Įvykiai: Skaityti visus Rašyti
TEATRAS

Šalia lėlių, fantazijos ir absurdo


Apie Klaipėdos lėlininkų premjerą „Šalia“


Vilmantas Juškėnas

Share |
Rūta Bunikytė (Moteris) ir Simas Venckus (Vyras). Nuotrauka iš Klaipėdos lėlių teatro archyvo
Pagal poeto, dramaturgo Mindaugo Valiuko pjesę-apsakymą „Šalia, arba Fuga nr. 486“ Klaipėdos lėlių teatras pastatė spektaklį, skirtą suaugusiųjų publikai.

„Šalia“, po „Juobos“ (2008 m.) pagal Alfredo Jarry pjesę, – antras pajūrio lėlininkų kūrinys ne vaikams, režisuotas vienos įdomiausių jaunosios kartos lėlininkių Gintarės Radvilavičiūtės. Ir nors šiuos Klaipėdos lėlių teatro meno vadovės kūrinius suaugusiesiems skiria ne toks jau ir mažas laiko tarpas, tai, matyt, tik į naudą: gerą vyną reikia brandinti ilgiau. 

 

Naujoji premjera žiūrovams siūlo rafinuotų plastinių sprendimų reginį, grįstą absurdo teatro poetikos ir grotesko žanro principais. Tai – fantastinių vaizdų ir žaismingos vaidybos kupinas valandos trukmės kūrinys, ironiškai, kiek parodijuojančiai atskleidžiantis vyrų ir moterų santykių problemas: tarpusavio supratimo nebuvimą, žmogiškų santykių baimę, lyčių bendravimo ir įvaizdžio klišes bei stereotipus. Jaunieji pajūrio lėlininkai siūlo nerti į juodo humoro nestokojančią sceninę haliucinaciją.

 

Scenoje – balto putplasčio stalas su atlošta plokšte ir baltais kombinezonais vilkintys aktoriai, atliekantys Pasakotojų – Vyro (Simas Venckus) ir Moters (Rūta Bunikytė) – vaidmenis. Interaktyvus Vyro prisistatymas, įžūlus žvilgsnis ir laisva kūno laikysena demonstruoja kiek neformalų santykį su publika, palengva mažinantį išankstinį įtarumą ir distanciją. „Šį vakarą vartosime necenzūrinius žodžius, kvailiosime ir naudosime atsiribojimo efektą, išrastą dar antikos laikais“, – trumpai ir ironiškai būsimo spektaklio ypatybes išdėsto Vyras. O Moteris slankioja aplinkui ir nedviprasmiškai audrina partnerį, skubantį čia pat pademonstruoti „brechtišką atsiribojimo“ metodą. Seksualinių poteksčių kupinas Pasakotojų tarpusavio ryšys – spektaklis spektaklyje, leidžiantis kūrėjams šiek tiek prablaivinti (o gal įkaitinti?) žiūrovą.

 

Pasakojamos istorijos intriga surezgama žaibiškai: dingo Pono Q. žmona ir ją reikia surasti. Tačiau tai – ne detektyvo pradžia. Tai tik absurdiškas pretekstas fantasmagoriškų, košmarą primenančių įvykių kaleidoskopui. Tam puikiai tinka G. Radvilavičiūtės sukurtos vielinės lėlės – įvairių formų bei dydžių žmonių ir objektų figūros, kurių plastinės galimybės iš pažiūros kelia skepsį: baltame putplasčio fone vieliniai objektai atrodo statiški, neimlūs įvairesniems judesiams. Ir nors aktoriams režisierė ir dailininkė skyrė išties sudėtingą užduotį, atlikėjų manipuliacija objektais įtraukia. Kiekvienas judesys – tiksliai apskaičiuotas, lėlių įvedimo į putplasčio erdvę ritmas kintantis: vienos lėlės staigiai smeigiamos į stalą arba plokštę, kitos – deformuojamos lankstant arba preciziškai animuojamos. Sapnišką atmosferą sustiprina ir naują dimensiją kuria šešėliai, krintantys nuo vielų ant putplasčio plokštės. Įvairūs objektai tolygiai sudėliojami į grafiškas kompozicijas, užpildančias baltą putplasčio foną, ir čia triumfuoja ne tik dailininkės fantazija, bet ir režisūrinė Radvilavičiūtės išmonė – vizualinis spektaklyje pasakojamos Pono Q. istorijos audinys nejučia gimsta vaizduotėje ir taip žiūrovui leidžiama tapti bendraautoriumi.

