ISCM pasaulio naujosios muzikos dienos 2010

Vytautas Germanavičius
2010 metais ISCM pasaulio naujosios muzikos dienų festivalis pirmą kartą per 88 šios organizacijos gyvavimo metus persikėlė į pietų pusrutulį – Sidnėjų.

Tai didžiausias Australijos daugiakultūris miestas, jame 4,5 milijono gyventojų. ISCM pasaulio naujosios muzikos dienų festivalis vyko balandžio 30 – //spalio 5 dienomis ir buvo pats didžiausias šiuolaikinės muzikos festivalis, vykęs Australijos žemyne.

 

Nuo ISCM organizacijos įkūrimo 1922-aisiais, ISCM festivalių programose dominavo daugybės įvairių stilių ir estetikų kompozitorių muzika, kuri vėliau tapdavo įprastu festivalio repertuaru, kaip antai Albano Bergo Koncertas smuikui, Mauriceo Ravelio Koncertas fortepijonui kairei rankai. Australų kompozitorių kūriniai pirmą kartą debiutavo 1938 metais ISCM festivalyje Londone: tada kompozitorės Peggy Glanville Hicks Choralinė siuita buvo atlikta viename koncerte kartu su Benjamino Britteno variacijomis Franko Bridgeo tema ir Belos Bartoko Sonata dviem fortepijonams, perkusijai ir čelestai.

 

Šio festivalio atrankos konkursui buvo gauta per 700 kūrinių iš 52 pasaulio šalių, iš jų atrinkti 82 kompozitorių kūriniai. Tai atspindi platų stilistinį, žanrinį spektrą nuo tradiciškai kamerinių ansamblių, chorų iki multimedijos ir garso instaliacijų iš Australijos, Ramiojo vandenyno ir Azijos šalių, Rytų ir Vakarų Europos, Šiaurės ir Lotynų Amerikos iki Pietų Afrikos kompozitorių muzikos. Šalia daugybės australų ansamblių, chorų ir solistų, beje, simfoninio orkestro nebuvo, festivalyje dalyvavo tik du užsienio kolektyvai – „Spectra ensemble“ iš Belgijos ir „NATRIO“ iš Naujosios Zelandijos.

 

24 valandas per parą veikiantis festivalio radijas supažindino klausytojus su naujausia šiuolaikine muzika – tai „ABC Classic FM“ projektas. Daugelis koncertų buvo tiesiogiai transliuojami, vyko gyvi interviu su kompozitoriais, dirigentais ir festivalio organizatoriais, ne tik iš Eugeneo Goosenso salės Australijos transliuotojų korporacijos „Ultima“ centre, bet ir kitų vietų. Daug dėmesio skirta radiofoninių kūrinių kategorijai skirtoms radijo transliacijoms, pristatyta 14 kompozitorių darbų iš Australijos, Naujosios Zelandijos, Japonijos, Kanados, Honkongo, Turkijos ir Portugalijos. Tai kūriniai, išimtinai sukurti radijo studijose, imituojantys musique concrete, radijo pjesių, filmų garso dizaino, garso ir poetinio teksto, šiuolaikinio muzikos teatro komponavimo technikas. Specialiai šiam festivaliui buvo sukurta skaitmeninė radijo stotis „ABC_ISCMNewMusic“. Skaitmeninis radijas yra gana naujas reiškinys Australijoje, pasirodęs 2009 metais, bet jau labai populiarus, todėl buvo įkurta daug naujų skaitmeninių radijo stočių, kad užpildytų šią vis dar tuščią radijo erdvę, turinčią daug daugiau galimybių. Šis radijas buvo girdimas ne tik Australijos teritorijoje, bet ir kitose pasaulio šalyse (http://www.abc.net.au/classic/iscm2010/). Taigi festivalio lankytojai galėjo būti dviejose vietose vienu metu, klausytis koncerto, į kurį neturėjo galimybės nueiti, arba klausytis patikusio, bet jau įvykusio koncerto.

 

Festivalio tema „Living music“ – gyvi kompozitoriai, gyvi atlikėjai, gyva muzika, – pristatė 24 koncertus, garso instaliacijas, radiofoninius darbus miesto centre ir vakarų Sidnėjuje – „Blacktown“ ir „Campbelltown“ menų centruose, Sidnėjaus konservatorijoje, Australijos muzikos centre, Joanos Sutherland atlikėjų menų centre, „Riverside“ teatre, Šv. Finbaro katalikų bažnyčioje. Pastarojoje Sidnėjaus kamerinis choras atliko ir lietuvių kompozitoriaus Vaclovo Augustino kūrinį chorui „Lux Aeterna“. Gaila, kad šis koncertas įvyko jau po ISCM asamblėjos ir oficialių atsisveikinimo kalbų, nes daugelis delegatų ir svečių jau buvo išvykę.

 

Kiekvienais metais ISCM festivalio organizatoriai išrenka vieną festivalio ansamblį – šį kartą „Ensemble in Residence“ buvo australų ansamblis „Offspring“, gyvuojantis jau 15 metų. Jis paruošė net tris skirtingas šiuolaikinės muzikos programas – akustinę, elektroakustinę ir jaunųjų kompozitorių. Šis ansamblis gerai žinomas ne tik Australijoje, jis aktyviai propaguoja australų šiuolaikinių kompozitorių muziką savo šalyje ir už jos ribų.

