Keli variantai

Jonas Ūbis
Šią savaitę televizijų siūlomų filmų pasirinkimas menkas. Yra keli variantai.

Pradėsiu nuo „a“: žiūrėti keliskart rodytus ir matytus, bet gerus filmus, pavyzdžiui, Jiri Menzelio „Vieversius ant siūlų“ (LTV2, 12 d. 19.54). Pagal Bohumilo Hrabalo tekstą sukurtas pasakojimas apie tai, kaip pokario metais komunistai „perauklėja“ inteligentus ir kitokius „priešiškus elementus“, buvo baigtas 1969 m., bet iki 1990-ųjų išgulėjo „ant lentynos“. Tačiau net praėjus kelioms dešimtims metų jis sugebėjo užkariauti Berlyno kino festivalio žiūrovus. Kita vertus, tai visai aktualus filmas, nes nesunku ir dabar pasijusti filmo herojumi. Filme „buvusieji“ tvarko metalo laužą metalo gamykloje. Jie skirtingi, bet turi vieną bendrą bruožą - yra individualistai. „Vieversiai ant siūlų“ (gal tiksliau būtų „Pririšti vieversiai“) kupini paradoksalių, groteskiškų situacijų.

 

Variantui „a“ priskirtina ir 1992 m. Stepheno Frearso („Karalienė“) stilizacija klasikinės Holivudo komedijos apie mažą žmogų ir paprastus stebuklus tema „Atsitiktinis didvyris“ (TV3, 11 d. 00.35). Pagrindiniai filmo herojai, kuriuos suvaidino Dustinas Hoffmanas ir Andy Garcia, taip pat yra nevykėliai, kuriems likimas pagaliau suteikia šansą ne tik išgarsėti.

 

Prisiminti verta ir Alejandro Amenabaro filmą „Jūros gelmėse“ (LTV, 11 d. 23.30). Jo pagrindas - autentiška Ramono Sampedro, kuris 30 metų kovojo už teisę numirti, istorija. Paralyžiuotas, nors ir supamas meilės, Ramonas troško nutraukti kančias. Javieras Bardemas suvaidino jautrų žmogų, kuris nenori taikstytis su likimu.

 

Dar galima prisiminti Keviną Costnerį, vaidinantį naujausioje daktaro Džekilo ir misterio Haido istorijos versijoje Bruce'o Evanso filme „Kas jūs, pone Bruksai?“ (LNK, 11 d. 21.30) bei 1989 m. Holivude kurtą Andrejaus Končialovskio filmą „Tango ir Kešas“ (LNK, 12 d. 21 val.). Du jo herojai (Sylvesteris Stallone ir Kurtas Russellas) yra policininkai. Jie nemėgsta vienas kito, bet kai mafijai pavyksta abu įkišti į kalėjimą, Tango ir Kešas nusprendžia bėgti ir keršyti kartu.

 

Variantas „b“: žiūrėti tik tuos filmus, kurių televizijos dar nerodė. Tokių visada būna mažiausiai ir dažniausiai tai seni filmai, kurių, matyt, pigiai gavo nusipirkti LTV. Gerai, kad tie filmai pigūs, nes antraip mes jų niekad nepamatytume. Ryškaus 7-ojo dešimtmečio amerikiečių kino kūrėjo Halo Ashby filmas „Kelias į šlovę“ (LTV2, 13 d. 22 val.) pasakoja apie dainininką Woodie Guthrie. ...4-asis dešimtmetis, Didžioji depresija, bet mažame Teksaso miestelyje Guthrie (David Carradine) dainuoja dainas apie skurdą ir engiamus darbininkus. Netrukus jis nuspręs pabėgti nuo žmonos bei šeimyninio gyvenimo. Taps valkata ir legenda. Atsisakiusio sėkmingos karjeros ir pasirinkusio protesto dainas dainininko likimas įkvėpė ne vieną 7-ojo dešimtmečio maištininką, tarp jų ir Bobą Dylaną. „Kelias į šlovę“ sukurtas pagal Guthrie autobiografiją, bet filmo kūrėjai nevengė atskleisti sudėtingos dainininko asmenybės prieštaravimų. 1976 m. pasirodęs „Kelias į šlovę“ sulaukė kritikų apdovanojimų bei kelių „Oskaro“ nominacijų (tarp jų ir geriausio filmo).

