įdomi recenzija, bet visiškai nenorėčiau sutikti su kritikės priekaištais dėl 'baldų laužymo' ir Goethes Wertherio talpinimo į 'taupų, parapinį, pareigos' mentaliteto laikotarpį. Taip, Jaunojo Wertherio kančios išleistos 1774 metais, tačiau literatūros kritikai vienareikšmiškai pripažįsta, jog šis kūrinys - romantizmo šauklys. Na o kad Massenet - romantizmo pasaulėžiūros produktas dėl to, manau, ginčytis neverta. Klausimas kitoks: ar mes patys jau esame išbridę iš romantizmo, ar mūsų mentalitetas vis dar tebėra romantinis: tikintis, kad menininkas turi būti genijus, valdomas užplūstančio nežemiško įkvėpimo, o įsimylėjėlis turi žudytis iš meilės? Jei išprotautas, egzaltuotas romantikų aistras priimame už gryną pinigą, tapatinamės su jomis - tada taip, Katinaitės priekaištai pagrįsti. Tuo tarpu man nei drąskymasis, nei Šarlotės rankų grąžymas, nei baldų mėtymas nekliuvo - priešingai, suvokiau tai kaip truputėlį ironišką, vos vos sarkastišką XXI amžiaus žmogaus žvilgsnį į pompastišką, pozuojančią besikankinančio romantiko kančią. Ir man tas mažulytis, elegantiškas, pagarbos kūriniui neprarandantis sarkazmas nepaprastai patiko. Padvelkė mūsų laikmečio dvasia - kritine, bet pagarbia klasikos reinterpretacija. Juk ar galime šiandieną adekvačiai tapatintis su Wertherio herojų drama? Juk ji - laikotarpio, socialinio rato, pasaulėžiūros, bet, anaiptol, ne bendražmogiškoji-amžinoji drama.
|