Įvykiai: Skaityti visus Rašyti
DAILĖ

Peteliškė dar išskleis sparnus


Jovitos Aukštikalnytės paroda „Iš natūros“ galerijoje „Meno niša“


Vidas Poškus

Share |
Jovita Aukštikalnytė. „Siena I“. 2009 m.
Niekas nesiginčys, kad Lietuvoje yra du aukštųjų tapybos studijų centrai - Vilniuje ir Kaune. Kiekvienas pats gali pasirinkti, kuris iš jų geresnis - kurį rinktųsi kaip galimą mokymosi vietą arba kurio ,,produkciją“ naudotų mieliau

 

Keliolika metų sukiodamasis aplink pirmąjį, vis dėlto pasirinkčiau antrąjį. Esmė ta, kad dar nuo 1995 metų vaikščiodamas tamsiais Vilniaus dailės akademijos koridoriais, stebėdavausi ir kraipydavau galvą matydamas daugybę (milijonus, tuntus) vaitiekūniukų, čerapiukų, šalteniukų ir gasiūniukų. Vis pasvarstau, koks džiaugsmas dėstytojui ir tuo labiau jo mokiniui tapyti pagal aiškiai apibrėžtus autoritetų pavyzdžius. Žinau, kad tam tikra prasme tai gerai - nereikia pernelyg sukti smegenų ir, pažodžiui vykdant tai, kas pasakoma iš aukščiau, galima sulaukti ir sąlygiškai puikaus rezultato, ir neblogo įvertinimo iš kokio nors dėstytojo - nacionalinės premijos laureato.

 

Šiuo aspektu kur kas didesnių vilčių man visuomet teikdavo Kauno meno mokykla. Ten ir dėstytojai regėjosi liberalesni, nemaunantys savo apynasrio, ir studentai kur kas laisvesni, nebijantys eksperimentuoti (nors, tiesą sakant, veikiant tam vidiniam išsilaisvinimui kartais ir prarandantys drausmės pojūtį).

 

Dėl šios priežasties visuomet gerbiau Arūną Vaitkūną ir jo auklėtinius - abipusiai jų santykiai man visuomet regėjosi beveik idealūs - tokie, kokie gali ir turi būti tarp tapybos meistro ir mokinių (kita vertus - ką gali žinoti, gal tai tik nežinojimo nulemtas idealizavimas...). Šioji pagarba liko iki šiol - net dabar, kai A.Vaitkūno nėra tarp mūsų, o jo buvę studentai, ryžtingai nukirpę akademines bambagysles, žygiuoja vingiuotais ir erškėčiais apaugusiais tapybiniais vieškeliais. (Ko, deja, nepavyksta padaryti vilniškiams jų kolegoms - kas netiki, gali apsilankyti J. Vienožinskio dailės mokykloje veikiančioje parodoje „Tapyba*“).

 

A. Vaitkūno mokinio etalonu visada laikiau Jovitą Aukštikalnytę - bent jau nuo tų laikų, kai dabar nebeegzistuojančioje (o savo laiku pačioje šauniausioje Vilniaus mieste) dailės galerijoje „O11“ pamačiau jos magistrinės tapybos kolekciją.

 

Tai įvyko beveik prieš dešimtmetį. Diplominis darbas buvo dedikuotas vienos prieglaudos gyventojų fizionomikos tyrimams. Su malonumu atkreipiau dėmesį, kad A.Vaitkūno mokinė, pasitelkusi metamorfozę, perėmė iš savo vadovo esminius principus (kolorizmas bei gyvo nervo pulsacija kiekviename potėpyje), tačiau akivaizdžiai tai darė savotiškai, asmeniškai.

 

Tuomet į J. Aukštikalnytės tapybą žvelgiau kaip į tam tikrą vikšrą, iš kurio ateityje turėtų išsirutulioti spalvinga peteliškė. Menininkė drąsiai ir laisvai darė tai, apie ką koks nors VDA vilnietiško filialo kolega tegalėjo tik pasvajoti. Visų pirma ji nebijojo naudoti įvairiaspalvės dažų paletės. Ir dėl to jau net tuomet J. Aukštikalnytės tapyba man visą laiką buvo panaši (ar tikėjausi, kad bus panaši) į ryškiaspalvę peteliškę, kad ir spungę (lot. Inachis io). Antra, ji be jokių kompleksų rinkosi motyvą ir šį transformavo pagal savo sąmoningai suformuotus principus. Man imponavo tapytojos produktyvumas (intrigavo tai, kad vienas darbas stimuliavo kitą ir taip formavosi nepabaigiama, darbščiai pildoma grandinėlė).

