Išskirtinės J.S. Bacho interpretacijos

Aldona Eleonora Radvilaitė
Kovo 14 d. Lietuvos muzikos ir teatro akademijos Didžiojon salėn susirinkusieji turėjo galimybę paklausyti išskirtinių, puikių J.S. Bacho kūrinių interpretacijų. Šį džiaugsmą patirti leido žinomos Rusijos pedagogės, pianistės, Gnesinų muzikos akademijos profesorės, Alfredo Schnittke's muzikos instituto Fortepijono katedros vedėjos, tarptautinės fortepijono pedagogų asociacijos viceprezidentės, tarptautinių konkursų bei žiuri narės Veros Nosinos profesionalios, labai savitos ir kūrybingos traktuotės.

Profesorė yra publikavusi straipsnių ir monografijų, rengia meistriškumo kursus įvairiose šalyse, jos studentai yra laimėję daugiau kaip 50 tarptautinių konkursų. Ir mūsų Akademijoje kovo 15 d. V. Nosina buvo taip įsitraukusi į studentų atliekamų kūrinių tobulinimą, kad nepastebėjo, kaip prabėgo visa diena, ir tik 20 val. (o dirbo profesorė nuo ryto) buvo susivokta, kad žmogus nei valgęs, nei gėręs. Beje, ir koncertavo, ir meistriškumo pamokose ši muzikė dirbo veltui, be honoraro. V. Nosina rengia rečitalius, koncertuoja kaip kamerinių ansamblių narė, groja solo su žymiais pasaulio orkestrais, o galimybę atvykti į Vilnių ji pelnė vasarą sudalyvavusi tarptautiniame Druskininkų konkurse „Muzika be sienų“ ir apdovanota Grand Prix. Pagal galiojančias taisykles profesorė Veronika Vitaitė pakvietė laureatę koncertuoti LMTA.

 

Puiki profesionalė, meninės prigimties virtuozė labai atsakingai pasirengė šiam rečitaliui, kurio programa reikalavo didžiulės koncentracijos. Pirmoje koncerto dalyje girdėjome J.S. Bacho-F. Busoni du choralinius preliudus - f-moll ir Es-dur bei J.S. Bacho dvi prancūziškas siuitas - G-dur BWV 816 ir d-moll BWV 812, taip pat Fantaziją c-moll BWV 921. Puikiai suprasdama, kad skambina profesionaliai auditorijai, V. Nosina prieš atlikdama siuitas paaiškino, jog skambins visas dalis su pakartojimais, kuriuose atliks savo kūrybos pagražinimus, todėl jai bus įdomu sužinoti klausytojų nuomonę, ar patiko tokie puošmenų, perėjimų variantai, o jie žavėjo išradingumu, trapumu, gausybe labai greitų ir vingrių natų žaismo.

 

Labiausiai stebino savitas pianistės požiūris į J.S. Bacho muziką, atliekamą ypatingu „perliniu“ garsu, sumaniai naudojant ir kairįjį pedalą, dėl kurio garsas tampa tarsi prigesintas, o tikslūs lengvų rankų „kibūs“ pirštai išgauna iš fortepijono neįprastai skambančius švelnius, dainingus garsus. Tokiu tembru pianistė lengvai ir grakščiai, be esminių kontrastų traktavo visas prancūziškų siuitų dalis, išskyrus žigas, kurias ji skambino energingai, garsiai, be kairiojo pedalo. Profesorė perspėjo klausytojus, kad siuitos d-moll Žigą skambins dvejopai; pirmą kartą punktyrinio ritmo trumpąją natelę pateiks kaip šešioliktinę, o kartodama dalį - „prancūziška maniera“ - kaip triolės trečiąją natą. Įdomu buvo girdėti energingai, tai labai laisvai, grakščiai, žaismingai pulsuojančias greitas natas.

 

Įspūdingai, įtaigiai, su ryškiais kontrastais buvo atlikta J.S. Bacho Fantazija.

 

Antroje koncerto dalyje profesorė pateikė taip pat individualias, originalias labai skirtingų kūrinių traktuotes. L. van Beethoveno Sonatos E-dur, op. 109, lėtos dalys skambėjo minkštai, plastiškai, laisvai, o veržlios - labai greitai ir užtikrintai.

 

Visada įdomu, kaip kitų šalių muzikai traktuoja mūsų, lietuvišką muziką. Tris M.K. Čiurlionio Preliudus, VL256, 259, 268, V. Nosina išgirdo kiek kitaip, nei mums įprasta, ir paskambino su romantišku polėkiu, ryškiai. „Lakštingaloje“, VL239, atlikėja nuostabiai trapiai ir spalvingai imitavo lakštingalos čiulbėjimą.

 

Klausytojai dėmesingai sekė ir A. Skriabino sukauptai ir jautriai traktuotus retai Lietuvoje atliekamus 10 preliudų iš op. 22, 27, 31. C. Debussy „Džiaugsmo sala“, nuskambėjusi itin nuotaikingai, meistriškai, su užmoju, o kartu - grakščiai ir trapiai, kulminacijoje - labai pakiliai, nepaliko abejingų. Atrodė, kad profesorė, įkvėpta minties, kad profesionalūs klausytojai puikiai įvertino jos meną, galėjo bisuoti be galo - po V. Rebikovo naiviai skaidriai, šviesiai traktuotos pjesės „Valsas“ efektingai gaudė varpai N. Miaskovskio pjesėje „Gaudesiai“, nedidukė J. Haydno 3 dalių Sonata-divertismentas dar kartą patvirtino profesorės V. Nosinos meilę puikiai senovinei muzikai. Ausyse vis dar skamba „perliniai“ J.S. Bacho siuitos G-dur garsai.


© "7 meno dienos". Visos teisės saugomos.