Tekstilė su tapyba

Kristina Stančienė
Tekstilė - tai taikomoji dekoratyvinė dailė, byloja tradicinis šios meno šakos apibrėžimas. Linos Zavadskės darbams, kaip ir daugeliui šiuolaikinių tekstilės kūrinių, jį tiesiogiai pritaikyti, žinoma, būtų sunku. Tačiau jei taikomoji funkcija šiuo atveju visai nediskutuotina, dekoratyvumo terminas Zavadskės kūriniams iš tiesų tinka.

Menininkės kūrybos parodoje „Susipynę“ ši svajinga stichišką augalų gyvenimą sugestijuojanti sąvoka tiesiogiai neatsispindi, nebent - spalvingoje ornamentikoje, raštų junginiuose. Užtat „moteriško“ meno tekstilės susipynimas su neva „vyriška“ meno sfera tapyba suteikia jai įdomumo, galbūt žada priešpriešą.


Tad kokie gi tie tekstilės ir tapybos „susipynimai“? Daugumoje Zavadskės kompozicijų užtapytame drobės fone iškyla karoliukais siuvinėti ornamentai, augalų pynės, nerti gėlių žiedai. Tai vis dėlto ne priešprieša ar konfrontacija, greičiau - simbiozė, taikus sambūvis. Zavadskės kūrinių tapybinis paviršius švelnus, perregimas, efemeriškas arba boluoja tarsi rūkas kokiame nors impresionistų paveiksle. Ornamentų margumyną menininkė jame dažnai komponuoja simetriškais, koncentriškais apskritimais tarsi mandalas, ritualinius ženklus. Kartais tai primena įmantrius rytietiškus raštus, lietuvių liaudies dirbinių papuošimus ar dabar itin populiarų prancūziško Provanso stiliaus dekorą. Kompozicijos žėri karoliukais, dekoratyviais gėlių, žiedų, pumpurų spurgeliais. Nertus, tekstilinius paviršiaus elementus Zavadskė mėgsta užtepti dažu ir taip kiek „sutapybinti“. Drauge su abstrakčiu, neutraliu kūrinio pagrindu šie dažnai kuria žaismingas, dekoratyvias scenas - tai panėši į žydinčią pievą, tai į impresionistinį vandens lelijų kilimą, tai į kiek ironišką ir savitikslį gražių raštų ir patrauklių spalvų derinį.


Aiškaus pranešimo, apibrėžtos koncepcijos šioje Zavadskės parodoje, ko gero, nerastume. Tačiau, atrodo, šiems darbams tai nėra esminė būtinybė, todėl nekyla pagunda juos dirbtinai tempti ant konceptualumo kurpalio. Čia atkreipi dėmesį į subtilias, trapias detales, lyriškus ir „pasakiškus“ paveikslus, kurie tarsi atsigręžia į archajišką moteriškumo sampratą, nepaliestą feminizmo ir lyčių lygybės idėjų. Tai moteris, palinkusi ties rankdarbiu, mikliomis rankomis kruopščiai, skrupulingai kurianti dailias puošmenas.


Ne veltui parodoje matytos lankytojos ne tiek stebėjo ekspozicijos visumą, kiek prisikišusios uoliai tyrinėjo kiekvieno kūrinio paviršių, spėliodamos, kaip jis padarytas. Tik kai kuriuose Zavadskės darbuose karoliukais siuvinėta forma vizualiai, semantiškai pažeidžia tapybišką paviršių (pavyzdžiui, kompozicijoje „Baimė“), ir iškyla akimirkos asociacija su Caravaggio „Tomu Netikinčiuoju“, arba itin dailios ir žėrinčios formos atrodo lyg kova su kiču ir masiniu skoniu jo paties ginklais.


Kai savo darbus pristato, pavyzdžiui, Nomeda Marčėnaitė ir Marius Jonutis, kritikai dažniausiai jų negiria, dekoratyvumas jų kūryboje interpretuojamas, gal kiek per griežtai, kaip komerciškumo, tuštoko puošnumo ir žaismingumo sinonimas. Tačiau apie Linos Zavadskės tekstilines-tapybines kompozicijas galima būtų kalbėti kitaip. Tiksliau, čia svarbi takoskyra tarp dekoratyvumo, kaip kūriniui būdingos išraiškos, ir jo paskirties, kuri yra tiesiog taikomoji, konkrečiai skirta interjero puošybai ar pan. Zavadskės kūriniai priskirtini labiau pirmajai kategorijai, nors neverta teigti, kad kybodami kur nors interjere jie neatliktų ir tos rimtam menui tarsi kiek nepatogios puošybinės funkcijos. Menininkės kompozicijų dekoratyvumas - mandagus, kultūringas. Formos čia dažnai įgauna švelnaus netaisyklingumo, žaismingumo, kartais - atsargios ironijos.


Ar romus, idiliškas menas priverčia krustelti kurią nors sielos kertelę, ar įžiebia naują mintį, ar nukelia į kokią netikėtą, paradoksalią situaciją, o gal verčia dvejoti, rinktis, trikdo? Mėginant į jį atsakyti pagal Zavadskės darbus akivaizdu, kad mąstymo iškrova čia įvyksta tik tada, kai menininkė nesusitelkia vien į tiesioginę grožio sąvoką. Tokių krustelėjimų pasiekiama tik švelniai pasišaipant iš blizgančių, nuodingų ir kokčių grožio standartų.



© "7 meno dienos". Visos teisės saugomos.