Pranas Gailius. Iš ciklo „Liuksemburgo sodai“. 1952–1958 m.
Trečią kartą po Lietuvos nepriklausomybės atkūrimo išeivijos dailininko Prano Gailiaus kūryba svečiuojasi gimtinėje. Šįkart galerijoje „Kunstkamera“ pristatomi ankstyvieji Gailiaus darbai – gaiviomis spalvomis, ekspresyvia tapysena trykštantis ciklas „Liuksemburgo sodai“, sukurtas 1952–1958 metais.
Dailininkas gimė 1928 m. Mažeikiuose. Antrojo pasaulinio karo metais
pasitraukęs iš Lietuvos, 1945 m. apsigyveno Strasbūre, piešimo mokėsi
Taikomosios dailės mokykloje. Gailius studijavo Fernand’o Léger meno
akademijoje, o nuo 1953 m. – Aukštojoje nacionalinėje dailės mokykloje
Paryžiuje. Jam likimas atseikėjo ilgus kūrybos dešimtmečius. Gal todėl, turėjęs
laiko ieškoti, eksperimentuoti, keistis, jis man visada atrodė itin
„chameleoniškas“, išbandęs įvairiausias raiškos priemones, savąsias vertybes skirtingų
laikotarpių kūriniuose parodantis vis kitokiu pavidalu. Ne išimtis ir „Liuksemburgo
sodai“ (Lietuvoje šie darbai pristatomi pirmą kartą). Čia dailininką regime ne
kaip abstrakcionistą, turint omenyje plačiau žinomus jo kūrinius ir garsų vaizdinės
abstrakcijos manifestą, bet greičiau kaip ekspresionistą. Lietuviškai akiai tai
tradiciškai labiau priimtina (tą liudija ir dailės istorijos faktai, ir mitai,
ir mūsų dienų realybė). Tačiau cikle ryškus ir polinkis į motyvo abstrahavimą. Vadinasi,
turime reikalą su etapiniais kūriniais, kurie primena menininko jaunystės
laikus ir liudija dar prieš pusę amžiaus išryškėjusią poziciją tikrovės ir jos
perteikimo klausimais. Pamenate, kaip griežtai P. Gailius vėliau smerkė
„panašumų ieškojimą“? Cituoju: „visos realistinės formos yra tik akių dūmimas,
apgaulingos referencijos“. Gerai, kad tarsi parodos įvadas, pristatomo ciklo komentaras, prie įėjimo į
ekspozicijų salę rodomi ir kitokie Gailaus kūriniai, taip pat ir kelios
abstrakčios kompozicijos, leidžiančios geriau suvokti „Liuksemburgo sodų“ vietą
jo kūrybos sistemoje. Kaip byloja parodą pristatantys pranešimai, šie ryškiaspalviai nedidelio formato darbai gimė
Gailiui kartu su bičiuliu bastantis po
garsiuosius Paryžiaus sodus, kadaise – karališkos prabangos simbolį, vėliau,
sugriovus monarchiją, tapusius mėgstama paryžiečių ir miesto svečių
pasivaikščiojimo vieta. Dailininko vaizduotė iškilmingą sodų architektūrą, kuplius
želdynus, nuostabius fontanus, sudėtingą takų ir alėjų sistemą redukuoja iki
paprastų, išraiškingų formų, aktyvių spalvinių dėmių. Džiugią, nerūpestingą šių
kompozicijų dvasią atmiešia ir jose gana ryški „klasikinė“ ekspresionistinė
įtampa, ypač tuose kūriniuose, kuriuose naudojama fragmentiška kompozicija,
priartinant figūrų siluetus, „kaukiškus“ personažų veidus. Čia negali
nepastebėti dar prieš daugelį dešimtmečių išryškėjusios dailininko koloristinės
inteligencijos, gebėjimo nedideliame, kartais – vos sąsiuvinio dydžio lakšte šliūkštelėti
tikrą spalvų pliūpsnį, atrasti ir suderinti tam tikrą koloritą, sukomponuoti
figūras ir peizažo užuominas taip, kad šios, be bereikalingų komentarų, smarkiai
veiktų savo plastika ir dermėmis. Taigi paroda tarsi pasakoja, kaip pakeliui į abstrakciją dailininkas buvo
apsistojęs ir ekspresionizmo „stotelėje“, kaip gardživosi sodria spalva,
šviesa, laisvu ir energingu potėpiu, drauge dar nenusigręždamas nuo natūros. Tačiau
prancūziška Gailiaus kūrybos dvasia gerokai kirbina mūsų kolektyvinę sąmonę –
juk modernizmas ir jo plėtotė lietuvių dailėje po sovietų okupacijos iki šiol
tebelieka iki galo neišaiškintu detektyvu. P. Gailius, gyvenęs ir kūręs Vakarų
Europoje, visada buvo laisvas ir nesuvaržytas menininkas. O legendinė lietuvių
prieškario menininkų karta (Antanas Gudaitis, Juozas Mikėnas ir kiti) tik trumpai
pabuvojo, pasimokė Paryžiuje, parsivežė modernaus meno krislelių į Lietuvą, kur
juos netrukus gerokai apvirškino sovietinis režimas. XX a. 6-ajame dešimtmetyje,
kai P. Gailius sukūrė šias žavias ekspresionistines impresijas, Lietuvoje buvo
gūdus pokario metas, pradėjęs „šilti“ tik laikotarpio viduryje, mirus Josifui
Stalinui. Kaip ir visą viešą bei privatų gyvenimą, dailę taip pat kaustė
žiaurūs stalinistiniai reglamentai ir baimė padaryti ką nors ne taip. Tiesa,
režimui Lietuvoje tapus kiek liberalesniam (churščiovinis atšilimas), mūsų
tapytojai ėmė nebesislėpdami deklaruoti savo prielankumą „modernumui“,
prancūziškajai tapybos tradicijai. Tačiau kiek tai buvo realu, tikra ir
įmanoma? Čia, nė kiek nesistengdama būti originali, pritarsiu apie Gailiaus kūrybą
rašiusiam Kęstučiui Šapokai (apie 2009 m. galerijoje „Arka“ vykusią dailininko
kūrybos parodą „Jautrūs paviršiai“). Jis teisingai pasakė, kad mūsų santykis su
modernizmo tapyba yra labai komplikuotas, todėl nelengva objektyviai vertinti
ir P. Gailiaus kūrinius kaip tikrus (ir laiko, ir vietos požiūriu), o ne
perdirbtus ir transformuotus paryžietiškos estetikos pavyzdžius. Kita vertus, neabejotina, kad P. Gailius yra vienas įdomiausių lietuvių
išeivijos dailininkų. Ir šioje parodoje eksponuojamiems jo kūriniams svetimas,
tarkime, kito paryžiečio – Vytauto Kasiulio – tapybos dekoratyvumas, manieringų
formų žaismė. Šios kompozicijos kur kas labiau primena tai, kas ilgus
dešimtmečius buvo mitinis lietuvių tapybos siekinys, o gal ir savastis. Tai,
matyt, labiausiai priklauso nuo požiūrio ir konkrečių pavyzdžių. Paroda veikia iki gegužės 12
d. Galerija „Kunstkamera“ (Ligoninės
g. 4, Vilnius) Dirba antradienį–penktadienį
10–18 val., šeštadienį 12–16 val.
„7 meno dienos“ Nr.18 (986), 2012-05-04
|