Įvykiai: Skaityti visus Rašyti
MUZIKA

Nebijantys eksperimentuoti su instrumentu, kuris neturi ribų


XII tarptautinio akordeono festivalio pėdsakais


Irina Akramavičiūtė

Share |
Luciano Biondini
„Akordeonui nėra ribų, yra tik nišos, kurias reikia atrasti..." Vadovaujantis štai tokiu drąsiu moto, panaikinančiu su akordeonu susijusius stereotipus, lapkričio 12-16 d. Vilniuje vyko XII tarptautinis akordeono festivalis.

Pirmojo festivalio 1986-aisiais įkūrėjai ir nuolatiniai šių projektų, vykstančių kas antrą rudenį, meno vadovai buvo profesoriai Ričardas Sviackevičius ir Eduardas Gabnys. Jie pirmieji išdrįso surengti plataus masto akordeono šventę ir pristatyti akordeoną kaip profesionalų instrumentą, priešingai skeptiškoms žmonių nuostatoms. Per du dešimtmečius susidėliojo akordeono festivalio tradicijos - nusistovėjo koncertų struktūra, atlikėjų būrys, repertuaro tendencijos.

Šiais metais renginio organizavimo vairas buvo perduotas jaunajai akordeonistų kartai - festivalio meno vadovu tapo vienas ryškiausių šių dienų Lietuvos šiuolaikinės akordeono muzikos meistrų Raimondas Sviackevičius. Kartu su Kristina Žebrauskaite, Tomu Vaiše ir kitais jaunais akordeonistais entuziastais jis tradicinį akordeono festivalį apvilko kitu rūbu - pristatė kitokį, intriguojantį šio renginio veidą, kupiną naujovių, drąsių eksperimentų, komerciškai ir meniškai patrauklų. „XII tarptautiniame akordeono festivalyje norėjome pristatyti publikai kiek įmanoma platesnį žanrų spektrą, norėjome įrodyti, kad akordeonu galima atlikti įvairią muziką, neapsiribojant vien klasikinės muzikos transkripcijomis ar šiuolaikiniais kūriniais", - teigia Raimondas Sviackevičius.

Naujieji organizatoriai radikaliai pakeitė tradicinio festivalio struktūrą ir koncertų pobūdį. Buvo atsisakyta ankstesnės mišrios festivalio struktūros, kiekvienas koncertas turėjo aiškią koncepciją, bendrą stilistiką, kurią atspindėjo originalūs simboliniai koncertų pavadinimai.

XII tarptautinį akordeono festivalį atidarė koncertas „accoPREMJEROS LT". Šv. Kotrynos bažnyčioje šiuolaikinę muziką propaguojantys atlikėjai - akordeonistas R. Sviackevičius kartu su „Chordos" kvartetu bei violončelininku Mindaugu Bačkumi - pristatė specialiai festivaliui sukurtus lietuvių kompozitorių kūrinius. „Prieš dvejus metus vykusio akordeono festivalio atidarymo metu buvo atliktas Žibuoklės Martinaitytės „Proveržis" akordeonui ir kameriniam orkestrui, sukurtas specialiai festivaliui. Pamaniau, kad būtų gražu, jei kiekvieną festivalį atidarytų nauji lietuviški opusai - būtinai sieksiu, kad tai taptų tradicija", - pasakoja R. Sviackevičius. XII akordeono festivalis taip pat turėjo šį gražų akcentą, labai reikalingą lietuviškai akordeono muzikai.

Skambėjo net penkios lietuviškų kūrinių premjeros: Vytauto Germanavičiaus „Juodi šešėliai - balti šešėliai", Teisučio Makačino poema „Arkada" ir Vidmanto Bartulio „...nežinios akivaizdoje nedrąsiai giedame..." akordeonui ir styginių kvartetui bei Arvydo Malcio „Sapnų pėdsakai" ir Broniaus Kutavičiaus „Rhythmus-Arhythmus" akordeonui ir violončelei. Tiesa, pastarojo kompozitoriaus kūrinį tik iš dalies galima pavadinti premjeriniu - specialiai festivaliui B. Kutavičius, bendradarbiaudamas su atlikėjais, padarė šio 1993 m. sukurto kūrinio violončelei ir fortepijonui versiją akordeonui ir violončelei. Ilgą laiką Lietuvoje šiuolaikinės akordeono muzikos plėtros tendencijos išgyveno stagnaciją: dėl instrumento specifikos neišmanymo bei stereotipinio požiūrio akordeonui kūrė gana mažai autorių, t.y. tie kompozitoriai, kurie arba patys moka juo groti, arba kurie atlikėjų dėka, o gal ir savo iniciatyva yra geriau susipažinę su šiuo instrumentu. Todėl labai džiugina, kad R. Sviackevičius dabar vis daugiau kompozitorių sudomina akordeonu, atskleidžia jo gausias technines ir menines galimybes.

Pirmą kartą tarptautinio akordeono festivalio istorijoje buvo suorganizuotas tango muzikos koncertas „accoTANGOelectro". Tango muzika ir anksčiau skambėjo per festivalius, bet kaip atskiri numeriai kartu su kitų stilių kūriniais viename koncerte. Grupė „4TANGO" su soliste Ieva Prudnikovaite publiką pamalonino jaudinančiomis tango melodijomis - pristatė neseniai išleistą kompaktinę plokštelę „Tango de fuego". Turtingą tradicinio argentinietiško tango bei tango nuevo derinį pateikė žymaus tango interpretuotojo Eduardo Gimenezo vadovaujamas jungtinis ansamblis „Tango gatos" („Tango katinai"), kuriame groja atlikėjai iš Argentinos, Urugvajaus, Brazilijos ir Lietuvos. Kolektyvui eksperimentuojant techno tango stiliumi, aistringai šoko Eduardo Gimenezas ir Brigita Urbietytė.

