Deprecated: Function ereg() is deprecated in /home/menodien/domains/7md.lt/public_html/archyvas/include/naujienos.inc.php on line 90

Deprecated: Function ereg() is deprecated in /home/menodien/domains/7md.lt/public_html/archyvas/include/naujienos.inc.php on line 90

Deprecated: Function ereg() is deprecated in /home/menodien/domains/7md.lt/public_html/archyvas/include/naujienos.inc.php on line 90

Deprecated: Function ereg() is deprecated in /home/menodien/domains/7md.lt/public_html/archyvas/include/naujienos.inc.php on line 90

Deprecated: Function ereg() is deprecated in /home/menodien/domains/7md.lt/public_html/archyvas/include/naujienos.inc.php on line 90
7 meno dienos > Laisvoji tribūna > Kur dėti klaustuką?
Įvykiai: Skaityti visus Rašyti

Kur dėti klaustuką?

2010-09-22
Share |

Laima Kreivytė

 

„Laisvojoje tribūnoje“ išspausdinus Étienne’o Balibaro straipsnį „Europa – miręs politinis projektas“ sulaukėme ne vieno skaitytojo priekaišto, kad pasisakome prieš Europos Sąjungą ir per daug dėmesio skiriame ekonominėms problemoms. Gaila, kad prieštaraujantys autoriaus tezėms neparašė išsamesnių komentarų – „Laisvoji tribūna“ tam ir yra, kad diskutuotume apie visiems rūpimus klausimus be išankstinių tabu ir gerbdami skirtingas nuomones. Tačiau šiuo atveju svarbu aiškiai pasakyti – Étienne’o Balibaro straipsnis nėra agitacija prieš Europos Sąjungos projektą. Galbūt, kaip rašė interneto komentatorius, straipsnio pavadinimą reiktų traktuoti kaip provokaciją, kurią aiškiau išreikštų pabaigoje parašytas klaustukas: „Europa – miręs politinis projektas?“. Autorius kvestionuoja ES nusistatytų vertybių nesilaikymą, solidarumo stoką ir parodo dėl to kylančias įtampas. Ne bendros Europos idėja bloga, o tai, kad joje mažėja demokratijos ir nevykdoma kontrolė „iš apačios“. Kad konkurencija dėl kapitalo pritraukimo tampa svarbesnė už piliečių gerovę: „Dabartinė dominuojančių socialinių galių veikiama Europos Sąjunga galbūt ir sukūrė kažkiek institucinės harmonijos bei įtvirtino kai kurias esmines teises, kas nėra nereikšminga, tačiau, priešingai savo nusistatytiems tikslams, ji nesukūrė bendros nacionalinių ekonomikų evoliucijos, erdvės gerovei dalintis. Kai kurios šalys yra dominuojančios, kitos – dominuojamos. Galbūt Europos žmonės ir nėra priešiškai nusiteikę, tačiau tautų priešiškumas auga.“ Balibaro kritika pirmiausiai nukreipta į nelygybės augimą, nesantaiką kurstantį nacionalizmą ir neoliberalizmo dogmas. Svarbiausias straipsnio keliamas klausimas yra: „Koks turėtų ir galėtų būti demokratiškai paruoštas politinis atsakas į krizę europiniu mastu?“

Kodėl apie tai verta diskutuoti kultūros savaitraštyje? Todėl, kad krizė kultūrą užspeitė į kampą. Neliko jokios kitos meno vertės, tik ekonominė, kultūrą bandoma pateisinti arba išbrokuoti remiantis pelno logika ir nacionaliniais sentimentais. Nors krizė kaip tik ir parodė, kad išsvajotoji „laisvoji rinka“ nėra joks dievas, savaime išsprendžiantis visas problemas, ir toliau kultūros projektų rengimas grindžiamas „viešaisiais pirkimais“, universitetinis lavinimasis turi nešti naudą, o menininkai tarnauti verslui arba patys tapti verslininkais. Apie tai „Laisvojoje tribūnoje“ rašė Linas Eriksonas straipsnyje „Valstybinio kapitalizmo keliu“. Žinoma, egzistuoja ir pelną generuojančios kultūros modelis (paprastai tai siejama su masine pramogine kultūra), tačiau jis jokiu būdu negali būti vienintelis ir privalomas visiems. Grįžtant prie Balibaro straipsnio, verta pacituoti dar vieną interneto komentatoriaus mintį: „Mažai kas ir dabar mini, kad ES – tai ne vartojimo instinktų tenkinimo visuomenės eldorado utopija (kaip dauguma į rytus nuo Berlyno ligi šiol įsitikinę), o pasirinktasis savarankiškas Europos kelias, kuriam alternatyvos nėra.“

Mes esame europiečiai, ir todėl tai, apie ką rašo Étienne’as Balibaras, negali mūsų neliesti. Straipsnyje išsakytos mintys pratęsia 2004 m. išleistos knygos „Mes, Europos žmonės? Transnacionalinės pilietybės refleksijos“ svarstymus. Joje Balibaras rašo, kad Europai kelia pavojų milžiniška atskirtis tarp ES piliečių ir kitų – emigrantų, užsieniečių, etninių mažumų, kurie įtraukti į ekonomiką, bet išstumti iš politikos, teisių. Prancūzų marksistas teigia, kad Europa turi tapti demokratiškesnė ir svarstyti, be kitų, ir sienų klausimą, kuris išlieka „nedemokratinė demokratijos sąlyga“, antraip ji praras sugebėjimą spręsti socialinius konfliktus. Kraštutinių dešiniųjų atėjimas į politiką, romų išvarymas iš Prancūzijos, sustiprėjęs nerimas dėl kultūrinio ir religinio identiteto rodo, kad problemų ignoravimas jų nepanaikina, o tik silpnina Europos projektą. Tas pats galioja ir svarstant apie nūdienę Lietuvos situaciją – užsidarymas savame kiaute ir nuolankus diržų veržimasis tik įtvirtina stambiojo kapitalo viešpatavimą bei tolesnį kultūros skurdinimą.