 

Richardo Fleischerio 1974 m. vesternas „Spaikso gauja“ (LTV2, 14 d. 22.10) buvo vertinamas santūriau, bet jis atkreipė dėmesį, nes vieną pagrindinių vaidmenų filme sukūrė kita legenda Lee Marvinas. Tiesą sakant, amžininkų vertinimai ne visada būna universalūs. Keičiasi kino kontekstas, o kartu su juo ir patys filmai. 8-ojo dešimtmečio kine buvo tiek daug šedevrų, tad geri filmai atrodė savaime suprantama dorybė. Dabar, kai gerų naujų filmų mažai, ir senos juostos atrodo geresnės.

Įdomu, kaip dabar atrodys 1981 m. sukurtas Jacques'o Doillono filmas „Duktė palaidūnė“ (LTV2, šįvakar, 10 d. 19.50), kuriame pagrindinius vaidmenis sukūrė Jane Birkin ir Michelis Piccoli ir kuris kažkada atrodė skandalingas, nes prisilietė prie incesto temos. ...Apimta depresijos trisdešimtmetė filmo herojė Ana palieka vyrą ir grįžta pas savo tėvus. Tėvų namuose atgyja moters vaikystės prisiminimai ir fantazijos...

 

Variantas „c“: pabėgti į negyvenamą salą (labiau rekomenduotinas vyrams). Net trys šios savaitės filmai pasakos panašų siužetą ir eksploatuos kino erotikos poreikį. Steweno Reffillo filme „Trys“ (LNK, šįvakar, 10 d. 22.25) sutuoktinių pora ir jaunas vyriškis išsigelbėja iš sudužusio laivo ir atsiduria tropikų saloje. Jie ne tik bando išgyventi, bet dar ir kovoja su savo aistromis. Moteris sumaniai manipuliuoja vyrų jausmais. Guy Ritchie filme „Nublokšti“ (TV3, šįvakar, 10 d. 23.25) dar viena pagedusi ir turtinga moteris (Madonna) atostogaudama susipažįsta su jūreiviu komunistu. Iš pradžių jie vienas kitam nelabai patinka, bet situacija pasikeičia, kai abu įkalinami tolimoje saloje. TV3 (12 d. 14.20) primins saldžią Randalo Kleiserio pasaką apie bundančius paauglių jausmus (taip pat negyvenamoje saloje) „Žydroji pakrantė“ (skirtas konservatyvesniems žiūrovams).


Variantas „d“: kasdien žiūrėti po filmą, kuriame vaidina Jimas Carrey. Galima pradėti tai daryti šeštadienį (LNK, 11 d. 11.05) Beno Stillerio filmu „Prielipa“, kuriame Carrey suvaidino kabelinės televizijos montuotoją ir maniaką. Prisipažinsiu, man tai būtent tas atvejis, kai sunkiai atskiriu aktorių nuo jo personažo. Bijau, kad pasižiūrėjus visus siūlomus Carrey filmus, šis pojūtis ims persekioti ir žiūrovus.

 

Variantas „e“: pagaliau „perspjauti“ visus įmanomus snobus ir LNK „Snobo kine“ (12 d. 23.50) žiūrėti patriotinį latvio Aigaro Graubos filmą „Rygos kariai“ bei svajoti apie lietuvišką atsaką „Sibiro madona“.

 

Ir dar vienas variantas. Jį greičiausiai pasirinksiu ir pats. Pabėgti nuo televizoriaus. Simboliškai emigruoti iš erdvės, kurioje didžiosios šventės ir vėl bus švenčiamos skambant lietuviškai estradai kartu su spalvotų žurnalų ir „Eurovizijos“ didvyriais. Paprasčiausiai nebūti joje.

 

Jūsų -

Jonas Ūbis

© "7 meno dienos". Visos teisės saugomos.