 

Turbūt daugiausia susidomėjimo pritraukusi instaliacija „Piano Burning“ („Pianino sudeginimas“) festivalio dalyviams ir svečiams kėlė daug klausimų: vieni piktinosi, kitiems tai buvo puikus vakaro performansas. Šios instaliacijos autorė kompozitorė avangardistė Annea Lockwood yra gimusi Naujoje Zelandijoje, dabar gyvena JAV. Tai buvo dalis jos projekto „Piano Transplants“ – kai neveikiantys pianinai deginami, skandinami, statomi pliaže ar sodinami angliškame sode. Projektą autorė pradėjo dar prieš 40 metų, ta pačia instaliacija, tuomet sukėlusia labai stiprius žiūrovų potyrius, jų neišvengė ir dabar. Šįkart pianinas buvo pastatytas ant naujai supilto smėlio kalvos priešais „Campbelltown“ menų centrą, kuriame netrukus turėjo prasidėti koncertas, ir papuoštas įvairių spalvų balionais. Netoliese budėjo gaisrininkų ekipažas – saugojo dalyvių ramybę ir sveikatą. Prasidėjus nesibaigiančiai fotosesijai, dvi merginos prinešė deglą ir akcija prasidėjo. Sprogus balionams visi tikėjosi, kad pradės trūkinėti instrumento stygos ir galima bus išgirsti bent vieną muzikinį garsą, tačiau taip neįvyko. Teko eiti į koncertą, o jam pasibaigus iš pianino buvo likusi tik rusenančių žarijų krūva.

 

Kitas įdomus renginys vyko ABC centre „Ultima“, Eugeneo Goosenso salėje. Fortepijoninės muzikos projektas „Momentary Pleasures“ („Trumpi malonumai“) sudarytas iš trumpų, miniatiūrinių 22 pjesių fortepijonui solo, kurias atliko Sidnėjaus konservatorijos fortepijono katedros studentai. Įsiminė danų kompozitorės Evos Rotenberg kūrinys „A Perfect Pitch“ („Tobulas garsas“), kuriame buvo panaudoti stalo teniso kamuoliukai „tobulam garsui“ išgauti. Pianistas mėto kamuoliukus ant fortepijono stygų, išgaudamas tam tikrą trumpai skambantį garsą, bet negali jo kontroliuoti, garsas gali atsirasti ar pasikeisti. „Tai ir puikus pratimas pasitikrinti savo klausos galimybes“, – teigia kompozitorė. Tuo tarpu publika gali trumpam pasinerti į kaskart vis naują šios pjesės garsų pasaulį.

 

Pučiamųjų orkestrų tradicijos Australijoje senos, todėl nenustebino puikiai grojantis Sidnėjaus konservatorijos studentų bigbendas, diriguojamas jo vadovo, džiazo veterano Billo Motzingo, gimusio ir mokslus baigusio JAV. Mūsų visų nuostabai, senyvo amžiaus dirigentui užtekdavo pakrutinti kelis rankos pirštus, ir orkestras grodavo pats, tarsi iš paleistos kompaktinės plokštelės. Koncerte buvo lengvai įveiktos sudėtingos Suomijos, Kroatijos, Vengrijos, Farerų salų ir Australijos kompozitorių partitūros.

 

Jei nors kiek esate susipažinę su australų poezija, be jokios abejonės, žinote Les Murray pavardę. Jis laikomas vienu žymiausių australų šiuolaikinių poetų, rašančių anglų kalba. Jo poezija yra išversta į dešimt pasaulio kalbų, todėl neatsitiktinai ją pamėgo ir daugelio šalių kompozitoriai. Vokalinis ansamblis „The Song Company“ paruošė stulbinančią koncertinę programą Les Murray parašytų eilėraščių tekstais, kartu pademonstravo gausiai susirinkusiai publikai neišsenkamas vokalo technines galimybes. Šio aukšto meninio lygio ansamblio repertuare yra įvairių šalių ir laikotarpių kompozitorių muzika nuo X amžiaus.

 

Tarp gausybės dalyvių įsiminė Sidnėjaus vaikų choras, trykštantis be galo stipria energetika ir atsiskleidęs puikia programa. Šis choras, gyvuojantis jau 21 metus, yra užsakęs per 70 kūrinių australų kompozitoriams, taip pat nuolat įtraukia į savo koncertines programas naujai parašytus kūrinius.

 

Kiekvienais metais yra skelbiamas ISCM/IAMIC jaunųjų kompozitorių konkurso iki 35 metų laureatas, kuriam skiriama piniginė premija (2010 metais – 2000 EUR) parašyti naujam kūriniui, kuris bus atliktas kitų metų festivalyje. Pagrindinis šios premijos rėmėjas šiais metais buvo Sidnėjaus universitetas ir Sidnėjaus konservatorija, švenčianti savo įkūrimo 100-metį. Konkurse varžėsi 43 jaunųjų kompozitorių darbai, kurie visi skambėjo festivalio koncertuose. Tarptautinė kompozitorių ir muzikologų komisija, atstovavusi trims pasaulio žemynams, šių metų laureate paskelbė prancūzų kilmės australų kompozitorę ir saksofonistę Katia Beaugeais, kuri pati atliko savo kūrinį sopraniniam saksofonui solo „Sound Box“.

 

ISCM festivaliai stengiasi atspindėti didelę pasaulio šiuolaikinės muzikos įvairovę, taip pat kiekvieną kartą supažindinti su festivalį organizuojančios šalies kompozitorių muzika. 2011 m. balandį ISCM pasaulio naujosios muzikos dienų festivalis vyks Zagrebe, Kroatijoje.


© "7 meno dienos". Visos teisės saugomos.