 

Iliustracijos: Dan Perjovshi (Rumunija). Iš ciklo „Krizė“. Piešiniai ant sienos parodoje „Ant prekystalio“ Muczarnok muziejuje, Budapešte. 2010

Komentarai

cholera > TomateoK, 2010-09-24 01:04

butent gerybiu is europos sajungos gauta, net neformaliai, net per daug. beda, tame, kad dauguma, taip vadinamos, mases nesuvokia demokratines respublikos gyvavimo principu, pagal kuriuos valdziai keliami reikalavimai, kai si per daug ininka piknaudziauti kreiva istatymu leidyba. musu salyje per 20 metu, buvusiu tarybiniu kadru, paradoksaliai vel prileistu i valdzia deka, panaikinta reali institucine biudzeto kontrole, leidusi valstybines imones, universitetus ir visas kitas istaigas paversti privaciais uabais. nuo to ir isisuko visa idejiskai demoralizuojanti grandine, kai tarybines praktikos principais besivadovaujantiems kadrams leista savavaliskai rupintis privilegijomis ir atlyginimu nusistatymais. be to, savo ruoztu, kompleksiskai korumpavosi teisetvarka ir teisesauga, turinti is esmes palaikyti demokratinio progreso eiga. ka bekalbeti apie smulkesniu savo sultyse suvirusiu, kulturiniu ir nebutinai, istaigeliu, pvz.:smc, sistemas.
tad, kaltinant tautini identiteta atsilikimu, ypac, kulturininkams, vertetu prisiminti, kad ir brazausko aferu pavyzdi- nuosekliai tiek istoriniu, tiek patriotiniu motyvu persama monarchines santvarkos rekonstrukcija, ypac maziau issilavinusius zmones, tik dar labiau atitolino nuo siuolaikisko konstitucinio valstybingumo ir pilietiskumo suvokimo.

T.K. - pataisymas, 2010-09-23 12:12

... išskirtines teises į visas Vakarų civilizacijos GĖRYBES ...

paskutinis žodis, 2010-09-23 11:10

tautas.

Tomateo K., 2010-09-23 11:09

Ačiū gerbiamai Laimai už prancūzų marksisto veterano Etienne’o Balibaro straipsnio pateikimą ir savąjį jo komentarą, nes būtent toks problemos pateikimo būdas – provokuojanti tezė ir konstruktyvi antitezė – išties labai efektyvi, norint problemą pateikti aštriu kampu. O problemų ES išties yra nemažų. Pirmoji, manyčiau, yra kultūros eliminavimas iš eurointegracinių procesų, lyg tai paliekant teisę kiekvienai atskirai kultūrai apsispręsti savarankiškai. Skamba gražiai, bet realybė rodo, kad kultūra postsovietinėse ES šalyse ir tapo tuo kūdikiu, kuris be gailesčio buvo išpiltas drauge su drumstu sovietinės praeities vandeniu. Tuo pačiu tapo ignoruojamos ir kertinės europietiškojo humanizmo vertybės. Ir su ta praeitimi ne viskas taip aišku ir paprasta. Buvo aiškiai neįvertinta postsovietinių ES šalių tautų masinio psichologinio vidinio pasipriešinimo iš išorės peršamoms įtakoms ir ideologijoms patirtis ir refleksai. Šie refleksai, kurių dėka, nepaisant totalinio ideologinio spaudimo ir kolaboravimo reiškinių, išliko tų šalių nacionaliniai identitetai, yra labai stiprūs, giliai įsišakniję, ir gyvi lig šiol. Todėl ir eurointegracinės idėjos ir jų įgyvendinimo receptai, kurie taipogi ateina iš išorės, netrukus sulaukė minėtų atmetimo instinktų reakcijos - iškart, kai paaiškėjo, kad jie neatneš visuotinio gerbūvio rojaus netrukus nuo jų pradžios. Taip pat mažai įvertintas tas masinės psichologijos aspektas, kad postsovietinėse eurobendrijos tautose lig šiol gajus vidinis įsitikinimas, kad šios tautos nuo šiol turi lyg tai ir išskirtines teises į visas Vakarų civilizacijos vertybes (pirmiausia materialias, be abejo, socialines, na ir galiausiai kultūrines), nuo kurių dėl savo totalitarinės praeities buvo atskirtos. Vieningos Europos architektai ir statytojai regis neėmė domėn ir šio aspekto, kuris rezultate pagimdė tą nežabotos laisvosios rinkos procesų orgiją, kuri, kaip infekcija, užkrėtė ir kitas, moraliai ir ekonomiškai mažiau atsparias Europos ta

Liutauras, 2010-09-23 10:21

Taikliai pastebeta. Bet kokios butu alternatyvos? Kulturos srityje pirmiausia reiktu apsivalyti nuo laisvarinkisko mentaliteto ir pragmatines logikos. Zizekas gerai pasake apie versla aptarnaujancius universitetus - del tokio poziurio gabus studentai palieka, pvz., giliu filosofiniu tradiciju Vokietija ir skrenda studijuoti filosofijos i JAV. Lietuvoje bus / yra tas pats.

Komentuoti

Vardas:
Komentaras:
Maksimalus leistinas simbolių skaičius - 2000.
Jūs parašėte: 0