Chopino odisėja filharmonijoje

7MD informacija
Išryškindama Fryderyko Chopino gimimo 200-ąsias metines, vasario 20, 24 ir kovo 3 dienomis Lietuvos nacionalinė filharmonija rengia trijų vakarų ciklą, kurio koncertus simboliškai galima apibūdinti kaip „Senasis Chopinas“, „Naujasis Chopinas“ ir „Jaunystės Chopinas“.

Koncertų serijoje skambės garsinės Chopino fortepijono ikonos, mažiau girdėti autoriaus simfoniniai kūriniai ir naujosios kompozitoriaus muzikos metamorfozės džiazo stiliumi. Ciklo svečiai: prancūzų pianistas Philippe'as Giusiano, lietuvių pianistų fenomenas Petras ir Lukas Geniušai bei lenkų kamerinis orkestras „Aukso“ kartu su savo meno vadovu Mareku Moúium ir džiazo combo ansambliu.


„Tiek daug rašymo, kalbėjimo, skaitymo ir mąstymo apie Fryderyką Chopiną! Kiek daug retorikos ir poetizmų suklota jam po kojų! Egzistuoja nekritiškas, beveik religinis Chopino kultas ar nacionalinio herojaus statusas ir vis tiek atrodo, kad Chopinas iš tikrųjų nesuvoktas. Skęsdami jo gelmėje nedrįstame išsiveržti iš užburto antžmogiško rato, kuris gaubia tuos, prie kurių nuo seno esame įpratę ir kurie prieš mus iškyla tarsi kolosalios bronzinės epochos statulos.“ Taip apie Chopiną 1923 m. savo straipsnyje rašė Karolis Szymanowskis, kviesdamas iš naujo, iš tylos ir be prietarų atnaujinti Chopino idėją kultūrinėje sąmonėje ir atsikratyti paplitusio sentimentalizmo.


Vasario 20 d. į šeštadieninį orkestro muzikos koncertą Didžiojoje salėje sostinės publika kviečiama veikiau be prietarų, tarsi tabula rasa, kurioje iš naujo galėtų būti įrašyta Chopino muzika. Ją - „Lenkišką fantaziją“, „Andante spianato et Grand Polonaise brillante“ (retai atliekamos autoriaus kompozicijos fortepijonui ir orkestrui) bei Antrąjį fortepijono koncertą – atliks XII tarptautinio Chopino pianistų konkurso Varšuvoje sensacija Philippe'as Giusiano, Lietuvos nacionalinis simfoninis orkestras ir dirigentas Robertas Šervenikas.


Tuo tarpu į vasario 24 d. koncertą publikai siūloma sugrįžti su aktyvia Chopino muzikos atmintimi, visais įstrigusiais jo kūrybos stereotipais, kurie čia bus sąmoningai transformuojami ir pateikiami jiems neįprastame (netikėtame) muzikos kontekste. „Naujasis Chopinas tikrai nėra eilinis atvirukas kompozitoriui“, - taip savo projekto „2010: Chopino odisėja“ pristatymą pradeda Mateuszas Kołakowskis ir Piotras Steczekas. Šias Chopino metamorfozes rytietiškų pučiamųjų tembrų ir džiazo improvizacijos kryptimi įgyvendins Tichų miesto kamerinis orkestras „Aukso“, diriguojamas Mareko Mośiaus, bei džiazo combo ansamblis.


Galiausiai kovo 3 d. Filharmonijos Didžiojoje salėje Petras ir Lukas Geniušai ketina ne tiesiog šeimyniškai pamuzikuoti, o veikiau surengti fortepijono tour de force. Abu pianistai atliks Igorio Stravinskio baleto „Šventasis pavasaris“ transkripciją dviem fortepijonams, o jaunasis L. Geniušas paskambins 24 Chopino etiudus op. 10 ir op. 25, įkūnijusius ne tik techninę fortepijono meno revoliuciją, bet ir pakeitusius žanro statusą iš „emociškai bereikšmių“ pirštų pratimų į meną.




© "7 meno dienos". Visos teisės saugomos.