Įvykiai: Skaityti visus Rašyti
PARAŠTĖS

Mano kūrinio nepriėmė į Veneciją...


Diskriminacijos analizė


Paulina Pukytė

Share |
P. Pukytės nuotr.
Kaip žinote, Dariaus Mikšio projekte šių metų Venecijos bienalėje menininkai valstybės stipendijos laureatai kviečiami „dalyvauti Lietuvos meno kolekcijoje, kurios pristatymas vyks Vilniuje ir Venecijoje 2011-aisiais metais“. Kolekcija bus sudaryta iš jų kūrinių.

Kvietime teikti darbus sakoma: „Nebus kūrinių atrankos kriterijų. Kūrinius kolekcijai siūlys patys autoriai“ ir „kūrinio parinkimo kriterijus bus vienintelis: Jūsų manymu geriausias kūrinys, sukurtas stipendijos gavimo laikotarpiu arba keliais metais vėliau“. Be to, „vienintelis kolekcijos kuratorius yra valstybė“, todėl „tik valstybė ir niekas kitas sprendžia kolekcijos sudėties klausimą“. Jokių kitų sąlygų menininkams ar jų kūriniams projekto aprašyme nebuvo iškelta. Be to, žadama, kad kolekcijos katalogas „ilgainiui taps ikonografijos šaltiniu“ (?). Todėl, kaip ir maždaug trečdalis valstybės stipendiją gavusių menininkų, ryžausi pasiūlyti šiai kolekcijai savo darbą, sukurtą 2010-aisiais, praėjus dvejiems metams po stipendijos gavimo. Mano kūrinys vadinasi taip: „2011 m. Venecijos bienalės Lietuvos paviljone rodyti tik baltarusio Maximo Tyminko darbą „Penkios lyrinės dainos apie fiziką“, gyvai“. Tai apropriacija-intervencija, kritiškai tirianti atstovavimą, reprezentavimą, menininkų bendruomenės idėją, valstybės ir tautybės, kaip meno ekspozicijos pagrindo, idėją, taip pat istorijos (meno ir ne meno) kūrimą ir interpretavimą. Išeities taškas: baltarusiai laiko save tikraisiais lietuviais, o istorinę Lietuvos valstybę - savo valstybe („Lietuvos tūkstantmetis (2009) - tai didelė baltarusių šventė.“ Jonas Rudokas, „Kaip išsiskyrė kaimynų keliai“, Kultūros barai 2011-1, p. 72-77, pagal В. Деружинский, Тайны белорусской истории, Минск, 2009, с. 11, 207). Šiame kūrinyje atsigręžiama ir į pirmuosius praėjusio amžiaus dešimtmečius, kai ne tik vyko pirmoji tautinė lietuvių dailės paroda bei buvo sukurta tautinė lietuvių valstybė, bet ir buvo bandymų (kurie „neturėjo jokios perspektyvos“) sukurti bendrą valstybę su baltarusiais arba atkurti LDK kaip bendrą lietuvių, lenkų, baltarusių ir žydų valstybę (žr. ten pat).

 