 

Ponas Q. – neapibrėžto amžiaus ir statuso veikėjas – žiūrėdamas TV netikėtai neria per skylę grindyse pas kaimynus ieškoti savo žmonos. Kokio tikslo vedamas tą daro – neaišku, o ir nebūtina išsiaiškinti. Tokia neadekvati veikėjų veiksmų logika – žiupsnelis absurdo teatro taisyklių. Pastarųjų kupini ir personažų, kurių vyriškas ir moteriškas partijas pasikeisdami vaidina abu aktoriai, tekstai bei įvaizdžiai. Spektaklio, kaip ir pjesės, kompozicija dėliojama koliažo principu, netikėtai persikeliant iš vienos erdvės į kitą, įvedant naujus, epizodinius personažus. O šie – vienas už kitą groteskiškesni, stebinantys poelgiais ir mintimis, kuriuose naivumas dera su žiaurumu, moralė su vulgarumu, o bukumas su netikėta sėkme. Kaimynai, verdantys iš kirmėlių paštetą, klasikinę literatūrą skaitantis ir necenzūriniais žodžiais tėvą plūstantis Sūnus, bebaimės Kekšės ir jas medžiojantis Maniakas, moralus skaitanti ir tuo pačiu metu vulgariomis pastabomis apie moteris besisvaidanti Bobutė ir kiti Pono Q. sutikti veikėjai – šiurpaus ir komiškai negailestingo pasaulio, kuriame neegzistuoja joks nuoširdus žmonių bendravimas, grimasos. Nė vienas jų negali, o ir nenori padėti žmonos ieškančiam vyrui. Vienintelė kumelė Vanda, hipodromo lošimuose išnaudojamas senas žirgas, tampa savotiška paguoda, žmogiškos šilumos viltį suteikiančiu miražu. Ir neatsitiktinai: žirgo vardas, lemiantis paieškų iškankinto vyro simpatiją ir komiškai atgrasų jo meilinimąsi gyvuliui, toks pat kaip ir Pono Q. žmonos.

 

Pono Q. istorijos finalas – vienas efektingiausių spektaklio momentų. Vandos pabučiuotas Ponas Q. nubloškiamas į abstrakčią erdvę (pjesėje personažas atsibunda savo namuose, o spektaklyje veiksmo vieta nėra aiški), kur sutinka mįslingą būtybę (pjesėje – Pasiuntinys / Mirtis, o spektaklyje R. Bunikytės kuriamas personažas kelia aliuzijas į Pono Q. žmoną, galbūt – paties vyro tamsiąją asmenybės pusę). Jųdviejų akistata vaizduojama pasitelkus šešėlių teatrą – scenos šonuose apšviesti aktoriai ant putplasčio plokštės projektuoja savo šešėlius. Žiūrovui demonstruojamos groteskiškos personažų pavidalų transformacijos ir šiurpūs veiksmai (šešėliai ryja peilius, nuo galvos raunasi ir žiaumoja plaukus). Šioje scenoje atskleidžiama Pono Q. beprotybė – aiškėja, kad žmonos ieškantis vyras galbūt pats ją ir nužudė. Kulminacinė fantasmagorija greitai nutraukiama ir efektingą vaizdų orgiją keičia Pasakotojų sumišimas. Atvira, subjektyvią interpretaciją siūlanti pabaiga? Deja, ne. Regis, šioje vietoje sutrinka patys spektaklio kūrėjai, neapsisprendę, kaip traktuoti Pono Q. istoriją. Veiksmo logikos svertų sugrąžinimas aktoriams įžemina situaciją – regėta haliucinacija virsta Pasakotojų žaidimo teatru finalu. R. Bunikytės Moters slėpynės už kulisų („moterims juk norisi kartais dingti“ ) ir deklaratyvus S. Venckaus Vyro sutrikimas – nereikalinga psichologizacija, spektaklio finalą paverčianti perdėm racionaliu ir šablonišku.

