Japonų animacijos festivalis vėl Vilniuje

7MD informacija
Gruodžio 3-6 d. kino centre „Forum Cinemas Vingis“ ir gruodžio 7-9 d. kino teatre „Pasaka“ rengiamas japonų anime festivalis „Otaka“.

Pastarąjį dešimtmetį japonų animacija sparčiai populiarėja visame pasaulyje. Japonijos animacijos industrija yra antroji pasaulyje (po JAV), bet tik maža jos dalis buvo žinoma užsienyje. Padėtis pasikeitė pastarąjį dešimtmetį, kai atsirado internetas. Kitaip nei JAV, kur animacijos rinkoje dominuoja gigantai „Disney“ ar „Pixar“, Japonijoje anime kuria daug studijų. Viena vertus, mažesnėms studijoms sunkiau konkuruoti su galingomis korporacijomis tarptautinėje rinkoje, kita vertus, didžiulė konkurencija vietinėje rinkoje skatina didesnę animacijos žanrų ir temų įvairovę. Taip Japonijos anime kūrėjai turi unikalias galimybes - tarp komercijos ir kūrybinės laisvės bei eksperimentavimo. Anime apima platų temų ir meninės raiškos spektrą, kurio gali pavydėti net vaidybinių filmų kūrėjai. Būtent šį anime dinamiškumą bei įvairovę ir stengiasi perteikti „Otaka“. Jo programa žada filmų ir vaikams, ir ištikimiems anime gerbėjams bei tiems, kurie norėtų susipažinti su dar neatrastu animacijos žanru. Į programą įtraukti ir gilias tradicijas atspindintys, jau klasika tapę animacijos šedevrai, ir drąsios naujovių paieškos.


Klasikinei japonų animacijai šiemet atstovauja ankstyvieji „Studio Ghibli“ filmai - Hayao Miyazakio „Mano kaimynas Totoro“ („My neighbor Totoro“) ir „Dangaus pilis Laputa“ („Laputa: Castle in the Sky“) bei Isao Takahatos „Jonvabalių kapas“ („Grave of the Fireflies“). Miyazaki vardas gerai žinomas visame pasaulyje - jo kurti animaciniai filmai apdovanoti prestižiniais Berlyno, Venecijos bei kitų festivalių apdovanojimais. Takahata pasaulyje žinomas mažiau, jo filmuose gvildenamos temos rimtesnės, stilius - rūstesnis.


Jaunesnei Japonijos animatorių kartai festivalyje atstovaus režisieriai Mamoru Oshii, Rintaro ir Satoshi Kon. Pastarojo daugialypiškumą atskleidžia du, regis, visiškai priešingi darbai - „Tokijo krikštatėviai“ („Tokyo Godfathers“) ir „Paprika“. „Paprikoje“ puikiai atskleidžiama mėgstama Kon tema - subjektyvios realybės siurrealistiškumas, o „Tokijo krikštatėviuose“ režisierius pasakoja paprastą, nuoširdžią istoriją. Mokslinės fantastikos gerbėjams gerai žinomas M. Oshii naujausiame filme „Padangių klajokliai“ („The Sky Crawlers“), pernai rodytame Venecijos kino festivalio konkurse, lieka ištikimas žanro tradicijoms ir melancholiškam pasakojimo stiliui. Dar vienas populiarus šiuolaikinės anime kūrėjas Rintaro sukūrė klasikinio Fritzo Lango filmo „Metropolis“ animacinę versiją.


Japonų animacijai populiarėjant pasaulyje, atsiranda ir vis daugiau bendrų tarptautinių projektų. Vienas tokių - pirmas didesnis (nuo „Pingviniuko Lolo“ laikų) bendras japonų ir rusų projektas - animacinis veiksmo filmas „Pirmasis būrys: tiesos akimirka“ („First Squad: The Moment of Truth“). Geriausiai japonų animacijos dinamiškumą, įvairovę bei eksperimentavimo dvasią atsiskleis ambicingas „Studio 4oC“ dviejų dalių projektas „Genialus vakarėlis“, „Genialaus vakarėlio tęsinys“ („Genius Party“, „Genius Party Beyond“), kuriam savo trumpametražius filmus pateikė net 12 iškilių anime režisierių.


Festivalio metu vyks ne tik filmų peržiūros, bet ir kūrybinės dirbtuvės, padėsiančios prisiliesti prie japonų kultūros ir anime šaknų. Gruodžio 7 d. „Pasakos“ kino teatre bus galima susipažinti su origamio (japoniška popieriaus lankstymo technika) istorija bei lankstymo būdais ir pamatyti dar visai naują, bet jau nemažai apdovanojimų pelniusį dokumentinį filmą „Tarp lenkimų“ („Between the Folds“, rež. Vanessa Gould). Gruodžio 8 d. „Pasaka“ pakvies į mangos (tradicinių japoniškų komiksų, iš kurių kilo anime žanras) kūrybines dirbtuves. Jų dalyviai galės susipažinti su mangos istorija.


Daugiau informacijos: www.otaka.lt

 

„Otaka“ rengėjų inf.

 

*  *  * 

© "7 meno dienos". Visos teisės saugomos.