Įvykiai: Skaityti visus Rašyti
DAILĖ

Nepažįstami keistumai


Tonio Saadoja ir Flo Kasearu paroda „21.05.09“ / „14.06.09“ Šiuolaikinio meno centre


Eglė Juocevičiūtė

Share |
Flo Kasparu. Kadras iš videofilmo „21.05.09“
Paryčiais tuščios Talino gatvės ir po jas lakstantis baltas žirgas. Ir istorija apie tas naktis ir dienas, kai kažkur dingsta visi žmonės, apie žmonių bejėgystę prieš sistemą, tamsą ir aklumą, bei iš hipodromo arklidžių išleistus žirgus.

Ši istorija – tai literatūrinių ir žurnalistinių ištraukų junginys, sujungtas ne akivaizdžiu, bet gana tvirtu stuburu. O stuburas sumanytas tam, kad suvienytų jaunų estų menininkų Flo Kasearu videofilmą „21.05.09“ arba „ESC“ bei Tonio Saadojos fotografinę instaliaciją „14.06.09“. Dažniausiai parodos stuburu pasirenkamas tam tikras probleminis laukas ir jį bandoma iliustruoti, praplėsti, susiaurinti, paaiškinti ar dar ką nors su juo nuveikti. Kūrinių raiškos ir pobūdžio įvairumas pats savaime nebūna kuratorių siekiamybe, tačiau dažnai vadovaujamasi mintimi, kad įvairiau yra įdomiau. Paradoksaliai, Flo Kasearu ir Tonio Saadojos kūriniai yra tokie vizualiai panašūs, kad jų kūrėjai, sumanę bendrą projektą, nusprendė drauge sukurta istorija savo kūrinius ne tiek sujungti, kiek „pripildyti“.

 

Kasearu videofilme švintant ir lašnojant lietui, tuščiomis Talino gatvėmis šuoliuoja balto žirgo projekcija. Saadojos fotografijos instaliacijoje – juodoje nors į akį durk salėje švysčiojančiose šviesdėžėse – matome tuščias Talino sankryžas apsiniaukusį parytį. Sprendžiant iš datų darbų pavadinimuose, meno kūrinių sukūrimo įvykius skiria trys savaitės, o jei spręstume iš vaizdo, tai galėjo įvykti tą patį priešaušrį. Tačiau nuo pavadinimų ir prasideda „užvaizdžio“ (istorijos, slypinčios už vaizdo) „pildymas“.

 

„21.05.09“ – tai lygiai metai nuo tos nakties, kai kažkoks piktavalis paleido aštuonis (rudus) žirgus iš Talino hipodromo arklidžių ir 15 policininkų dvi valandas vaikėsi juos po Talino centrą. „14.06.09“ – praėjo lygiai 68 metai nuo tos nakties, kai įvyko pirmas masinis sovietinis trėmimas iš Estijos. Fotografuotos sankryžos neturi tiesioginio istorinio ryšio su šiuo įvykiu, manau, dauguma jų, jei ne visos, atsirado kažkada pakeliui tarp 1941 m. ir 2009 m. Tuščios sankryžos (miesto judėjimo mazgai, miesto pilnumo, veiksnumo įrodymai – juk ir Lietuvoje mažų miestelių dydis nusakomas sankryžų ir šviesoforų kiekiu) čia veikia kaip miesto bendruomenės sunykimo, judraus organizmo sunaikinimo įvaizdis, galintis įvykti bet kur ir bet kada (taip, mokslinės fantastikos filmai užima didelę dalį ir mano vaizduotės šia tema). Todėl Kasearu baltas žirgas jungtyje su „14.06.09“ veikia kaip dvi metaforos: kaip begalinės laisvės šauklys, tremtinių išlaisvinimas iš gyvulinių vagonų, ir kaip ištuštėjusio, ištuštinto kadaise judraus miesto tauri, bet kraupi šmėkla.

 

Nemalonioji šio videofilmo pusė atsiskleidžia tuomet, kai žirgas (ant pastatų sienų šuoliuojančio žirgo siluetas perkeltas iš ant greitai važiuojančio automobilio stogo pritvirtinto projektoriaus, o jo šuoliavimas filmuojamas per kito greitai važiuojančio automobilio langą) pradeda lenktyniauti su juodu BMW universalu (talpi bagažinė suteikia mafijiškos reputacijos automobiliui šeimyninį charakterį, todėl žirgo varžovas neturi nei veido, nei įvaizdžio). Lenktynės vyksta pažeidžiant eismo taisykles, bet ne šauniai-gražiai-apgalvotai, kaip veiksmo filmuose, o gyvenimiškai-pavojingai-nevykusiai; nekeliantį susižavėjimo vaizdą dar gadina lietaus lašais aptaškytas kameros objektyvas. Dar nemaloniau, kad lenktynės neišsisprendžia, vienu metu juodasis universalas dingsta iš žirgo šuolių trajektorijos, po kelių minučių jų keliai susikerta, bet netrukus ir vėl išsiskiria, o žirgas ima blukti dienai vis labiau auštant. Poetiška metafora, pasirodanti videofilmo pradžioje, „sugadinama“ įkinkius ją lenktyniauti.