 

Silpniausia vieta šioje grandinėje regėjosi tapytojos santykis su natūra. Kad ir kalbant apie tą diplominį darbą, vaizduojamų asmenų portretus reguliavo imanentiniai dėsniai, vidiniai mechanizmai, kurie su aplinka nelabai ką turėjo bendro. Žiūrėdamas į tuos kūrinius mąsčiau, kad lygiai taip pat sėkmingai buvo galima tapyti vaikų lopšelio-darželio lankytojus arba kokią laboratorinių pelyčių snukučių seriją.

 

Tad nauja, pati naujausia J. Aukštikalnytės paroda „Meno nišoje“ daugybę vilčių teikė pačiu temos formulavimu - „Iš natūros“. Prisipažinsiu, kad dar iki atidarymo lėkiau žiūrėti ir vis paklebendavau užrakintas parodai ruošiamos galerijos duris. Kai pamačiau, supratau, kad bent vienu - technikos punktu tai naujas žingsnis drugeliškoje tapybinio tapsmo raidoje. Tapytoja iš tikrųjų padarė didelę pažangą. Savo profesionalumą ji dabar rodo (panašiai techninį pasiruošimą eksponuoja muzikantas virtuozas) prieš žiūrovo akis išskleisdama visą tapybinės išraiškos priemonių spektrą. Vienur J. Aukštikalnytė dažą drebia ant drobės, kitur skaidriai lesiruoja, dar kitur nepasitenkina aliejiniu dažu ir brauko grafitą. Šioje vietoje galima kalbėti daug, bet verbalizuoti kažin ar verta. Tegaliu paminėti, kad tai daroma švariai ir nepriekaištingai.

 

Didžiausias atradimas tas, kad tapytoja eina tolyn ir, regis, vis labiau tolsta nuo A. Vaitkūno (su kuriuo ryšys ir taip buvo gana užslėptas). Tiksliau, dabar ji įpina ne tik kažkur tolumoje paliktą A. Vaitkūną, bet ir ne vieną šio kauniškį ir net vilniškį (kaip apmaudu!) bendražygį. Štai vienur J. Aukštikalnytė iš aliejinių bei grafitinių linijų narplioja drazdauskaitiškus mezginius, kitur ji beveik kaip A. Jonkutė brūkšniuoja pieštuku, dar kitur pilsto spalvotą vandenėlį varkališka maniera. O vietomis (ir labai konkrečiomis - ten, kur realiai iš natūros tapomi natiurmortai) stūkso čerapiški dažinių potėpių gumulai, pilkame atpažįstamame purvelyje (daug jo prisižiūrėta VDA) tūno vaitiekūniškai sudėstyti daikteliai (ta pati aukštyn pakelta horizonto linija, tie patys aplūžinėję relikviniai puvėsiai).

 

Visa tai gražu, tikrai gražu (nors ir kelia tam tikrą alergiją, nes to jau prisižiūrėta kitur). Kaip ir autorės žodžiu išsakytos mintys apie mažuosius kasdienybės džiaugsmus (,,Malonu ir gera stebėti tuos paprastus, pažįstamos aplinkos daiktus. Taip lengvai, be įtampos. Iš natūros. Tartum pasakočiau apie šalia esantį daiktą - vinį sienoje, verdantį arbatinį, kažkieno paliktus raktus, ir lyg prasitarčiau apie save“). Kabinėjantis prie žodžių galima pasakyti, kad nebuvo ten nei vinies, nei verdančio arbatinio, nei raktų - tik nuolat pasikartojanti Rūpintojėlio statulėlė. Kuri žavi ir savo aptrupėjusiu kūnu, ir skausminga poza, ir pačia mintimi.

 

Bet Rūpintojėlis - tai yra tas iki banalumo išeksploatuotas motyvas, o gal tiesiog pati natūra - čia pakišo koją. Nepajutau tiesioginio autorės santykio su aplinka, pamačiau tik mandagius, kultūringus (ir kultūrinius) reveransus kaunietiškiems ir vilnietiškiems tapybos autoritetams. Žodžiu, paroda vadintina „Iš kultūros“, o ne „Iš natūros“. Nes pastarosios yra kur kas mažiau už pirmąją. Tikroji esmė yra tas raiškos manierų sumaišymas. Tapytoja čia elgėsi kaip kvalifikuotas didžėjus - ji sėkmingai keitė plokšteles ir žaidė minėtųjų klasikų citatomis bei kartotėmis. Tikrai gražu - ir tai dar kartą įrodė nebloga ekspozicija - visokiais aukščiais ir visaip sukergti (tapybinis šalia grafinio) kalbėjimo būdai. Bet vis dėlto šiuo atveju pasigedau pačios Jovitos. (Ypač nusivyliau tuo, kad išbluko jos koloritas, išnyko spalvinė drąsa.) Kalbant peteliškiška terminologija, po visais tais kitų menininkų citavimais ji užsikasė kaip drugelio lėliukė po pernykščiais, jau paplėkusiais lapais.