Tačiau mano kūrinio nepriėmė! Kas nepriėmė? Kuratorė valstybė? Kodėl? Staiga atsirado daugybė naujų, anksčiau neskelbtų kriterijų ir sąlygų, kurios man buvo pateiktos kaip priežastys, dėl kurių mano kūrinys neva negali būti priimtas į šią kolekciją: 1. „Kolekcijos artefaktai yra talpinami kataloge tokie, kokie jie atsiranda kolekcijoje.“ Ką tai reiškia? Ar tai, kad, pavyzdžiui, jei kolekcijai siūlomas videodarbas, tai kataloge jis bus įdėtas kaip kompaktinis diskas ar atvirkščiai, „atsiras“ kolekcijoje kaip vieno sustingusio kadro reprodukcija? O kaip tada su garso kūriniais? Kaip jie gali atsirasti kolekcijoje? O gal tai reiškia, kad konceptualūs arba ribotos fizinės formos neturintys meno kūriniai į šią kolekciją iš principo nepriimami? Ar tai išties būtų tikslus ir adekvatus mūsų meninės scenos atspindėjimas ir dokumentavimas? 2. „Neprodukuojame (?) naujų darbų“ (nuo kurios tiksliai datos darbas tampa „nauju“?) „ir instaliacijų, sukurtų „parodai Venecijoje“. Ar tai reiškia, kad stipendijos gavimo laikotarpiu negalima buvo kurti darbų, potencialiai skirtų Venecijos bienalei (ne Mikšio bienalės projektui)? Vadinasi, eilinis Lietuvos menininkas negali net minčių turėti kada nors dalyvauti Venecijos bienalėje? 3. „Darbų reikia tokių, kokie jie buvo planuoti ir kuriami stipendijos gavimo metu.“ Ar tai reiškia, kad buvo patikrinta ne tik kiekvieno darbą pasiūliusio dailininko paraiška stipendijai, bet ir kiekviena ataskaita apie tai, ką dailininkas iš tikrųjų per tą laikotarpį sukūrė? Ar tai taip pat reiškia, kad menininkai, gavę stipendijas, privalo kurti ir kuria būtent tai ir tiktai tai, kam tos stipendijos prašė? 4. „Darbas turi egzistuoti.“ Ar gali būti, kad pats „idėjų menininkas“ nežinotų, jog meno kūriniai, kurie yra intervencijos, apropriacijos, performansai ir pan., egzistuoja tik juos įgyvendinant? 5. „Pasiūlymas kolekcijai negali būti idėja, kurią reikėtų įgyvendinti kolekcijos sudarytojo pastangomis.“ Aha, kaip ir įtariau, plebėjų stipendiatų kūriniai NEGALI būti idėjos, nes idėjų menininkas Lietuvoje yra tik vienas, o visi likusieji kuria mikrobanginės krosnelės dydžio fizinius objektus. O gal čia daroma prielaida, kad valstybė, skirdama stipendijas menininkams, kišasi į jų kūrybą tiek, kad neremtų konceptualaus meno kūrimo (nors parėmė konceptualų Mikšio projektą)? 6. Be to, „tai nebūtų korektiška kitų autorių atžvilgiu“. Nuo kada meno kūrinys turi būti korektiškas? O svarbiausia, ar šie mano kūrinio „trūkumai“, o ypač „nekorektiškumas“ kitų autorių kūrinių atžvilgiu, iš tiesų nėra beveik visos Dariaus Mikšio kūrybos strategija, jos esmė?

 

Man taip pat buvo pasakyta, kad šiam Mikšio projektui „svarbiausia yra metodologinis tikslumas ir dokumentalumas“, kuriam neva prieštarautų mano darbo įtraukimas (tik aš niekaip nesuprantu, kaip būtent prieštarautų?), nors visiškai nekreipiama dėmesio į tą faktą, kad kolekcijoje bus surinkti toli gražu ne visų valstybės stipendiją gavusių menininkų darbai ir ne visas jų meninės kūrybos spektras. Kaip tuomet su ta metodologija?

 

Galiausiai iš projekto autoriaus, idėjų menininko, gavau dar ir tokį klausimą apie mano konceptualų kūrinį: tai kas vis dėlto bus dedama į kolekcijos saugyklą? Gal jis juokauja? Abejoju. Institucinis menas turi būti rimtas.


„7 meno dienos“ Nr.10 (932), 2011-03-11

Versija spausdinimui

Komentarai

dtKy95XW, 2017-03-22 10:20

Danke,werd ich mit Besgreteiung lesen. .. Das ist soo wichtig, sonst geht soviel verloren. Unsere Enkel müssen wissen wie man früher gelebt und gedacht hat. Lieben Gruß I.Ufermann

qJOGJPgF, 2015-09-21 14:23

Heckuva good job. I sure apeatcirpe it.

Erika, 2012-06-06 06:02

Andrius Ropolas rašo:Na studentas sntrdaatiškai yra vargšas, nesvarbu koks ponas bebūtų. Čia kaip jei lietuvis tai nelaimingas, nesvarbu, kad iš tikro laimingas.

tmKTOncEGG, 2011-06-23 09:19

Cheers pal. I do apprecaite the writing.

tegyvuoja, 2011-03-19 01:35

Tegyvuoja Šikmys, Zuikinas ir Legūnas! Nortau, Baudaraitė ir Lepickaitė! Šlovė jiems! Triskart valio!!!

Komentuoti

Vardas:
Komentaras:
Maksimalus leistinas simbolių skaičius - 2000.
Jūs parašėte: 0
Susiję numerio straipsniai




Kiti susiję straipsniai




Straipsnio raktažodžiai

Tapkite mūsų rėmėjais:

Festivaliai ir didžiosios šventės
Ieškoti