Uzedomo muzikos festivalyje

7MD informacija
Į šių metų Uzedomo (Vokietija) muzikos festivalį garbingomis kviestinio kompozitoriaus teisėmis buvo pakviestas gerai Vokietijoje žinomas Lietuvos kompozitorius, Lietuvos nacionalinės premijos laureatas Anatolijus Šenderovas.


2002 m. jam paskirta Europos kompozitoriaus premija „Europäischer Musik Sommer“ festivalyje Berlyne, 2004 m. jis pakviestas į Osnabriuko muzikos festivalį kviestinio kompozitoriaus teisėmis, o šiemet Uzedomo muzikos festivalyje skambėjo penki A. Šenderovo kūriniai, du iš jų nauji. Tai keturios kadencijos L. van Beethoveno Fortepijoniniam koncertui, op. 61a (Smuiko koncerto autorinė versija), „Fanfares from the past“ trimitui, smuikui ir violončelei, „David's Song“ violončelei ir styginių kvartetui, Styginių kvartetas Nr. 1 Dmitrijaus Šostakovičiaus atminimui, „Con amore“ violončelių ansambliui iš baleto „Dezdemona“. Pirmą kartą skambėjo ir P. Čaikovskio „Arioso“ violončelių ansambliui, kurį A. Šenderovas aranžavo 1000 violončelių orkestrui 2010 m. Tarptautinio violončelės kongreso Kobėje (Japonija) užsakymu.

 

Festivalio atidarymo koncertas įvyko milžiniškame specialiame komplekse Pėnemiundėje (Peenemünde), kur Antrojo pasaulinio karo metais vyko „Fau“ ir kitų balistinių raketų gamyba. Toje pačioje vietoje, kur raketos buvo surenkamos, pastatyta erdvi scena, kurioje grojo Baltijos filharmonijos jaunimo simfoninis orkestras, diriguojamas estų ir amerikiečių dirigento Kristjano Järvi, fortepijono partiją atliko švedų pianistas Peteris Jablonskis. Susirinkę garbingi svečiai (tarp jų - Prūsijos princas Georgas Friedrichas) ir daugiau nei 1200 klausytojų entuziastingai priėmė gana rizikingą A. Šenderovo „intervenciją“ į Beethoveno muziką. Ypač simboliškai suskambėjo 4-oji kadencija: ją kartu su orkestru ir solistu atliko ir pučiamųjų ansamblis, susodintas atskirai nuo orkestro ant specialaus paaukštinimo priešingoje pusėje (už žiūrovų), karo metu naudoto šios patalpos sargybos... Pasak šio koncerto, transliuoto per NDR radiją, komentatoriaus, „ten, kur ankščiau triumfavo Mirtis, šiandien triumfuoja Muzika“.

 

Kiti koncertai vyko mažame Vokietijos miestelyje Stolpe - pilyje, kuri yra entuziastų atstatoma ir tampa kultūriniu centru. Į festivalį buvo pakviestas Europoje jau žinomas styginių kvartetas „Art Vio“ (Ingrida Rupaitė, Kristijonas Venslovas, Tomas Petrikis ir Povilas Jacunskas), su kuriuo kompozitorių sieja graži kūrybinė draugystė, ir violončelininkas Davidas Geringas, kuris vedė meistriškumo kursus ir buvo vos ne visų koncertų dalyvis ir siela. Ypatingų aplodismentų sulaukęs „David's Song“ violončelei ir styginių kvartetui vokiečių kritikų buvo pavadintas „ypatingu muzikiniu skanėstu“.

 

Naują kūrinį „Fanfares from the past“ atliko Christianas Batzdorfas (trimitas), jo tėvas Wolfas-Dieteris Batzdorfas (smuikas) ir D. Geringas. Batzdorfai yra „Staatskapele“ - žymaus simfoninio orkestro, vadovaujamo Danieliaus Barenboimo, muzikantai. Nors kūrinį publika priėmė šiltai, A. Šenderovo manymu, dar liko pakankamai rezervo jo interpretacijai.

 

Styginių Kvartetas Nr. 1 D. Šostakovičiaus atminimui, sukurtas 1976 metais, visiškai neprarado savo aktualumo, buvo giliai ir virtuoziškai atliktas ir sulaukė didelės sėkmės. Vėliau Kvartetas buvo pakartotinai ir labai sėkmingai atliktas „Art Vio“ Rėbelio ir Krakow am See sinagogose.

 

D. Geringas, rugsėjo 26 d. Vilniuje sugrojęs C. Saint-Saenso Koncertą violončelei ir orkestrui Lietuvos nacionalinės filharmonijos sezono atidarymo koncerte, vėl grįžo į Uzedomo festivalį ir su meistriškumo kurso dalyvėmis iš Pietų Korėjos ir Japonijos atliko A. Šenderovo „Con amore“ - Adagio iš baleto „Dezdemona“ ir jau minėtą P. Čaikovskio „Arioso“ versiją violončelių ansambliui.

 

Uzedomo festivalio direktorius Thomas Hummelis, kalbėdamas apie šių metų festivalio lietuvišką akcentą, negailėjo pagyrimo žodžių ir iškėlė idėją apie 2011 metų festivalį, skirtą lietuviškai muzikai.

 

„7md“ inf.

 

*  *  *

© "7 meno dienos". Visos teisės saugomos.