 

Bet vis dėlto optimizmui pagrindo teikia tai, kad netrukus ateis pavasaris. Tikiu, kad po šių pilkų, tamsių žiemiškų dienų J. Aukštikalnytės tapyba lyg toji spungė išlįs iš viso to akademinio humuso ir išskleis savo sparnelius pačiomis nuostabiausiomis spalvomis bei raštais. Savo techniniu pasiruošimu, motyvacija (ir darbingumu) - tuo giliuoju tapybiniu pamušalu - ji įrodo, kad tai tikrai sugeba ir gali.

 

Paroda veikia iki vasario 11 d.

„Meno niša“ (J. Basanavičiaus g. 1/13, Vilnius) dirba antradienį-penktadienį 12-19 val., šeštadienį 12-16 val.


„7 meno dienos“ Nr.5 (927), 2011-02-04

Foto galerija
Versija spausdinimui

Komentarai

itJHjvzTGBq, 2012-07-16 20:47

Aging Together supports the reeaomcndmtions laid out in the Dementia State Plan, especially the collaborative aspect. We have seen this model result in significant improvements in services and community life for older adults and their caregivers when utilized in our region.Aging Together has replicated the work detailed in Goal III (Increase Awareness & Create Dementia Specific Training) and has found law enforcement and first responders to be especially responsive to education about dementia. We recommend this objective also include collaboration across the identified groups to help develop effective strategies toward supporting older adults with dementia and preventing abuse or neglect of these vulnerable Virginians. We also note that the faith community is not specifically referenced in the report, especially as a support to family caregivers and as part of the network that can effectively disseminate information to caregivers and older adults. The section addressing Dementia Specific Training should include an emphasis on training family caregivers. Hands on training using local resources for family caregivers has become a regular event in our region and is widely praised and utilized by family members. It has been an extremely affordable option when developed through collaborations among community resources. Aging Together is willing to share this model with other communities. We support the objective in Goal III regarding linking caregivers and people with dementia to information and services in rural communities. Implementation in these areas needs to take into account the differences between rural and urban Virginia. Even within rural communities there are wide discrepancies and personalities across localities. Aging Together has learned through our model that work can be done successfully on a local and a regional basis concurrently. Using this dual focus encourages buy in and engagement leading to more effective strategies and ultimately more genuine participation. Aging Together supports VDA as essential to creating more awareness of

utDOBwCyqjxIPZk, 2012-03-15 12:05

Tos durelės buvo pačių kaimynų icvinatyia. Jei toje aikštelėje liftų, kurioje nėra durelių kaimynai nenorėjo tų durelių, tai jų ir nėra. Jeigu vis dėlto yra noras, tai manau, kad ne per vėlu dar tai pasidaryti. Aurimas duos, manau, kontaktus tų, kurie dureles dėjo kitur ir pirmyn (jei reikia galiu iš Aurimo pats gauti tuos kontaktus)

Ramiai, 2011-02-10 01:15

Ne visi (jauni) tapytojai yra Gasiūno valdomi tonton makutai. Gasiūno virti cepelinai tiesiog labiausiai matomi, nes visur kišami, todėl gali susidaryti įspūdis, kad nieko kito meniu nėra.

sick, 2011-02-09 16:58

oho - net Švažas prisimintas... man rodos, gasiūnizmo kontekste tai tikras nusikaltimas, komunizmo šmėklos atgaivinimas

ne, 2011-02-08 19:51

VDA pirmiausia yra NT vystytoja, filialų valdytoja. Atliekamu nuo to verslo metu propesoriai daro jaunus protus "menininkais"... Tik jaunimas nebenori, kad juos darytų VDA seniai.

Komentuoti

Vardas:
Komentaras:
Maksimalus leistinas simbolių skaičius - 2000.
Jūs parašėte: 0
Susiję numerio straipsniai




Kiti susiję straipsniai




Straipsnio raktažodžiai

Tapkite mūsų rėmėjais:

Festivaliai ir didžiosios šventės
Ieškoti