie Eglės Čėjauskaitės-Gintalės „Šleifus“,
primenančius savotiškus „odekolono purkštukus“, kurie paskleidžia lašelius po patalpą
ar padengia kūną, apie Šarūnės Vaitkutės ir Dainiaus Narkaus seges, kuriose
išvirkščioji pusė tampa gerąja – visai kaip gyvenime. Juk taip dažnai
sapnuodami suprantame tiesas, kurios realybėje atrodo miglotos, sapniškoji
tikrovė parodo viską tarsi kitoje šviesoje, kuri galbūt ir yra vienintelė
įmanoma? Kaip tas kinas, kuris sapnavo, kad yra drugelis, o atsibudęs nuskrido.
Apie Vitos Pukštaitės augalus, pakartotus emalyje ir savaime reprezentuojančius
gražesnės, sukilnintos tikrovės fragmentus, apie Sandros Malaškevičiūtės
įvairiaspalvius skutelius iš organinio stiklo, apsimetančius audinio gabalėliais,
o paskui susiliejančius draugėn į nebaigtą begalybės simbolį tarsi kokiame
Davido Lyncho filme. Apie Sauliaus Vaitiekūno akmeninį kišeninį laikrodį, labiau
priklausantį Bunueliui ar de Chiriko, o ne Lynchui. O ką galima pasakyti apie parodoje rodomus lenkus ir latvius? Jų dalis
menkiausia kiekybiškai, tačiau įdomūs kokybės požiūriu dekoratyvūs Arekas Wolskis
ir Karolina Bik (Lenkija), latvė Ilze Kibure, atspaudusi savo sapnus ant
popieriaus ir prašanti jų neskaityti – jie savaime vertingi savo buvimu ir
suteikia galimybę bent žvilgtelėti į kaimynų daržą, nors jame galima buvo
tikėtis ir labiau smalsumą žadinančių objektų. Tačiau, kaip jau minėjau, sapne
– sava logika. Ir saviti peizažai, po kuriuos, ko gero, dar teks pasivaikščioti
kuriame nors iš begalės būsimų sapnų. Nes mažai kas yra toks pastovus ir
tvirtas, kaip nuolat pro pirštus slystantis sapnas. Ypač tuomet, kai jis iš
sidabro ar akmens. Paroda veikia iki sausio 28
d. Galerija „AV17“ (Aušros Vartų
g. 17, Vilnius) dirba pirmadienį–šeštadienį 10–19 val.
„7 meno dienos“ Nr.4 (972), 2012-01-27
|