 

Taigi vaizdai, „tuštoki“ vizualiai ir visai „tušti“ naratyvumo prasme (suprantant tuštumą ne kaip ydą, o kaip estetinę kategoriją), „papildomi“ nurodant inspiracinį įvykį. O tuos vaizdus jungiantis stuburas, prisiminimų apie trėmimus, straipsnio apie paleistus žirgus, kitų išgalvotų ir tikrų istorijų, įvairiai susijusių su tuštuma, tamsa ir aušra, ištraukų junginys veikia kaip tos vaizdinės tuštumos „perpildymas“. Tai nuveda vaizduotę link visų tuščių, tamsių ir auštančių (tiesiogine labiau nei perkeltine prasme) akimirkų mūsų prisiminimuose. Tokių akimirkų, kurios tapo tam tikrais pasaulietiškais nušvitimais, aplinkos pajautimais, supratimais, ir tokių, kurios pralaužia apšviestos (aiškios), pilnos įvykių bei žmonių (be laiko pajautimui ir apmąstymui) kasdienybės kevalą.

 

Miesto antropologė Jekaterina Lavrinec, ieškodama, koks turėtų būti šiuolaikinis miesto tyrinėtojas („Miesto studijos: trys žvilgsnio perspektyvos“), lygina miesto vietinio gyventojo, turisto ir tyrinėtojo pozicijas. Anot jos, tyrinėtojas turėtų sujungti vietinio gyventojo kasdienės aplinkos išmanymą ir produktyvią turistinę distanciją, kuri leidžia nustebti kasdienėje aplinkoje. Pasak Lavrinec, tokią būseną miesto teoretikai analizuoja pasiskolindami Sigmundo Freudo „nejaukaus neįprastumo“ kategoriją, žyminčią situaciją, kuriai būdingas balansavimas tarp to, kas yra pažįstama, ir to, kas nepažįstama.

 

Pasiekti tokią būseną, kai kas nors pažįstama ima atrodyti neįprasta, galima nuosaikiai, sąmoningomis pastangomis, arba radikaliai, vartojant įvairius kvaišalus. Jei pasirenkamas nuosaikesnis būdas, Lavrinec teigimu, to „pažįstamo“ fotografavimas tampa labiausiai tinkama priemone pamatyti jame keistumą, nes priverčia sustabdyti tą aplinką ir įsižiūrėti į ją. Pradėjus ieškoti nepažįstamų keistumų savoje aplinkoje, norisi pagauti juos tada, kai jie patys ryškiausi – kai aplink daugiau nieko nėra. Todėl Saadoja fiksavo tuščias sankryžas paryčiais ir jas rodo blykčiojančiose šviesdėžėse, kad įdėtume daugiau pastangų, stengdamiesi ką nors jose pastebėti. Kasearu filme miesto teoretikui suprantama šmėkla-paminklas yra skirta jo išsvajotoms keistenybėms. O mums tenka laukti nuosavo balto žirgo Gedimino prospekto ir Vilniaus gatvės sankryžoje.

 

Paroda veikia iki sausio 15 d.

Šiuolaikinio meno centras (Vokiečių g. 2, Vilnius)

Dirba antradienį–sekmadienį 12–20 val.


 

 

„7 meno dienos“ Nr.44 (966), 2011-12-09

Foto galerija
Versija spausdinimui

Komentarai

iC1xnFoPO8, 2017-03-22 06:50

En Noviembre de 2012 tendrá la revancha y con el final de la sacpr gÂeaúsculo quizás logre superar la barrera de los 1000 millones, pero otros tanques la aguardan en el top 3 como seguro lo sera Batman 3, Los vengadores y aunque llegue muy tarde alla por el 14 de Diciembre se espera mucho de The Hobbit.

hPLvNhrIcHjTOl, 2012-06-06 11:08

lol quite a few of the commentary many plopee submit crack me up, every so often i ask myself whether they in reality read the weblog posts and items before leaving a comment or whether they take a moment to look at the post title and submit the very first idea that one thinks of. at any rate, it is actually enjoyable to browse intelligent commentary every now and then compared to the same, classic post vomit which i mainly discover on the net good bye

ot, 2011-12-12 09:09

ir trečia - dideliame ekrane arklys geriau atrod. O autorei noriu pasakyti, kad man rodos, kad tos lenktynės -privalumas. Filme nesuvokiau, bet Jūsų tekste tai sekiau kaip detektyvą. Matot, be lenktynių, kurinys būtų apskritai... toks "va arklys ... mieste"... - o nu gerai..., o kodėl ne tigras ir sniegas?

ot, 2011-12-12 09:06

rodyt ir įsigyti teises yra du skirtingi dalykai - tai viena. Menininkui abiem atvejais nepasisekė - abi scenos pakankamai arogantiškos, kad į jas galėtum ramiai neiti ar bent ramiausiai nepasitikėti pasirinkimais.

sun, 2011-12-11 21:57

o koks tikslas nepristatinėt?

Komentuoti

Vardas:
Komentaras:
Maksimalus leistinas simbolių skaičius - 2000.
Jūs parašėte: 0
Susiję numerio straipsniai




Kiti susiję straipsniai




Straipsnio raktažodžiai

Tapkite mūsų rėmėjais:

Festivaliai ir didžiosios šventės
Ieškoti