Pramoginė, populiarioji ir muzette stiliaus muzika skambėjo „accoORCHESTRA & more" bei „accoPOP" koncertuose, kuriuose šį kartą dominavo įvairių sudėčių akordeonų ansambliai ir orkestrai: Larisos ir Viktoro Gerasimovų duetas (Rusija), akordeonų kvintetas „Concertino" (Lietuva), Daugpilio akordeonų orkestras (Latvija), ansamblis „Festival" (Baltarusija), kompozitorius ir atlikėjas Viktoras Novikovas (Rusija) bei akordeonų orkestras „Consona" (Lietuva).

Dar viena festivalio naujovė - į jaunimą orientuotas koncertas „accoACCid project" klube „Tamsta". Čia debiutavo nestandartinis šešių jaunų atlikėjų ansamblis, susikūręs akordeonų trio „Chill Out" pagrindu. Kolektyvas pristatė savo naują projektą „Vizijos", kuriame sintezuojama įvairių stilių muzika - nuo akordeoninio džiazo iki elektroninio minimalizmo.

Norintys susipažinti su pasaulio šiuolaikinės akordeono muzikos tendencijomis galėjo pasiklausyti ryškiausių Vokietijos, Norvegijos, Danijos, Kinijos atlikėjų (Stefano Hussongo, Jürgeno Rucko, Geiro Draugsvollo, Rasmuso Kj¸llerio, Bjarke Mogenseno, Wei Huang) koncertų, kuriuose nuskambėjo įvairių šalių šiuolaikinės akordeono muzikos šedevrai. Slovėnų akordeonistas Primozo Parovelas koncerte „accoLABYRINTH", vykusiame Lietuvos kompozitorių sąjungoje, pristatė įvairių šalių kompozitorių kūrinių, paties atlikėjo užsakytų specialiai XII tarptautiniam akordeono festivaliui, premjeras. Beje, šiame festivalyje, palyginti su ankstesniais, bene daugiausia dėmesio buvo skirta būtent šiuolaikinei akordeono muzikai. Ši tendencija susijusi su siekiu ne tik modernizuoti patį festivalį, bet ir pakeisti dar vis egzistuojančią žmonių nuomonę apie akordeoną kaip vien pramoginei muzikai atlikti skirtą instrumentą.

Didelį įspūdį festivalio klausytojams padarė lenkų grupė „Bester Quartet", pasaulio muzikos kultūroje laikoma savotišku fenomenu. Amerikiečių kompozitorius Johnas Zornas, dar vadinamas „avangardo popiežiumi", kvarteto grojimo stilių apibūdino kaip „Taraf de Haiduks" (žinomo rumunų ansamblio, grojančio klezmerio ir čigonišku stiliumi) susitikimą su Astoru Piazzolla. „Pakviesdami į festivalį „Bester Quartet", norėjome įnešti kažką nauja žanrine prasme, stilistinės sintezės elementų. Ansamblį buvo sunku priskirti vienai žanrinei kategorijai, todėl apibendrintai mes juos pristatėme kaip world muzikos, klezmerio ir džiazo krypties atlikėjus", - pasakoja R. Sviackevičius.

Džiazo muzika skamba per kiekvieną akordeono festivalį. Šį kartą į svaiginančią džiazinę kelionę pakvietė italų virtuozas Luciano Biondini, vienareikšmiškai vadinamas ryškiausiu ir originaliausiu akordeonistu šiuolaikinio džiazo pasaulyje.

Turbūt labiausiai lauktas festivalio akcentas - paskutinis festivalio koncertas, suomių akordeonisto „šamano" Kimmo Pohjoneno magiškas muzikos, erdvinio garso ir šviesų reginys. „Norėjome sudominti šiek tiek kitokią nei įprasta publiką, taip pat jaunimą, kuris domisi vadinamaisiais performansais, netradiciniais projektais. Įdomu, kad scenoje buvo vienas akordeonistas, kuris atliko kelių meno atstovų funkcijas. Visa tai buvo didelė naujovė ne tik akordeonistams, bet ir kitiems žmonėms. Mes siekėme festivalį padaryti patrauklų", - sako R. Sviackevičius. Koncertas maksimaliai pateisino organizatorių vizijas - Šv. Kotrynos bažnyčioje vos tilpo visi norintys pamatyti šį efektingą reginį su mistikos elementais.

„...nepakartojama...", „esu visiškai tikras, kad tai renginys, nuo kurio prasidės naujojo akordeono istorija Lietuvoje", - tokie klausytojų atsiliepimai lydėjo XII tarptautinio akordeono festivalio koncertus. Norisi padėkoti festivalio organizatoriams už gražius įspūdžius, už turtingą, drąsių eksperimentų kupiną programą, už originalius novatoriškus žingsnius Lietuvos akordeono kultūroje.


„7 meno dienos“ Nr.46 (828), 2008-12-19

Versija spausdinimui

Komentarai

aTEMpCUfjBG, 2012-07-16 17:02

Whoa, things just got a whole lot eaesir.

Komentuoti

Vardas:
Komentaras:
Maksimalus leistinas simbolių skaičius - 2000.
Jūs parašėte: 0
Susiję numerio straipsniai




Kiti susiję straipsniai




Straipsnio raktažodžiai

Tapkite mūsų rėmėjais:

Festivaliai ir didžiosios šventės
Ieškoti