Įvykiai: | Skaityti visus Rašyti |
Numerio straipsniai
Numerio rubrikos
Nijolė Nevčesauskienė: Gyvas ir spalvingas
Projektas „Naujas miesto veidas“ Vilniaus miesto pagrindinėse stotyse
Aistė Paulina Virbickaitė : Pavasario šeštadienis Kaune
Niujorko menininkai M. Žilinsko dailės galerijoje
Projektas „Artscape“: Austrijos menininkas Erwinas Wurmas ir Žilvinas Lanzbergas galerijoje „Vartai“ Monika Krikštopaitytė
Vienoje iš salių pasijuntu taip, lyg būčiau nutukusio namo psichoterapeutė, kuri turi išklausyti ilgą monologą apie jo identiteto krizę. „Ar aš namas? O gal aš meno kūrinys? Ar menas gali būti nutukęs? Ar visi nutukę žmonės yra menas? Gal aš per daug klausinėju?“ - dūzgia namelis, panašus į rubuilį animacijos personažą, įsitaisęs didžiuliame parodiniame angare (videofilmas „Ar aš esu namas?“ 2005m.). Keistoki klausimai... nejaugi vėl kalbėsime apie meno legitimumą, kur jau tarsi aišku, kaip, kas ir kada
Štai galerijoje esantys tikroviškai pagaminti agurkai, kiekvienas atskirai stovintis ant postamento, atrodo kaip absoliuti nesąmonė – susireikšminimo ir absurdo viršūnė. Iššvaistyti dideli pinigai ir dar kiekvieną jų galima labai brangiai įsigyti. Gal jis iš mūsų tyčiojasi? Tyčiojasi, bet ne iš žiūrovo, o iš skulptūros suvokimo. Kuo gi tie mieli agurkėliai skiriasi nuo Vilniaus mieste (deja) be skandalų pastatytų daugelio paminklų? Niekuo. Visi jie stovi ant postamentų ir yra falinės formos. Ir, žinoma lygiai kaip agurkai (kai kurie ilgavaisiai, kai kurie kresni) pretenduoja būti menu, skulptūra, nes inertiškai mąstant tradicinei skulptūrai visiškai pakanka postamento, jog taptų menu. Toks jausmas, lyg Rosalind Krauss niekuomet nebuvo rašiusi apie skulptūrą, o meno istorija būtų sustojusi XIX amžiuje. Kaip parodė šiuo metu vis dar vykstantis skandalas
Kartais austrų menininkas lyg koks dzenbudistas plečia sąmonę ieškodamas dar nepatirtos erdvės (priverčia savo filmų herojus lyg niekur nieko vaikštinėti sienomis, kiša žmones į šiukšlių dėžes, sofas, bando naujai patirti elementariausius daiktus), o kartais su paauglišku nihilizmu „perdeda“ (nutukę prabangūs automobiliai) ar peržengia ribas (fotografijų serija „Instrukcijos, kaip būti politiškai nekorektiškam“). Tuo tarpu Žilvinas Landzbergas visą pasaulio beprotybę įsileidžia į save ir mėgaujasi ja iki narkotinio apkvaitimo. Iš kelių kūrinių suręstoje instaliacijoje „Sniego eksportas“ ant optiškai raibuliuojančių grindų voliojasi giedro dangaus mėlio pušų kamienai, mažoje ertmėje - dar vienas kintančios erdvės plotelis, o ant lentynos paberta flomasterių, kurie iš tikrųjų yra jų ertmėje išlietos žvakės. Belieka tik žvilgtelti, ar šalia nestovi agentas Kuperis iš mistinio „Tvin Pykso miestelio“ su diktofonu rankoje. Viskas keista, viskas pakitę. Medžiaga neatitinka (medis iš sintetinių putų, flomasteriai iš kvepiančio vaško), spalvos nerealios lygžvelgtum daltoniko akimis (žydras kelmas), erdvė nestabili (optiniai žaidimai) - kelios gudrybės ir jokios apgaulės, o realybė tikrai patiriama naujai. Pasirodo, ir be magijos galima praplėsti savo inertišką aplinkos matymą. O kam to reikia? Tik netiems, kurie vengia kitokio žmogaus, kito požiūrio ar siūlo naikinti kitų kūrinius.
Man šioje parodoje Landzbergo instaliacija vis dėlto atrodo kur kas įspūdingiau, nei dalelėmis rodomi garsiojo Wurmo kūriniai. Austrokūrybai reikia konteksto, todėl įtaigiau jis atrodo knygoje. O galbūt mane stipriau paveikė Landzbergas todėl, kad jis nekovoja, o tiesiog pavydėtinai mėgaujasi nauja erdve, t.y. formuluoja veiksmus per teiginius. ...Laisvoji tribūna
Kam prenumeruoti, kai galima pasiskaityti internete? Tikra tiesa – visus straipsnius, naudingą informaciją ir net daugiau nei spausdintame savaitraštyje, galima nemokamai skaityti internetinėje laikraščio versijoje. Tą patį penktadienį. Tad iš tiesų – kam prenumeruoti?
Žurnalas "KINAS"
|
|||
|
|||
© "7 meno dienos". Visos teisės saugomos. Leidėjas: VšĮ "Meno dienos", Maironio g. 6, LT-01124 Vilnius. Tel. +370 52613039, fax. 370 52611926 Sprendimas UAB "Fresh media" |