 

Atskirų pastabų nusipelno spektaklio muzika. Kompozitorė Aušra Vaštakaitė pasitelkia ir minimal techno žanrui artimus elementus. Elektroniniai sąskambiai savitai išryškina vielų ir putplasčio objektų santykį, pabrėžiami aktorių manipuliacijos niuansai, o šiuolaikinės muzikos ritmai leidžia aktoriams laužyti pasakojimo iliuziją ir kampuotais, klubine estetika dvelkiančiais šokio judesiais panirti į savotišką transą.

 

Po spektaklio lieka kiek prieštaringas įspūdis. Negalima neįvertinti dailininkės fantazijos, iš paprasčiausių medžiagų, šviesų ir šešėlių konstruojančios įspūdingą ir originalų reginį. Sunku nepagirti laisve pulsuojančios aktorinės ekspresijos ir atlikėjų pastangų išlaikyti ironišką bei žaismingą santykį su personažais. Visa tai kartu su A. Vaštakaitės muzika epizodiškai vis panardina į absurdu ir ironija persmelktą teatrinį vyksmą, garantuotai pritrauksiantį į lėlių teatrą jauną, kultūrinių įspūdžių ieškantį žiūrovą. Tačiau taip ir lieka neaiški Pasakotojų santykių dramaturgija (ką jiems reiškia Pono Q. žmonos paieškos?), o pjesės autoriaus ir režisierės pasirinktas finalas nemotyvuotas ir net kiek banalus.


„7 meno dienos“ Nr.4 (972), 2012-01-27

Versija spausdinimui

Komentarai

vNcoyNcS, 2013-06-10 13:07

My rule is that I can only go to Penny Ice Creamery with out of town guests otsrhwiee I'd wreck their store front .. with my face soooo good . apricot cayenne will always have my heart and my waist line if i were to loose my self in it's seduction . jerk ice cream.

Rena, 2012-07-17 03:17

nieko nebutu saaizdlu nei suzinot apie zmonos neistikimybe.tada butu galima isbandyt savo intelekta rafinuotam (suprask,neisaiskinamam) to zhasino likvidavimui,o vaikams isaiskint su visais irodymais,kad ju motina kurva.cia jai butu dar didesne bausme,nes vaikai jei teisingai aukleti motina pasmerktu.zinoma,tas galioja tik tuo atveju,jei vyrui zmona tikrai rupejo.jei nerupejo,jis nesiteps ranku ir nesirys tokiam teisingumo vykdymui.tai naturalus visuomenes procesai.nieko nera blogiau,nei but apgaudinejamam uz akiu.todel doveriaj,no proveriaj.su siuolaikinem galimybem tam nereikia nei daug laiko,nei pastangu,nei pinigu.tad tikri vyrai,nesileiskit dulkinami ir nebukit skystakiaushiai.geriausiai zmonai isaiskint politika visa pries vestuves,paaiskint kas ir kaip bus kokiu atveju.nori eit na levo-prasom,zmogus yra laisvas,zmones susitinka ir issiskiria,tik buk maloni pries tai pranesk.jei nepranesi-zhasinas anksciau ar veliau bus likviduotas,o tavo vaikai ziuredami i tave matys kurva.cia yra teisingumas.gerbiu tuos vyrus,kurie taip masto.

mačiau, 2012-03-04 19:13

nemotyvuotas ir net kiek banalus ne tik finalas, o visas spektaklis.

Komentuoti

Vardas:
Komentaras:
Maksimalus leistinas simbolių skaičius - 2000.
Jūs parašėte: 0
Susiję numerio straipsniai




Kiti susiję straipsniai




Straipsnio raktažodžiai

Tapkite mūsų rėmėjais:

Festivaliai ir didžiosios šventės
Ieškoti