Teatro ir gyvenimo properšos

Helmutas Šabasevičius
Dmitrijus Matvejevas labiausiai žinomas kaip teatro fotografas, kurio darbai tapo daugelio spektaklių liudininkais, prikeliančiais juos netgi tada, kai tikrasis jų egzistencijos laikas seniai pasibaigęs.

Tapusios kritikų ir mokslininkų tyrimų medžiaga, atgaivinančios tiesioginių kontaktų su menine spektaklio realybe prisiminimus, Matvejevo nuotraukos pranoksta dokumentinio požiūrio į teatrą sampratą ir yra kur kas daugiau – teatrą suprantančio ir mėgstančio menininko komentaras, subjektyvus žvilgsnis į teatro fenomeną.

 

Vilniaus „Prospekto“ galerijoje Matvejevas pristatė parodą „(Už)kulisiai“, kurios sandaroje teatrinis dėmuo taip pat lemiamas. Keliasdešimt nespalvotų nuotraukų atspindi akimirkas iki arba po teatrinio meno gimimo – Matvejevas jose atstoja ir žiūrovą, ir fotografą – stebintį, fiksuojantį, vertinantį, besižavintį ir šmaikštaujantį. Gana platus parodos objektų chronologinis laukas leidžia stebėti ir Matvejevo požiūrio į savąją temą metamorfozes, kurios nėra susijusios su kokia nors linijine raida. Tai, kas jį domino prieš keliolika metų, savaip kartojasi ir naujausiose fotografijose. Fotografijų cikle „Aktorės prieš išeinant į sceną“ tie požiūrio skirtumai akivaizdžiausi – vienur tai ramus, sutelktas laukimas, kitur – dinamiškas paskutinis štrichas prieš patenkant į iš visų pusių apžvelgiamą viešą erdvę.

 

Kaip ir daugumos fotografijų, Matvejevo „Užkulisių portretų“ nėra ko aprašinėti – visų pirma tai teatro erdvėje besisukantys žmonės, o tik paskiau – gerai žinomi, atpažįstami aktoriai. Įdomu palyginti jų įvaizdžius, kuriamus viename ar kitame spektaklyje ir toje ribinėje erdvėje, kur vyksta paruošiamieji žmogaus-aktoriaus-personažo transformacijų ir metamorfozių etapai. Šiose fotografijose nėra filosofavimo, teatro ir gyvenimo santykių apibendrinimo pretenzijų – kaip ir kasdien, kartais dėmesį atkreipi į artimame plane esantį veidą, išraišką, o kartais – atokiau išnyrančią blunkančią detalę. Tai būsenų ir požiūrių įvairovė: kartais fotografas ir žiūrovas prisileidžiamas arčiau, kartais – atvirai pozuojama, inscenizuojant būsenas, dalyvaujant tam tikrame spektaklyje iki spektaklio.

 

Matvejevas žinomas ne tik kaip teatro fotografas – jis yra sukūręs peizažų, portretų, o kai kuriais kūriniais artėja arba patenka į šiuolaikinio meno erdves. Prieš keliolika metų, ruošiant Lietuvos ekspoziciją Tarptautinėje scenografijos ir teatro architektūros kvadrienalėje Prahoje, jis įgyvendino Žilvino Kempino idėją – sukūrė kelis šimtus Oskaro Koršunovo spektaklio „P.S. byla O.K.“ fotografijų, išskaidęs teatrinį vyksmą fragmentais, užfiksuotais kas dvi minutes – tai buvo fonas scenografijos objektui, o drauge – fotografo priemonėmis įamžinto sceninio veiksmo kaleidoskopas. Realaus objekto bei vaizdo santykis naudojamas ir trečiojoje parodos „(Už)kulisiai“ dalyje – cikle „Kaimynai“. Čia žiūrovai įsileidžiami į kasdienybės spektaklio užkulisius – virtuvę, į kurią patenkant būtina nusivalyti kojas. Fotografo kaimynai – kaip ir aktoriai: vieni atviresni, drąsesni, kiti – kiek sutrikę, tarytum abejojantys privataus pasaulio, kasdienės egzistencijos paviešinimu.

 

Praėjusį teatro sezoną  Dmitrijaus Matvejevo vardas buvo įrašytas ir aktorės Birutės Mar monospektaklio „Unė“ afišoje – jis yra šio šmaikštaus ir poetiško reginio dailininkas, padėjęs įkūnyti pačios Unės Babickaitės tekstuose sukurtą savo mitą. Rafinuoti į praeitį atsigręžę vaizdai skleidžia nostalgišką nespalvotą prisiminimų ūką. Jo fone Dmitrijaus Matvejevo „(Už)kulisiai“ blykčioja kaip nepagražintos tikrovės properšos – būtina šiuolaikinio teatrinio pasaulio dalis.

 

Paroda veikia iki balandžio 28 d.

„Prospekto“ galerija (Gedimino pr. 43)

Dirba antradienį–penktadienį  12–18 val., šeštadienį 12–16 val.


© "7 meno dienos". Visos teisės saugomos.