Įvykiai: | Skaityti visus Rašyti |
Numerio straipsniai
Numerio rubrikos
Audronė Motiejūnaitė : Pirmoji „Balsų“ plokštelė - juodai baltai spalvota(1)
Liucija Drąsutienė : Dešimtmečiai Lietuvos muzikos baruose (1)
Pianistės ir pedagogės Marietos Azizbekovos jubiliejui
Audronis Liuga: Vaizduotės šalys tikrovės pakraščiuose (4)
Mintys apie Alvio Hermanio „Šukšino istorijas“ ir Kristiano Smedso „Vaizduotės Suomiją“
Jolanta Marcišauskytė-Jurašienė: Duonos ir žaidimų (2)
Turkijos menininkų grupės „HA ZA VU ZU“ akcija „Duonos kelias“ X Baltijos tarptautinio meno trienalėje „Miesto legendos“, ŠMC
Kęstutis Šapoka: Sirupas ar rūgštis? (20)
Apie Evaldo Janso filmus kino centre „Skalvija“, ŠMC trienalėje ir parodą „Vartuose“
Skirmantas Valiulis: O buvo taip (1)
Liudvikos Pociūnienės ir Petro Savickio dokumentinio filmo „Meninykai“ premjera
7MD informacija: Prasidėjo festivalis „Ad hoc: Nepatogus kinas“ (1)
Apie Evaldo Janso parodą galerijoje „Vartai“ Erika Grigoravičienė
Kuruojant naujausią Evaldo Janso parodą, mano užduotis tebuvo išklausyti menininką, ką jis norėtų rodyti, ir parašyti parodos komentarą: „Evaldas Jansas (g. 1969) studijavęs (VDA 1988-1995) tapybą ir nuo jos pradėjęs, vėliau kūręs objektus (Puokštė mylimai, 1995), instaliacijas (Užkulisiai ir scenos 1998), performansus (Savo sultyse 1998) ir literatūrą (Odė rutinai 2000), priklauso pirmajai kartai šiuolaikinių Lietuvos menininkų, tradicines dailės rūšis iškeitusių į vaizdo kamerą, kitaip tariant, meną - į gyvenimą. Tarp jo performansų dokumentavimo (Tramdymas 1997, Suklastotos dokumentacijos antropologija: smurtas 2004), videomeno ir eseistinės dokumentikos filmų (Manija: linkėjimai 1997/98, Kūnas ir siela 2000, Dūjis 2001, Būti išstatytam 2006) nėra aiškios skirties. Pastarąjį dešimtmetį menininkas garsėjo būtent savo filmais, dažnai pristatomais tarptautiniuose trumpų filmų festivaliuose. Po ilgokos pertraukos Evaldas Jansas sugrįžta prie tapybos - nepamainomos vaizduotės procesų įkūnijimo priemonės...“ Čia galėjau ir sustoti, nes manau, kad tapybos vaizdų iš esmės neįmanoma aprašyti, jie neišverčiami į žodžius, tegalima tik priartėti prie jų užuolankomis, kurios visada glaudžiau susijusios su kitais tekstais, o ne paveikslais.
Kas kita - naujos medijos. Aparatų arba techniniai vaizdai, pasak garsaus XX a. medijų teoretiko Vilémo Flusserio, įvaizdina sąvokas, tad interpretuotojas tik turi jas atpažinti. Kaip gerai, kad Janso parodoje yra aparatų vaizdų. Tai trys mažos trukmės vaizdo ir garso kūriniai iš „Citatų“ serijos, kuriuose kompiuterinė animacija judina Šarūno Saukos paveikslus, o pats fantasmagorijų tapytojas jam atstovaujančio aktoriaus balsu kalba apie tai, kad paveikslai gyvuoja tik suvokėjų dėka. Manau, kad jų raktinės sąvokos - atgaivinimas (animation) ir interpretacija. Nuo antikos laikų žmonės gaivino kultinius (t.y. skirtus kulto reikmėms) atvaizdus suteikdami jiems gebą „savaime“ judėti, dailės kūrinius modernybėje - juos stebėdami, aiškindami, pasitelkdami vaizduotę. Atsiradus kompiuterinei animacijai nuvertėjo ir „gyvo“ vaizdo magija, ir ypatingas vaizduotės statusas (greitai besikeičiantys vaizdai atima galimybę deramai ja naudotis). Spėju, kad Janso darbai būtent apie tai.
XX a. pabaigos vaizdų ir vizualumo teoretikai, pirmiausia vokietis Hansas Beltingas ir amerikietis W.J.T. Mitchellas, Warburgo įkvėpti norom ar nenorom įskiepijo įsivaizdavimą apie savotišką „hipervaizdiniją“, gausų (bet ne begalinį!) spiečių pavidalų arba vaizdinių, kurie nuolat migruoja tarp visokeriopos („aukštos“ ir „žemos“) medijuotos produkcijos ir suvokėjų sąmonės. Šitaip jie keliauja laike, išlieka, susitinka, mainosi. Jie lyg gyvos būtybės, parazitai. Negalėdami daugintis be žmonių pagalbos, jie mus persekioja, apsėda, užvaldo (todėl Mitchellas ir klausė - ko jie iš mūsų nori?). Janso paveiksluose jie itin gyvybingi, ir neatsitiktinai jo sugalvotuose paveikslų pavadinimuose kentauras renkasi, Panas prisimena, Simpsonai aplanko sapnuose. Iš tiesų kentauras pasirinko jį.
* * * ...Laisvoji tribūna
Kam prenumeruoti, kai galima pasiskaityti internete? Tikra tiesa – visus straipsnius, naudingą informaciją ir net daugiau nei spausdintame savaitraštyje, galima nemokamai skaityti internetinėje laikraščio versijoje. Tą patį penktadienį. Tad iš tiesų – kam prenumeruoti?
Žurnalas "KINAS"
|
|||
|
|||
© "7 meno dienos". Visos teisės saugomos. Leidėjas: VšĮ "Meno dienos", Maironio g. 6, LT-01124 Vilnius. Tel. +370 52613039, fax. 370 52611926 Sprendimas UAB "Fresh media" |